Sida 1 av 1
Avstånd mellan micar och strängar?
Postat: sön 18 mar 2012, 13:29
av kingsize84
Tja..
Som sagt, en kanske lite dum fråga.
Undrar lite om vilken skillnad ljudmässigt det blir på längre/kortare avstånd från strängarna till micarna.
Har sett att vissa justerar dom väldigt nära strängar och vice- versa.
-kingsize84
Postat: sön 18 mar 2012, 16:47
av edvin
gain!
Postat: sön 18 mar 2012, 22:04
av BBQV
Mikar med starka magneter kan påverka strängarnas svängning om de ligger för nära. Annars handlar det om att hitta ett lagom avstånd för outputens skull. Passiva mikar brukar jag lägga c:a 5 mm från strängarna, aktiva något närmare. Tryck ner strängen på sista band innan du mäter avståndet.
Postat: sön 18 mar 2012, 22:38
av Bahalason
Om har passiva mickar för nära kan det också hända att du får ett slags överslag om du spelar hårt med fingrar/plektrum.
Postat: mån 19 mar 2012, 06:36
av Lestrange
Som en del redan varit inne på måste man akta sig för att justera mickarna för nära strängarna. Magnetic pull är ett problem med starka magneter, och låter lite som en sitar. Strängen får alltså inte ringa ut ordentligt, utan magnetfältet bromsar vibrationen. Men, även mickar med svagare magneter men heta spolar bör hållas en bit från strängen, av samma anledning som man mycket oftare använder kompressor på bas än gitarr. Själva anslaget slår lätt igenom, speciellt om man spelar med plektrum. På gitarr justerar man ofta mickarna så nära som möjligt innan magnetic pull inträffar, för att få kunna spela så reaktivt som möjligt, med ömsom svaga mjuka toner och ömsom vrålande övertonsrika diton. På bas strävar man istället efter ett jämnt och stadigt "fluffmuller". Som redan nämnts kan, och bör aktiva mickar justeras närmre, då de har svagare magneter och spolar, och konstruktionen ger en inbyggd kompression.
Postat: mån 19 mar 2012, 09:29
av Mungi
Känns som det blivit lite väl generaliserat här. En funkig slappare och en fusionbassist på 7-strängat är inte ute efter något "fluffmuller". Inte bassister som Jack Casady och Phil Lesh heller, som använder ljudligt hårda anslag som en del av repertoaren. Dom spelar i likhet med gitarrister reaktivt och sätter upp sina basar därefter.
Postat: mån 19 mar 2012, 09:44
av Lestrange
Mungi skrev:Känns som det blivit lite väl generaliserat här. En funkig slappare och en fusionbassist på 7-strängat är inte ute efter något "fluffmuller". Inte bassister som Jack Casady och Phil Lesh heller, som använder ljudligt hårda anslag som en del av repertoaren. Dom spelar i likhet med gitarrister reaktivt och sätter upp sina basar därefter.
Korrekt! Ingen sanning är total. Jag generaliserade friskt, för om man ska ta upp alla varianter av spelstil och kombinationer av bas/mickar och ta hänsyn till rigg, kan det bli ett långt inlägg. Men, du har som sagt helt rätt, det finns många undantag. Ett exempel är när jag jobbade i musikaffär, och var nästan överdrivet stolt hur låg strängaction jag lyckats justera in på en gitarr, när ägarn provspelade. Han var inte alls nöjd! Bluesgitarrist med strängar tjocka som armeringsjärn och nävar som dasslock, typ! Han fick inte grepp om strängen när han skulle bända, så jag fick "avjustera" gitarren igen!

Postat: mån 19 mar 2012, 09:52
av Mungi
"strängar tjocka som armeringsjärn och nävar som dasslock"
Han borde fattat att det är BAS han ska spela!
Postat: mån 19 mar 2012, 09:58
av Smuttkungen
Blir det nån skillnad i tonen - bas, mid å diskant med ändrad mickhöjd?
Postat: mån 19 mar 2012, 10:01
av Mungi
Smuttkungen skrev:Blir det nån skillnad i tonen - bas, mid å diskant med ändrad mickhöjd?
Upp med micken/polerna=mer av allt=mer gain (men bara till en viss nivå som påpekats ovan).
Postat: mån 19 mar 2012, 10:07
av Smuttkungen
Aha, tack.
Postat: mån 19 mar 2012, 13:45
av Lestrange
Smuttkungen skrev:Blir det nån skillnad i tonen - bas, mid å diskant med ändrad mickhöjd?
Jag skulle nog vilja hävda att basen försvinner fortare än diskanten om man sänker mickarna. Denna effekt kan iofs vara så marginell att det är svårt att höra.
Postat: mån 19 mar 2012, 17:00
av Mungi
Lestrange skrev:Smuttkungen skrev:Blir det nån skillnad i tonen - bas, mid å diskant med ändrad mickhöjd?
Jag skulle nog vilja hävda att basen försvinner fortare än diskanten om man sänker mickarna. Denna effekt kan iofs vara så marginell att det är svårt att höra.
Tror nog du har rätt i det. Jag har iallafall märkt att om man har höj/sänkbara poler så kan man ibland behöva höja den till E-strängen något.
Postat: tis 20 mar 2012, 15:14
av kingsize84
BBQV skrev:Mikar med starka magneter kan påverka strängarnas svängning om de ligger för nära. Annars handlar det om att hitta ett lagom avstånd för outputens skull. Passiva mikar brukar jag lägga c:a 5 mm från strängarna, aktiva något närmare. Tryck ner strängen på sista band innan du mäter avståndet.
Tack för tips.
-kingsize84