Fender Jazz '77 pickups, värde och s/n?

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
easyrydstrom
Medlem

Fender Jazz '77 pickups, värde och s/n?

Inlägg av easyrydstrom »

Tjena-hej!

Jag är visst ny här... inleder med att ställa n00b-frågor då jag har väldigt svårt att googla fram tillförlitliga uppgifter och i övrigt har usel teknisk koll.

Har en '77:a jazzbas sedan 10 år i bruksskick. Den var inte vidare original vid köpet, omlackad i nån slags mörkare brun sunburst, och ännu tyngre, så har inte brytt mig om den aspekten alls. Bytte omgående till ett par SD-pickuper och ett BadAssII-stall efter att ha dragit en sträng rakt igenom det välanvända originalet och den har därefter åkt runt och blivit ned-ölad i Europa ett par vändor.

Funderar om jag ändå inte ska sälja dessa mikar, som bara legat i en låda i 10 år, och säkert kommer att bli liggande. Men vad har de för värde? Och kan jag verifiera att de verkligen är original? På den ena går åtminstone serienumret att tyda: 51179.

Har inga mätinstrument eller elkunskap eller vet hur resten ska gå till men kan styra upp det och bilder om nån med tiden vill lägga ett fräscht bud. Annars lämnar jag nog dom på nån butik i Sthlm.

Kan ju passa på att fråga vad själva basen också skulle kunna vara värd? Den är visserligen en del av mig men sliter ordentligt på ryggen.

Hilsen,
Mats
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

JAg tycker det inte är en bra idé alls att sälja mickarna till den.

Visserligen är din bas redan rätt misshandlad men då kommer värdet sjunka ännu mer.. Annars om dom funkar och så så skulle jag gissa på en tusing kanske?

Själva basens värde däremot..
är den bara omlackad eller är det något annat som inte är original?
org.stallet, är det helt förstört och oanvändbart?

Ta en bild på den och mickarna.

PS. Ska du sälja/byta basen är jag kanske intresserad.
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
Albrecht
Medlem

....jag har en...

Inlägg av Albrecht »

...jag har en ´76 Precision (bandlös m/ lönnhals-bräda) som jag köpte ´76. absolut inte nån favoritbas idag. int´var Fendrarna nå å ha under den eran. jag skulle inte ge många lappar för den....kanske ungefär vad jag gav själv? 3.500 typ...
If you can´t back it - don´t stack it! visit www.movio.se - JamBandJazz
Användarvisningsbild
easyrydstrom
Medlem

Inlägg av easyrydstrom »

Okej, tack för tipsen! Det var bara det att jag sett 70-talsmikar med helt märkliga priser på nätet, från typ 1500 till 6000 pix och varken visste ut eller in och om deras kvalitet rasade utåt med tiden likt basarna, och om det var nån idé att sälja separat. Men håller nog i dom då!

Förutom omlackeringen och stallet (det gamla finns kvar men går inte att använda, ett av hålen att dra strängarna igenom är helt uppkört och dubbelt så stort som normalt.

Har bytt nån av volymrattarna som brutits av och kommit bort.

Det är en del klädsamt slitage på kroppen, ciggmärken på huvudet osv.

Får se när jag hinner och kan plåta av grejorna.

Återigen, tack!
Användarvisningsbild
MVI
Medlem

Inlägg av MVI »

Har inte er sångare koll annars?
Användarvisningsbild
easyrydstrom
Medlem

Inlägg av easyrydstrom »

Haha, han är på semester! Men ville samla in info från olika källor, t ex påståendet ovan att en sen 70-tals J-bas inte har nåt värde är ju inte sant så vet ju inte vem man kan lita på.

Mikarnas värde torde ligga runt 2500 för paret. Jmf då med auktioner på eBay, där 70-talsmikarna ligger på från 650-800 dollar, men å andra sidan kostar ju vintagebasarna över 100 000 på Guitar Center i LA, rätt plats, rätt folk, rätt pris...

Mina är från 79, min bas tydligen en 78:a men den kan varit från årsskiftet precis.

Visst förändrades och försämrades Fenderbasarna under 70-talet, men däremot är tydligen mikarna identiska från 69-82, och det är tydligen bara nonsens med folk som letar efter just en speciell årgångsmik.

Det blir till att jag nån rikis i USA då...
Skriv svar