Balanspot

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
Zpinty
Medlem

Balanspot

Inlägg av Zpinty »

Tänkte jag skulle få liv i basen jag köpte av Hellish för snart ett år sedan. Verkar vara balanspotten som spökar.

Är det någon som kan hjälpa mig lista ut vad jag ska ha för pott (liter inte på att den som sitter där e rätt eftersom den e eftermonterad).

Passiv Elwood med två singlecoil micar.
Tacksam för hjälp!

/MatteJäveln
"Let a smile be your umbrella"
www.myspace.com/SHIFTLIGHT
Sandberg C-PJ JA. det räcker med en bas!
SVT-Classic + SVT810E

<a>Create a test</a>
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+

Inlägg av Ahab »

Egentligen mest smaksak om du vill ha 250k eller 500k, är du osäker så använd samma värde som sitter i nu.

http://gitarrdelar.se/product_info.php? ... ts_id=1713
http://gitarrdelar.se/product_info.php? ... ts_id=1714
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
Zpinty
Medlem

Inlägg av Zpinty »

Problemet som uppstår är nämligen att så fort jag försöker få basen att driva över, antigen med trampa eller bara rör, så tjuter det om den.....

har du några andra tips än pott?
SVT-Classic + SVT810E

<a>Create a test</a>
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Det finns inga potentiometrar som tjuter, om du med det menar rundgångsljud. I så fall är det snarare som behöver vaxas. Jag har aldrig varit med om det på en bas, men min gamla elgitarr (Les Paul) ger ifrån sig rundgångstjut vid hög volym.

Om du med "tjut" däremot avser jordbrummet så är det kanske dina single coil-mikar som tar upp störningar från omgivande elledningar. Svårt att säga utan att veta mer. Har du ingen ljudupptagning vi kan få njuta av? :-)

Traditionella single coil-mikar är inte precis tysta, och förstärker du signalen så låter det fan IMHO.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+

Inlägg av Ahab »

Zpinty skrev:Problemet som uppstår är nämligen att så fort jag försöker få basen att driva över, antigen med trampa eller bara rör, så tjuter det om den.....

har du några andra tips än pott?
Byt till humbuckermikar, skärma, vaxa, jorda bättre..

Är det någon skillnad om balanspoten står i mitten jämfört med annars?
Användarvisningsbild
Zpinty
Medlem

Inlägg av Zpinty »

inber skrev:Det finns inga potentiometrar som tjuter, om du med det menar rundgångsljud. I så fall är det snarare som behöver vaxas. Jag har aldrig varit med om det på en bas, men min gamla elgitarr (Les Paul) ger ifrån sig rundgångstjut vid hög volym.

Om du med "tjut" däremot avser jordbrummet så är det kanske dina single coil-mikar som tar upp störningar från omgivande elledningar. Svårt att säga utan att veta mer. Har du ingen ljudupptagning vi kan få njuta av? :-)

Traditionella single coil-mikar är inte precis tysta, och förstärker du signalen så låter det fan IMHO.
Jag fick hjälp av marcbass. Han skickade mickarna till Adrian som lindade om dom. så micarna ska vara 100. Försöker jag fö ljudet att driva över händer följande: Om jag ställer potten i ändläge på ena micken piper det så fort jag slutar att spela. Tonen hinner alldrig ta häng så att säga. I andra ändan på potten likadant fast lite längre volym på tjutet. I mitten är det som värst. Alltså blend 50/50. Då tjuter det så att det väcker dom döda. :cry:

Att micarna susar och brusar rör mig inte i ryggen. Tror du att det kan vara så enkelt att det e elektroniken som e för taskigt skärmad?
SVT-Classic + SVT810E

<a>Create a test</a>
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Löd förbi blendkontrollen. Låter det plötsligt bra, så vet du ju var felet är.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+

Inlägg av Ahab »

Det borde ju vara tyst i mittläget då J-mickarna bildar en humbucker tillsammans..

Jag hade nog prövat att eliminera en möjlig felkälla i taget, löd förbi alla potarna och kör en mick i taget mot utjacket och se vad som händer.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Nick skrev:Löd förbi blendkontrollen. Låter det plötsligt bra, så vet du ju var felet är.
Potentiometrar tjuter inte. Det där är något annat fanskap. Jag saknar fortfarande ett ljudspår.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+

Inlägg av Ahab »

inber skrev:Potentiometrar tjuter inte.
+1
Måste vara galet kopplat eller något konstigt med mickarna.
Användarvisningsbild
Zpinty
Medlem

Inlägg av Zpinty »

Ahab skrev:
inber skrev:Potentiometrar tjuter inte.
+1
Måste vara galet kopplat eller något konstigt med mickarna.
Kan så vara. Tro inte på micarna lägre dock. Med tanke på att Adrian har lindat om dom.
Fick basen av hellish som den e nu och då har han eftermonterat balanspot. Därför jag tänkte att det kanske e fel pot.

Låter toppen utan att driva över den för övrigt. ....men det e som att köra en bil på tomgång 8)
SVT-Classic + SVT810E

<a>Create a test</a>
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

Att någon lindat om mikarna har ingen betydelse.
Mikspolen kanske inte är vaxad ordentligt så att lindningarna börjar vibrera och därmed tjuta. De flesta vaxar mikspolarna nuförtiden, men det går ju att missa så att inte hela blir vaxad. Vaxet behöver ju tränga in i spolen.
Mera långsökt men fullt möjligt är att något annat vibrerar med, tas upp av mikarna och orsakar tjut. Till exempel fjädrar som håller mikarna.
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Skriv svar