Sida 1 av 1
Uppgradera J-mickar
Postat: tis 09 aug 2011, 10:53
av Guran
Har en Classic 60 MIM J-bas som jag funderar på att uppgradera med lite bättre mickar. Inget fel på originalmickarna, förutom det klassiska brummet när man vrider ner då...

Men vad ska man byta till om man vill behålla det klassiska j-basljudet för att få lite mer "liv och nerv" i ljudet, eller att ljudet "öppnas upp"som det heter ibland?
Om dessutom brummet försvinner är det ju ingen nackdel.
Bör man också byta övriga delar i signalkedjan, alltså potar och kablage?
Postat: tis 09 aug 2011, 16:35
av fisk
Svårt att rekommendera mickar, alla har ju olika smak. Jag byte ut mickarna i min Classic Jazz mot DiMarzio ModelJ, dom var jäkligt feta, mer output och mer bas o diskant än orginal. Tröttnade dock på det ljudet och byte till Lindy Fralin som inte är lika feta men har en jämnare kurva.
Byte också ut kondingen mot en RSG-konding, tyckte att det gjorde tonkontrollen myckt mer änvändbar då den behåller mer kärna i ljudet...
Postat: ons 10 aug 2011, 11:16
av Guran
Letade upp några olika mick-alternativ som kanske kan var något.
Vore intressant att få höra lite kommentarer om ni har erfarenheter av dem!
Det jag söker är ett bra, klassiskt j-bas-allroundljud.
http://www.thomann.de/se/dimarzio_dp149bk.htm
http://www.thomann.de/se/fender_origina ... pu_set.htm
http://www.thomann.de/se/emg_jhz_set.htm
http://www.thomann.de/se/fender_cs60jazz_set.htm
http://www.thomann.de/se/seymour_duncan_ssjb_2b_blk.htm
Slipper man även brum-problemet om man väljer någon av dessa mickar?
Postat: ons 10 aug 2011, 11:45
av Mike
Jag har kört på CS 60´s, klart grymma mickar.
Postat: ons 10 aug 2011, 12:46
av Guran
Mike skrev:Jag har kört på CS 60´s, klart grymma mickar.
Försvinner även brummet om man kör på dessa?
Postat: fre 12 aug 2011, 09:01
av Guran
fisk skrev:Byte också ut kondingen mot en RSG-konding, tyckte att det gjorde tonkontrollen myckt mer änvändbar då den behåller mer kärna i ljudet...
Att kvaliteten på ton-kondingen skulle ha någon större inverkan på ljudet är inget som jag ägnat någon tankekraft åt, och inte heller verkar det ha diskuterats i någon större omfattning här på forumet?
Men om man läser länken nedan så får man intrycket av att kondingen minsann kan vara en av instrumentets vitalare delar för tonbildningen.
Variationer inom kondingarnas toleransområden skulle t.o.m. kunna förklara varför två likvärdiga instrument uppfattas som olika i soundet?
Att uppgradera kondingen är ju dessutom ett förhållandevis billigt sätt att tweaka sin bas!
http://www.fender.com/community/forums/ ... 7a83c22c39
Skulle vara jätteintressant att få höra om ni har egna erfarenheter och kommentarer i ämnet!