Hallå!!!
Har en jazzbas som jag funderar på att byta mickar på. Är sugen på aktiva Emg J set men undrar var man gör av batteriet. Nån som har nån ideé om detta.
Jag har även en Sadowsky preamp också. Hur är det att ha både den och aktiva mickar? Är ute efter ett sound som är nånstans mellan Lars DK Danielsson och Marcus Miller hållet.
MVH
Calle
EMG- J
- absqua
- Medlem
Re: EMG- J
Jag har Emg-jv -set på min jazzbas och undrade om batterieproblemet också. Vanlig 9v ryms inte till jazzbasens control cavity utan att man skär ut lite träd och det ville jag inte göra.Bassman84 skrev:Hallå!!!
Har en jazzbas som jag funderar på att byta mickar på. Är sugen på aktiva Emg J set men undrar var man gör av batteriet. Nån som har nån ideé om detta.
Jag har även en Sadowsky preamp också. Hur är det att ha både den och aktiva mickar? Är ute efter ett sound som är nånstans mellan Lars DK Danielsson och Marcus Miller hållet.
MVH
Calle
Jag löste problemet med att fixa en 24v el-system dit, dvs två 12v batterier kopplat i serie i en hållare gjort av plast. Hållare + 2x12v är ännu mindre än vanlig 9v och ryms bra utan extra snickararbete. Och dessutom är ljudet bättre också - 24v ger otroligt mera headroom än 9v (som fungerar nästan som en limiter om man spelar på hård touch)
På ebay kan man hitta 24v batterier gjort spesiellt för emg mickar.
Edit: På frågan om Sadowsky Pre har jag ingen åsikt.
Always play on one and don't fake the funk.
-Bootsy-
-Bootsy-