Kännetecken på Lundgren?
- Doningen
- Medlem+
Kännetecken på Lundgren?
På min jazzbas sitter det ett par Lundgren, enligt förre ägaren, som i sin tur fått uppgiften från tidigare ägare. Jag har aldrig ifrågasatt det, men när jag får beskrivet ljudkaraktären så blir jag ibland lite tveksam (eller när jag lyssnar på ljudfilerna på Lundgrens hemsida).
Märker Lundgren mickarna på ngt sätt som gör dem lätt igenkänningsbara till utseendet? Basen är från år 2000 och jag antar att mickarna är från årtiondets första hälft.
Märker Lundgren mickarna på ngt sätt som gör dem lätt igenkänningsbara till utseendet? Basen är från år 2000 och jag antar att mickarna är från årtiondets första hälft.
Yamaha BB434M - Höfner CT Club - GK - TKS - Pedaler - en förstående fru
- BBQV
- Forumvärd
- Doningen
- Medlem+
Jo, det var den där klisterlappen jag sett nånstans på nån bild, men den har i så fall ramlat av. Ska kolla kablarna, tack för tipset!BBQV skrev:Han brukar ha en svart och en vit kabel med tygisolering på sina mikar. Jag har för mig att han sätter en liten klisterlapp på undersidan också, men sån'a kan ju ramla av...
- Mungi
- VIP medlem
Brukar inte Fender och många andra märken ha svarta och vita tygisolerade kablar som standard?Doningen skrev:Jo, det var den där klisterlappen jag sett nånstans på nån bild, men den har i så fall ramlat av. Ska kolla kablarna, tack för tipset!BBQV skrev:Han brukar ha en svart och en vit kabel med tygisolering på sina mikar. Jag har för mig att han sätter en liten klisterlapp på undersidan också, men sån'a kan ju ramla av...
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.
The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
~ Grace Slick
- BBQV
- Forumvärd
- Mungi
- VIP medlem
Att jag bara kör med dyrare varianter har tydligen gjort mig okunnig!BBQV skrev:Jo, på dyrare varianter. Plastisolering är standard på billigare mikar (ja, det finns säkert undantag!).
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.
~ Grace Slick
~ Grace Slick
- BBQV
- Forumvärd
- Lestrange
- Medlem+
Det som i mitt tycke kännetecknar Lundgren är att han är normalbyggd, något under medellängd, mörkhårig, bär glasögon, spelar punkgitarr och åker skateboard. Han är alltid glad och pratar oftast småländska. Dessutom kan han linda mickar.

Roland skrev; "Han är hård att förhandla med vår käre Lestrange, men han är en illa dold gentleman med ett gott hjärta..."
Lestrange Guitars
Gaijin Guitars
Guitar Show South
Twang South
Lestrange Guitars
Gaijin Guitars
Guitar Show South
Twang South
- Doningen
- Medlem+
Ja, då kan det sägas direkt att det inte är han som sitter i min basgitarr om dagarna på dagarna, i alla fall.Lestrange skrev:Det som i mitt tycke kännetecknar Lundgren är att han är normalbyggd, något under medellängd, mörkhårig, bär glasögon, spelar punkgitarr och åker skateboard. Han är alltid glad och pratar oftast småländska.

Däremot så är mysteriet löst, eftersom jag fått information om mickarna nu (basen har sålts via forumet i två led): Det ÄR en Lundgren (men inte Lundgren själv), fast specialbyggd.
-
- Medlem
Nja inte enbart rätt, kanske delvis. Men jag är av den bestämda uppfattningen att Lundgren även kan se ut så här. Rätt lång, inga glasögon, spelar inte gitarr, åker inte skateboard, i och för sig rätt glad men pratar inte småländska. Och jag lindar inte mickar!Det som i mitt tycke kännetecknar Lundgren är att han är normalbyggd, något under medellängd, mörkhårig, bär glasögon, spelar punkgitarr och åker skateboard. Han är alltid glad och pratar oftast småländska. Dessutom kan han linda mickar.

JAG!

///Jerry Lundgren