Hej
Hur brukar en akriv mikrofon vara konstruerad? Vilka komponenter mer än magneter, spolar och kärnor är det som brukar finnas i sådana mikrofonkapslar?
Jag sitter ju med en Peavey Cirrus som verkar dra något kopiöst mycket batteri sedan jag sist bytte batteri i våras. Just nu försöker jag felsöka elektroniken, men själva den aktiva elektroniken i basen består ju av ganska enkla komponenter (motstånd, kondensatorer, dioder, etc) plus en operationsförstärkare. Någon av dessa komponenter kan ju givetvis ha blivit fel på, men basen låter ju bra ända tills batterierna dör alldeles för snabbt. Jag ser ju att det går tre kablar till respektive aktiv mikrofon, men jag har inte plockat upp dem för att se hur de är gjorda.
Är det någon som vet hur aktiva basmickar brukar vara bestyckad med för extra elektronik?
/MrBaloo
Aktiv mikrofon
- mrbaloo
- Medlem++
- Kontakt:
-
- Medlem++
- EA
- Medlem+
I stort sätt är det en vanlig mick med inbygd preamp.
Jag läste lite i din andra tråd och komer inte på nåt särskilt …
Jag skulle koppla bort preampen och testa varje mick för sig. Visas det att de är ok så skulle jag byta preamp-en utan tvekan. Du kan köpa bätre preamp för samma pengar som den eventuella repparationen skulle kosta.
Jag läste lite i din andra tråd och komer inte på nåt särskilt …
Jag skulle koppla bort preampen och testa varje mick för sig. Visas det att de är ok så skulle jag byta preamp-en utan tvekan. Du kan köpa bätre preamp för samma pengar som den eventuella repparationen skulle kosta.
I live and I learn!
- inber
- VIP medlem
Med reservation för att jag kan ha fel så uppfattar jag det som att aktiva mickar har färre varv på spolen, dvs lägre impedans, dvs är mindre påverkbara av yttre störfält och mindre induktans (dvs mer diskant).
Nackdelen med få varv på spolen är låg utsignal. Därför behöver man en preamp för att lyfta upp signalen till normalnivå.
Så innehållet är en mik med få varv på spolen, en FET-transistor eller OP-amp, ett par motstånd och ett par kondensatorer.
Nackdelen med få varv på spolen är låg utsignal. Därför behöver man en preamp för att lyfta upp signalen till normalnivå.
Så innehållet är en mik med få varv på spolen, en FET-transistor eller OP-amp, ett par motstånd och ett par kondensatorer.
Senast redigerad av inber den ons 17 aug 2011, 16:18, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
- Evilbiker
- Medlem++
Jepp helt riktigt!inber skrev:Med reservation för att jag kan ha fel så uppfattar jag det som att aktiva mickar har färre varv på spolen, dvs lägre impedans, dvs är mindre påverkbara av yttre störfält och mindre induktans (dvs mer diskant).
Nackdelen med få varv på spolen är låg utsignal. Därför behöver man en förförstärkare för att lyfta upp signalen till normalnivå.
- mrbaloo
- Medlem++
- Kontakt:
Aha, det var så enkelt. Jag visste inte det där med färre varv osv., men jag hade på känn att det var en inbyggd pre-preamp i micken med fast karaktäristik.Evilbiker skrev:Jepp helt riktigt!inber skrev:Med reservation för att jag kan ha fel så uppfattar jag det som att aktiva mickar har färre varv på spolen, dvs lägre impedans, dvs är mindre påverkbara av yttre störfält och mindre induktans (dvs mer diskant).
Nackdelen med få varv på spolen är låg utsignal. Därför behöver man en förförstärkare för att lyfta upp signalen till normalnivå.
Tack för att ni redde ut det!
/MrBaloo