EBMM Game changer......

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

EBMM Game changer......

Inlägg av Jan Hellman »

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=w8DXFkjrgq8[/youtube]

Nu på NAMM mässan i mitten av januari lanserar Ernie Ball/Musicman sin nya "Game Changer"...... Ett total recall system för basar och gitarrer. Funkar ungefär som total recall-systemet i ett SSL bord. Digitalt styrda analoga kretsar. Man kan helt fritt välja mikrofonkombination och faktiskt även helt välja vilka spolar i en humbucker man vill använda tillsammans med andra mikrofoner på basen och spara dessa inställningar tillsammans med eq inställningarna. Jag tror personligen otroligt mycket mer på detta system än på det som Line6 och andra håller på med där det mer handlar om digitala emuleringar av olika ljud.

Kommer Game Changer´n att göra alla andra redan existerande instrument oanvändbara? Kommer Dereborn kasta sin gamla P-bas i ån och skaffa en Musicman med Game Changer-systemet? Skulle inte tro det. Men några kommer säkert tycka att det är bra och jag personligen tycker detta är helt rätt väg att gå i en i övrigt ofta digital värld. Jag gillar analoga kretsar. Skulle aldrig få för mig att använda en Line6-bas eller liknande. Men en Game Changer-utrustad Musicman skulle jag faktiskt kunna tänka mig att använda. Men jag kommer inte att skaffa en i första taget. Det funkar problemfritt för mig som det är nu UTAN Game Changer´n så begäret är väl inte så där helt otroligt starkt. Men ändå kul att någon gör någonting nytt.

MVH//Jan
Användarvisningsbild
thetonequest
Medlem+

Re: EBMM Game changer......

Inlägg av thetonequest »

JanTheWhite skrev: Jag gillar analoga kretsar.
+1000

Digitala prylar får man gärna hålla på med för mig, men det är kul för oss som är helt nersyltade i analogträsket när det kommer nya inventioner på detta sättet!
Ska bli spännande att se...
/Knut
|Fender Jazzbas 1969 - Sunburst|
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

Kul! Äntligen en "riktig" innovation till skillnad från nya färger.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Samuel V skrev:Kul! Äntligen en "riktig" innovation till skillnad från nya färger.
Musicman har varit otroligt innovativa senaste åren. Många helt nya modeller, flera nyheter på elektronikfronten vad det gäller 25th Anni/Reflex basarna, Classic-serien och nu Game Changer´n. Roligt. :)

//J
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Spännande!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

http://gamechanger.music-man.com/

The official Game Changer website..... NAMM drar igång snart och i och med det kommer det släppas mer info och annat material på websidan ovan om EBMM´s Game Changer. Ska bli intressant att få mer info om detta.

MVH//Jan
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

Finns klipp uppe på youtube, i 5 delar så jag orkar inte länka till alla utan tog den första jag såg dom spelade bas i:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=6fJgqoWgGno[/youtube]

Jag förstår inte riktigt vad som är så jäkla speciellt? :oops:
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Det är dom klippen som ligger uppe på Game Changer websidan.

http://gamechanger.music-man.com/videos

"Grejen" med Game Changer´n är att man kan spara eq-inställningar i kombination med vilka mikrofonkombinationer och kombinationer av spolar i och ur fas som helst. Helt analog signalväg så inga emuleringar och skit.

//J
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Kul produkt och faktiskt nästan lite självklar för många av oss som är uppvuxna med lödkolv i handen.

Jag minns att jag tänkte ut något liknande i samband med att Variax kom och konstruktionen har kommit till mig en massa ytterligare gånger. Just kombinationen av många pickuper, många pickupspolar, analog koppling och valbart vad som ska var i fas och motfas går ju nästan inte att göra med vanliga omkopplare, men är hyfsat enkelt att göra med lite elektronik.

Eller nja, helt enkelt kanske det inte är, men det är mycket enklare än det råttbo av sladdar som uppstår när man använder mekaniska omkopplare.

Resultatet verkar ju i alla fall ha blivit både ljudmässigt utmärkt och dessutom lättanvänt.

Min enkla tanke då var att marknadspotentialen var ganska låg, eftersom många basister verkar helt insnöade på passiva P-basar utan batterier (och en skog av aktiv elektronik i pedalbordet framför fötterna, men för guds skull INGEN ELEKTRONIK i basen!).

Hoppas jag har fel, den där Game Changern kanske är en ny klassiker... :wink:

EDIT: Nu har jag tittat igenom alla fem YouTube-filmerna om Game Changer. Coolare än jag trodde faktiskt. På ett instrument med tre mickar så får man ut hela 8,5 miljoner ljudkombinationer. Inte illa!
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

http://www.music-man.com/instruments/ba ... anger.html

Nu är Game Changer´n uppe på EBMM´s websida också efter premiären under NAMM igår.

//J
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

knedy skrev: Jag förstår inte riktigt vad som är så jäkla speciellt? :oops:
Du kan på ett enkelt sätt koppla kombinationer av mikarna och på så sätt få fram fler olika sound än du kan drömma om.

Tre mikrofoner i tre olika placeringar längs strängen som går att koppla som humbuckers eller single coil, i "rätt fas" eller motfas, i serie eller parallellt och alla de här i vilken jäkla ordning som helst... Fan, vad fräckt!

Videon talar om 8,5 miljoner olika sound (förutsatt att du har tre mikar på basen). Det borde vara alla ljudfreaks våta dröm.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Folxam
Medlem+

Inlägg av Folxam »

... snart kommer vintage-maffian.

Man ska ha EN mick, EN ratt. In i en stärkare med EN ratt. EN högtalare.

EN EN EN EN EN EN EEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEN!

...

Jag tycker det verkar ballt, men det väcker inget som helst habegär hos mig ... helvete vad man ska hålla på och ratta och fippla och dona :lol:
Senast ändrad av Folxam den fre feb 30, 2004 13:37, ändrad totalt 4545981732 gånger
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

Har kollat på dokumentären om systemet, verkar helt klart grymt bra genomtänkt. Dock skulle jag personligen inte ha nån användning av det, för mig räcker det gott och väl med de 15-tal ljuden jag har i min Unicornbass (30 om man räknar passiva lägen som egna) :D
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inlägg av BB3000S »

Game Changer vann Best In Show New Product på NAMM!! :tummenupp:
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |

| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Folxam skrev:... snart kommer vintage-maffian.

Man ska ha EN mick, EN ratt. In i en stärkare med EN ratt. EN högtalare.

EN EN EN EN EN EN EEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEN!

...

Jag tycker det verkar ballt, men det väcker inget som helst habegär hos mig ... helvete vad man ska hålla på och ratta och fippla och dona :lol:
Hälften av deltagarna här på forumet verkar upptagna med att fundera på vilka mickar man ska byta till (igen) på sin enkla bas med EN mick, ansluten till en förstärkare med EN ratt och EN högtalare.

Om inte det är att "fippla", fast på ett oerhört primitivt och dyrt sätt, så vet inte jag... :roll:

Grejen är väl att du inte behöver "fippla" när du väl hittat ett ljud du gillar. En av alla de där 8,5 miljonerna kombinationerna kommer antagligen att låta som ditt idealljud oavsett vad du har för förstärkare eller högtalare.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

BB3000S skrev:Game Changer vann Best In Show New Product på NAMM!! :tummenupp:
Coolt. :D
Skriv svar