jag har kollat och mätt lite själv, men står fortfarande lite frågande

vid 28", 29" eller 30" ??
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
ja just det, så var det jubassjerk skrev:nä på det här forumet är det bara hitec möbelbasar som gäller.
Hahahahahaha!200071 skrev:Vem har en P-bas nu när det finns modernare grejer?
Antingen mäter man från "översadeln" (nollbandet ?) eller 12:e bandet och upp till spolen på resp. pickup (EA & DG)Hagström skrev:Säg hur jag ska mäta så fixar jag det
Hagström skrev:12e band-ea:28
Eh, det är nog rätt så noga var man placerar micken. För soundet alltså, sak samma med övertonsteori.Bass Mayhem skrev:Det är egentligen inte så noga. Placeringen spelar ju bara roll vid spel på öppna strängar; så fort man greppar nåt band ändras ju förhållandet mellan stränglängd och pickup. Det är bara att följa "rådande praxis" så blir alla nöjda. Om man nu vill vara petig så kan man ju placera pickupen så polerna INTE ligger mitt under en NOD, dvs. där du har en eller annan flageolett. Där står strängen mer eller mindre still, men som sagt, tryck ner vid ett band så ändras det hur som helst...
Falcon skrev:Jag har en PDF-ritning på problemet. Skall jag maila den till dig?
Med det resonemanget så skulle alltså en mick låta likadant oavsett om den satt 2mm från stallet som 2mm från halsen. (i ovanliga fall kanske det är samma ställe hihi)Bass Mayhem skrev:Eh, så länge man spelar E, A, D och G på öppna strängar spelar det roll. Så länge man inte gör det spelar det mindre roll. Börjar man sen laborera med nedstämt, vilket är vanligt idag, spelar det absolut ingen roll. Pickupens placering från början var mer en mätteknisk och produktionsteknisk placering än något annat, hur mycket än legenderna säger något annat. Lite på samma sätt som de "perfekta" högtalarlådorna av en underlig slump håller jämna tummått. MM Stingray-pickupens placering är ju uttänkt på ett helt annat sätt jämfört med P-basen, varken för "mörk" eller för tunn. Då hade ju Leo facit i hand sedan länge.Eh, det är nog rätt så noga var man placerar micken. För soundet alltså, sak samma med övertonsteori.
Vill man att det ska låta Fender P är nog en bra början att sätta en P-mick i den rätta positionen.
Hur som helst, vill man att det ska låta Fender P, handlar det nog lika mycket på HUR man spelar på bössan än enbart var pickupen sitter...
Ok, var och en blir salig på sin tro, själv är jag övertygad om att stallmicken på en jazzbas låter helt annorlunda än halsmicken. För mig låter det som att du överfokuserar på övertonernas noder i förhållande till mickpositionen, om man enbart tänker på det förstår jag ditt resonemang tror jag. Om vi däremot pratar om ljudet som alstras så spelar mickplaceringen roll.Bass Mayhem skrev:Eh, så länge man spelar E, A, D och G på öppna strängar spelar det roll. Så länge man inte gör det spelar det mindre roll. Börjar man sen laborera med nedstämt, vilket är vanligt idag, spelar det absolut ingen roll. Pickupens placering från början var mer en mätteknisk och produktionsteknisk placering än något annat, hur mycket än legenderna säger något annat. Lite på samma sätt som de "perfekta" högtalarlådorna av en underlig slump håller jämna tummått. MM Stingray-pickupens placering är ju uttänkt på ett helt annat sätt jämfört med P-basen, varken för "mörk" eller för tunn. Då hade ju Leo facit i hand sedan länge.Eh, det är nog rätt så noga var man placerar micken. För soundet alltså, sak samma med övertonsteori.
Vill man att det ska låta Fender P är nog en bra början att sätta en P-mick i den rätta positionen.
Hur som helst, vill man att det ska låta Fender P, handlar det nog lika mycket på HUR man spelar på bössan än enbart var pickupen sitter...
Ok, så när du säger att "placeringen spelar absolut ingen roll" så menar du typ inom +/- 1mm.Bass Mayhem skrev:Vi behöver ju inte gå till överdrifter. Däremot spelar det ingen större roll om du flyttar en P-baspickup ett par millimeter hit eller dit. Naturligtvis blir det större skillnad ju längre ut i "ytterlighetslägena" man kommer. Vad jag förstår handlade det inte om att placera två Jazzbaspickuper på olika platser på ett instrument. Apropå övertoner och fokuserar, det är just övertonerna som ger klangfärgen och karaktären. Grundtonen är ju mer eller mindre en "bärvåg" för tonen i instrumentet. Hur som helst, spela på din P-bas och slå an strängarna på olika avstånd från stallet så får du annorlunda klang också. M.a.o. så spelar placering av pickupen en roll, men inte så vansinnigt stor som man kan tro om man inte går till överdrifter vid placeringen...
Det där lät kanske onödigt syrligt, sorry. Nu förstår jag nog iaf vad du menade och håller med.BB3000S skrev:Ok, så när du säger att "placeringen spelar absolut ingen roll" så menar du typ inom +/- 1mm.Bass Mayhem skrev:Vi behöver ju inte gå till överdrifter. Däremot spelar det ingen större roll om du flyttar en P-baspickup ett par millimeter hit eller dit. Naturligtvis blir det större skillnad ju längre ut i "ytterlighetslägena" man kommer. Vad jag förstår handlade det inte om att placera två Jazzbaspickuper på olika platser på ett instrument. Apropå övertoner och fokuserar, det är just övertonerna som ger klangfärgen och karaktären. Grundtonen är ju mer eller mindre en "bärvåg" för tonen i instrumentet. Hur som helst, spela på din P-bas och slå an strängarna på olika avstånd från stallet så får du annorlunda klang också. M.a.o. så spelar placering av pickupen en roll, men inte så vansinnigt stor som man kan tro om man inte går till överdrifter vid placeringen...
Applåder, otroligt pedagogiskt förklarat, till och med jag fattar:)LowB-ing skrev:Mickplaceringen spelar lika stor roll oavsett om man spelar på öppen sträng eller på ett band, nedstämt eller inte, därmed basta! Vissa effekter (av mickplacering) kan framträda något olika för olika delar av greppbrädan, men det är ingen skillnad mellan öppna strängar och nedtryckta band generellt.
Om man anser att denna påverkan är "stor" eller inte är ju å andra sidan subjektivt.
I fallet öppen sträng kontra band på samma sträng så är det olika övertoner som framhävs respektive försvinner beroende på band, men det är alltid samma frekvens så länge man inte stämmer om eller går över till en annan sträng.
Tänk dig att på en öppen sträng stämd till 40 Hz så försvinner övertonen på 4:e oktaven (=640Hz) pga. att det blir en nod precis över micken. Om du istället spelar tonen en oktav upp på tolfte bandet kommer noden att drabba övertonen på 3:e oktaven istället. Detta är alltså 3 oktaver upp från en fundamental frekvens på 80Hz, så den drabbade frekvensen är fortfarande 640Hz. Detta förhållande gäller alla band på greppbrädan och för alla noder och antinoder vid en viss mickposition, jag valde oktaver därför att matematiken blir enkel så det blir enklare att förklara.
Om man stämmer om strängen eller bara spelar på nästa sträng, så kommer naturligvis andra frekvenser att gälla, men de är konstanta för den givna stämningen på strängen och mickpositionen, oavsett band.
Den kanske tydligaste effekten av mickplacering är en viss höjning av basfrekvenserna ju närmare mitten på den vibrerande delan av strängen som micken sitter. detta beroende på att micken då kommer närmare antinoden för fundamentalfrekvensen för strängen. Denna effekt når alltså sitt maximum när man spelar på det band som ligger exakt dubbelt så långt från stallet, som micken sitter. Har man en mick i det extrema halsläget (typ mudbucker) så kommer alltså denna bashöjningseffekt att minska successivt när man passerat 12:e bandet eller så. För normala (P, J m.fl.) positioner så ökar den ju högre upp på greppbrädan man spelar.