Bra trådlöst system

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Robin_Ascend
Nykomling

Bra trådlöst system

Inlägg av Robin_Ascend »

Ska precis köpa mitt första trådlösa system.
Vill ha något som funkar, men har en liten budget, gärna runt 3000?

Går det att hitta något bra för summan?
Användarvisningsbild
martin_finspång
Medlem+

Inlägg av martin_finspång »

AKG:S Trådlösa som säljs på 4sound (börsen) kostar 995 och funkar utmärkt enligt erfarenhet, dock med den budgeten skulle jag satsa på line6:s trådlösa som fått väldigt väldigt bra kritik!
Batterist i: http://myspace.com/skraeckoedlan
Batterist i: http://myspace.com/thunderincarolina
Bassist i sovrummet.
Robin_Ascend
Nykomling

Inlägg av Robin_Ascend »

All right! Tack för tipset.
Jag fick för mig att man var tvungen att gå upp rätt mycket i pris för att få saker som "funkar". Läste lite, verkar bra! Blir nog ett köp.
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter

Inlägg av Mike »

Line 6 Relay G30 är väldigt bra. 2600:-
Lägger du på lite till får du ett grymt bra.
Line 6 Relay G50. 4150:-
TVR!
Because Porsche are for girls.
Robin_Ascend
Nykomling

Inlägg av Robin_Ascend »

Tack för tipsen, ska nog kolla in dessa också, innan jag bestämmer mig. :D
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter

Inlägg av Mike »

Robin_Ascend skrev:Tack för tipsen, ska nog kolla in dessa också, innan jag bestämmer mig. :D
Gillar Line 6 främst för att mottagaren passar så fint på pedalbordet.
Liten och smidig.
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Line6 låter bra och som Mike säger är det smidigt med en mottagare som passar på pedalbordet. Enda nackdelen är att det slukar batterier.
Användarvisningsbild
Dernebo
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dernebo »

Jag har Line6 G50 och har en batteritid på 8tim ungefär. Känns inte som att jag byter batterier särskilt ofta. Man slår ju av sändaren när man har paus. Och jag har då aldrig haft en spelning där inte det skulle räcka till. ;)
Yamaha BB2005,TRB 1005F Fretless, Maison Acoustic
EBS OctaBass, Dynaverb, Unichorus, MultiComp, BassIQ, Sansamp BDDI Prog,
Boss TU-15, Polytune Nano, EHX The Mole, PBDist
Ampeg SVT3 pro II + Hartke 410TP, 115XL
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Dernebo skrev:Jag har Line6 G50 och har en batteritid på 8tim ungefär. Känns inte som att jag byter batterier särskilt ofta. Man slår ju av sändaren när man har paus. Och jag har då aldrig haft en spelning där inte det skulle räcka till. ;)
Jag får byta batterier vart tredje rep. Varannat om det kommer ett gig emellan. Detta att jämföra med AKG Pro Flexx-systemet jag hade innan som lät lika bra men som behövde ett batteribyte i månaden ungefär. Tyvärr var mottagaren för stor för pedalbordet dock.
Indigo
Medlem++

Inlägg av Indigo »

Jag har också ett Line 6 G50. Ruskigt bra och rejält byggt. Perfekt med en mottagare i pedal-form som kan sitta på pedalbordet.

Däremot är batteritiden lite lurig. Man ska inte titta för mycket på den tiden som visas i displayen, den verkar inte riktigt stämma. Den visar typ 8 timmar när man sätter i nya batterier, men jag skulle gissa på kanske 5-6 timmar max.

Men annars är den som sagt grym! Jag hör ingen skillnad mot trådbundet i alla fall.

Line 6 G30 låter lika bra, men jag bytte faktiskt mot en G50 efter att ha köpt G30 först och fått ett ex. med trasig batterilucka. G30-sändaren känns alldeles för plastig för mig, som röjer en del på scen. Så jag skulle nog rekommendera en G50 istället om du vet att den kommer få ta en del stryk.
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++

Inlägg av BassiLow »

Mike skrev:Line 6 Relay G30 är väldigt bra. 2600:-
Indigo skrev: Line 6 G30 låter lika bra, men jag bytte faktiskt mot en G50 efter att ha köpt G30 först och fått ett ex. med trasig batterilucka. G30-sändaren känns alldeles för plastig för mig, som röjer en del på scen. Så jag skulle nog rekommendera en G50 istället om du vet att den kommer få ta en del stryk.
det skilljer ju en hel del i priserna på systemen,
är det värt stålarna att satsa på ett G50 system egentligen ?
Vad är den största skillnaden mellan dem ?
förutom då hållbarheten på sändarkapslingarna enligt Indigo

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Någon som testat Line6 G90-systemet? Fördelar/nackdelar?
Indigo
Medlem++

Inlägg av Indigo »

BassiLow skrev:
Indigo skrev: Line 6 G30 låter lika bra, men jag bytte faktiskt mot en G50 efter att ha köpt G30 först och fått ett ex. med trasig batterilucka. G30-sändaren känns alldeles för plastig för mig, som röjer en del på scen. Så jag skulle nog rekommendera en G50 istället om du vet att den kommer få ta en del stryk.
Sändarkapslingar? Vad är det? :-)

Skillnader mellan G30 och G50. T.ex. är räckvidden dubbelt så lång på G50. Detta medför att mottagaren är lite större och har även antenner (som man lätt fäller ner). G50 har även 12 kanaler istället för 6. Kan ju vara bra att ha på festivalspelningar =)

Mottagaren på G50 har även visning av batteristatusen på sändaren och en utgång till stämapparat.

Sedan, som tidigare nämnt, är G50-sändaren mycket mer rejält byggd i metall istället för plast. Väldigt bra tycker jag. Enda nackdelen är väl att den blir lite tyngre, men det får det vara värt.
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+

Inlägg av John Sane »

Indigo skrev:
BassiLow skrev:
Sändarkapslingar? Vad är det? :-)

Skillnader mellan G30 och G50. T.ex. är räckvidden dubbelt så lång på G50. Detta medför att mottagaren är lite större och har även antenner (som man lätt fäller ner). G50 har även 12 kanaler istället för 6. Kan ju vara bra att ha på festivalspelningar =)

Mottagaren på G50 har även visning av batteristatusen på sändaren och en utgång till stämapparat.

Sedan, som tidigare nämnt, är G50-sändaren mycket mer rejält byggd i metall istället för plast. Väldigt bra tycker jag. Enda nackdelen är väl att den blir lite tyngre, men det får det vara värt.
Inte ens på festivalgig behövs längre räckvidd än den G30 erbjuder förutsatt att du inte har tänkt köra coverbandstricket och springa ut i publiken.
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem

Re: Bra trådlöst system

Inlägg av Poester »

Tänkte väcka liv i denna diskussionen med att fråga om systemens duglighet om det kommer saker ivägen.
Det står ju på tex. Thomann att räckvidden på g50 är 60meter (fri sikt)
Vad betyder det?
Kan man springa bakom en vägg, eller dör signalen då?
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Det har hänt saker med priserna också sedan sist.

G50 kostar numer under 4000 spänn.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Indigo
Medlem++

Inlägg av Indigo »

Poester skrev:Tänkte väcka liv i denna diskussionen med att fråga om systemens duglighet om det kommer saker ivägen.
Vad betyder det?
Det de menar är väl att om man ska komma upp i 60 meter så måste det vara fri sikt. Mitt G50 fungerar genom väggar i alla fall. Kunde springa ut på gården utanför vår replokal och det fungerade fortfarande, även om jag inte hörde mig själv vid tillfället :-)
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem

Inlägg av Poester »

Indigo skrev:
Poester skrev:Tänkte väcka liv i denna diskussionen med att fråga om systemens duglighet om det kommer saker ivägen.
Vad betyder det?
Det de menar är väl att om man ska komma upp i 60 meter så måste det vara fri sikt. Mitt G50 fungerar genom väggar i alla fall. Kunde springa ut på gården utanför vår replokal och det fungerade fortfarande, även om jag inte hörde mig själv vid tillfället :-)
Då är jag med...
Dom garderar väl sig genom att skriva vid fri sikt så ingen skriver in och är förbannad för att dom gått 59 meter och det inte funkar!
Men va bra, ska testa ett system så snart jag har möjlighet, så får vi se om det faller mig i smaken!

Men alla som testat dessa är nöjda med återgivning av ursprungstonen i sin bas och sånt?
Användarvisningsbild
Lex
Medlem+

Inlägg av Lex »

Poester skrev:
Indigo skrev:
Vad betyder det?
Då är jag med...
Dom garderar väl sig genom att skriva vid fri sikt så ingen skriver in och är förbannad för att dom gått 59 meter och det inte funkar!
Men va bra, ska testa ett system så snart jag har möjlighet, så får vi se om det faller mig i smaken!

Men alla som testat dessa är nöjda med återgivning av ursprungstonen i sin bas och sånt?
Jag har G30 och jag hör ingen skillnad mellan kabel och trådlöst. It´s the same lixom :)
Maruszczyk Elwood, Rickenbacker 4003 Snow Glo, Fender Precision AM Std, Aria Pro II Primary bass
Mesa M9 Carbine, EBS Classic 450, Ampeg Micro-VR, 2 x tks 212, 1 x tks 112
Korg Pitchblack+, MXR M80, EHX Micro Qtron, Boss CE-3
Indigo
Medlem++

Inlägg av Indigo »

Lex skrev:
Poester skrev:
Indigo skrev:
Vad betyder det?
Då är jag med...

Jag har G30 och jag hör ingen skillnad mellan kabel och trådlöst. It´s the same lixom :)
Samma här, hör ingen som helst skillnad.

Jag är grymt nöjd med min G50. Jag köpte ett G30 först, men den fick jag lämna tillbaka på garantin för att batteriluckan var trasig. Hörde någonstans att fler hade haft problem med batteriluckan, så jag lade till lite och skaffade G50 istället.
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem

Inlägg av Poester »

Det är G50 jag är mest sugen på, men vi får väl se hur lång tid det tar med det ekonomiska, då jag har lite annat i pipelinen egentligen.
Men så är det välan alltid? :)
Användarvisningsbild
umax
VIP medlem

Inlägg av umax »

Hej
Jag har G30 och tycker mig märka en liten liten latency. Detta övervägs dock av bekvämligheten. Och ljudet låter precis som med kabel.

Sent from my iPad using Tapatalk HD
Fender Jazz -72 | Fender Elite V Jazz | MusicMan StingRay -91 BL RW | Fender Jazz MIJ BL RW FL | Kontra | Cort-akke
TC PT|EBS MC|MXR M-82|VTDI|GKMB-500|2xMesaPH410|2xtks112

Svenska Populärmusikorkestern | Third Encore
trikloretylen
Medlem+

Inlägg av trikloretylen »

Hur är det med tillåtna frekvenser . Och Funkar även dom gamla frekvenserna? Har lite gamla sennheiser system som ligger och skrotar !
Fårfiol -98.
RolleHarris
Medlem++

Re: Sv: Bra trådlöst system

Inlägg av RolleHarris »

trikloretylen skrev:Hur är det med tillåtna frekvenser . Och Funkar även dom gamla frekvenserna? Har lite gamla sennheiser system som ligger och skrotar !
De funkar. Bara det att man inte får använda dem. Men det skiter jag i ;-)
Användarvisningsbild
EmilBygde
Medlem+

Re:

Inlägg av EmilBygde »

Jan Hellman skrev:Någon som testat Line6 G90-systemet? Fördelar/nackdelar?
Rackmonterat är en stor fördel för mig =) Sen om ni är flera så kan man piggybacka på en mottagares antenn genom kablage i ryggen
Skriv svar