Jösses, vad är fel i min MM SR4 nu...?

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Jösses, vad är fel i min MM SR4 nu...?

Inlägg av mrbaloo »

Knappt har man hämtat sig från persen att inte ha en Peavey Cirrus spelbar (elektronikfel: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?f=3&t=47219). Lyckligtvis fick jag iordning basen genom att byta utgångsjack, batterikontakter, op-amp samt elektrolytkondensatorer.

Men vad näst...? Jo, något knas har det blivit i min MM SR4:a (2001:a). Nu när jag pluggade sladden i basen och slog på min förstärkare fick jag bara först ett fjuttande ljud precis som om batteriet började ta slut. Men efter byte av batteri får jag tjut och knaster, skriiik. Båda batterierna visar ca 9.10 - 9.45 V, så det borde inte vara det som är problemet.

När jag sedan pluggar i basen i förstärkaren *utan* batteri, då går det att spela med bra och hörbart ljud (dock lite svagt). Döm om min förvåning, hakan hamnade nere i backen. Jag trodde inte att denna bas kunde spelas utan batteri överhuvudtaget.

Det enda jag har gjort är att ha kopplat in en multimeter i serie med batteriet för att mäta basens strömförbrukning. Men det gjorde jag för ca en vecka sedan. Sedan dess har jag faktiskt inte spelat på SR4:an förrän nu...

Vad kan nu ha gått fel? Har det blivit någon kortis i basen, kanske är det bäst att skruva upp historian och undersöka.

:cry:

/MrBaloo
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Re: Jösses, vad är fel i min MM SR4 nu...?

Inlägg av BB3000S »

Har inga direkt smarta tips om vad som kan tänkas vara fel, men det är iaf som det ska att den funkar utan batteri - EBMM Stingray ger rätt låg output utan batteri, men det funkar finfint att köra passivt bara man har tillräckligt med gain i signalkedjan i övrigt.
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |

| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

BB3000S skrev:Har inga direkt smarta tips om vad som kan tänkas vara fel, men det är iaf som det ska att den funkar utan batteri - EBMM Stingray ger rätt låg output utan batteri, men det funkar finfint att köra passivt bara man har tillräckligt med gain i signalkedjan i övrigt.
Det var i alla fall en ny feature som jag inte hade kläm på. Men det låter faktiskt ganska bra utan batteri. Jag har nog ganska mycket kvar att ratta på gain-ratten på min EBS Drome.

Men jag måste nog skruva upp basen någon dag framöver.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Vad tror PB-panelen, är det så att jag skall försöka byta elektrolytkondingar och op-amp på SR4:an eller finns det helt enkelt reservdelar att köpa? I så fall skulle jag behöva en komplett preamp (3-band) plus ett batterfack. Batterifacket sprack lite när jag skruvade upp basen.

Det är ju inte så dyrt att köpa lösa kondingar och op-amp, men hur dyrt är originaldelar måntro? Vilka har MM agenturen nu?
En sånt här fack gäller det att köpa:

Bild

(Knyckt bild)

/MrBaloo
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem

Inlägg av eeakga »

Jag har för mig att Seymour Duncan säljer kompletta 3-bands preamps till Musicman-basar. Sedan vet jag iofs inte hur eller om de skiljer sig från original.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

eeakga skrev:Jag har för mig att Seymour Duncan säljer kompletta 3-bands preamps till Musicman-basar. Sedan vet jag iofs inte hur eller om de skiljer sig från original.

Jo, jag känner till att det finns andra tillverkare av preamps, men jag är nog mest ute efter ett original i så fall.

mvv
MrBaloo
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++

Inlägg av whatawaste »

Har du kollat alla kablar, lödningar etc? Förstår inte hur du kan ha sån otur... Jag har inte haft en endaste bas med elektronikproblem, förrutom glappande inputjack och sprakande potar. Många basar har passerat...
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre

Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

whatawaste skrev:Har du kollat alla kablar, lödningar etc? Förstår inte hur du kan ha sån otur... Jag har inte haft en endaste bas med elektronikproblem, förrutom glappande inputjack och sprakande potar. Många basar har passerat...
Ja, undrar varför mina två fina basar (Peavey Cirrus och nu MM SR4) har kraschat i elektroniken.

Jag tycker att det är konstigt att några kablar lossnar eftersom basen låter när jag spelar utan batteri. Däremot sprakar och fräser, pruttar när jag har batteri i... Nästa steg är att helt enkelt montera lös hela anläggningen (preampen) och kolla om något synligt fel finns. Annars blir det köpa delar och löda. Kanske löder jag ändå och parallellt kollar upp reservdelspriset...

/MrBaloo
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inlägg av BB3000S »

Har aldrig behövt mecka med mina EBMM, men det går utmärkt att köpa en ny preamp från EBMM i Californien. Du får dock skicka in din gamla först, så skickar dom en ny. Helt rätt att satsa på original! :nickar: Här är deras koordinater: http://www.music-man.com/contact-us/mus ... r-service/" onclick="window.open(this.href);return false;

Attans vilken otur du har med dina preamps! :)

Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

BB3000S skrev:Har aldrig behövt mecka med mina EBMM, men det går utmärkt att köpa en ny preamp från EBMM i Californien. Du får dock skicka in din gamla först, så skickar dom en ny. Helt rätt att satsa på original! :nickar: Här är deras koordinater: http://www.music-man.com/contact-us/mus ... r-service/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tackar för den informationen. Jag kan ju höra vad de tar för att byta ut preampen och en helt nytt batterifack.

Jag kom ju nu på att det är EM Nordic som är generalagent. Tror du att de också förmedlar reservdelar?

mvh
MrBaloo
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inlägg av BB3000S »

mrbaloo skrev:
BB3000S skrev:Har aldrig behövt mecka med mina EBMM, men det går utmärkt att köpa en ny preamp från EBMM i Californien. Du får dock skicka in din gamla först, så skickar dom en ny. Helt rätt att satsa på original! :nickar: Här är deras koordinater: http://www.music-man.com/contact-us/mus ... r-service/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tackar för den informationen. Jag kan ju höra vad de tar för att byta ut preampen och en helt nytt batterifack.

Jag kom ju nu på att det är EM Nordic som är generalagent. Tror du att de också förmedlar reservdelar?

mvh
MrBaloo
Har ingen aning om EM har delar på lager, men EBMM svarar snabbt på mail så jag skulle nog börja med ett mail till dom!

Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Sagt och gjort!
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Supporten sa att jag måste kontakta generalagenten istället. Så jag får snällt kontakta EM Nordic i stället.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Japp, min lokale musikaffär kollade upp pris och tillgänglighet på preampen. Det visade sig (givetvis) att det är en beställningsvara som tar 1-2 månader att få hem. Ca 1000:- kostar det.

Sedan finns det batterfack på hylla hos leverantör. Ca 150:- kostar en sådan.

För att undvika krångel i likhet med reparation med min Cirrus så kommer jag nog beställa en preamp, batterifack samt ett nytt utgångsjack. Det är väl lika bra att byta jacket när man ändå måste skruva och löda.

Jag hittade dessutom sidan http://www.musicmanbass.org där man kan läsa sig mätt på olika utföranden om musicman-basar genom tiderna. Det visade sig att MM/EB har gjort vissa justeringar med tiden, men att min SR4:a från 2001 verkar ha samma specar på preampen som dagens preamp. Däremot har de gjort fysiska förändringar av kretskortets layout och bytt pottarna mot mer "lättviktsmodell".

/MrBaloo
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Jag tror, i likhet med många kriminalkommissarier i de deckare jag läst, INTE på slumpen. Basar ska inte paja hur som helst. Du har lyckats ha sönder två stycken efter varandra.

Märkligt är bara förnamnet.

Jag föreslår att du, för att kunna eliminera andra felkällor, mäter två saker:

1. Kolla att det inte är kortis eller glapp i din kabel
2. Sätt in en kabel i din stärkare och mät direkt på kontakten i den andra änden att du inte har likspänning som ligger permanent på ingången (och blåser sönder dina basar). Sätt din multimeter på likspänning och mät. Det ska vara 0 V.

Båda hypoteserna är ju lite långskott, men speciellt defekta kablar kan ge fel som verkar vara helt andra saker, inklusive skrik och gnissel.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

inber skrev:Jag tror, i likhet med många kriminalkommissarier i de deckare jag läst, INTE på slumpen. Basar ska inte paja hur som helst. Du har lyckats ha sönder två stycken efter varandra.

2. Sätt in en kabel i din stärkare och mät direkt på kontakten i den andra änden att du inte har likspänning som ligger permanent på ingången (och blåser sönder dina basar). Sätt din multimeter på likspänning och mät. Det ska vara 0 V.

Båda hypoteserna är ju lite långskott, men speciellt defekta kablar kan ge fel som verkar vara helt andra saker, inklusive skrik och gnissel.
Tack för tipsen, men jag har fler basar som går alldeles utmärkt att spela med igenom samma rigg.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

mrbaloo skrev:
inber skrev:Jag tror, i likhet med många kriminalkommissarier i de deckare jag läst, INTE på slumpen. Basar ska inte paja hur som helst. Du har lyckats ha sönder två stycken efter varandra.

Tack för tipsen, men jag har fler basar som går alldeles utmärkt att spela med igenom samma rigg.

/MrBaloo
Visst. Tips nr 2 handlar inte om att det låter om stärkaren med andra basar, utan du kan ha någon likspänning som ligger felaktigt ut från din förstärkare, vilket gör att alla passiva basar funkar bra, men får elektroniken i dina aktiva basar att brinna upp. Det tar bara någon minut att kolla, men jag medger att det är lite långsökt...
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

inber skrev:
mrbaloo skrev:

/MrBaloo
Visst. Tips nr 2 handlar inte om att det låter om stärkaren med andra basar, utan du kan ha någon likspänning som ligger felaktigt ut från din förstärkare, vilket gör att alla passiva basar funkar bra, men får elektroniken i dina aktiva basar att brinna upp. Det tar bara någon minut att kolla, men jag medger att det är lite långsökt...
Jo, jag förstår att du menade elektronik i aktiva basar kan ta skada. Jag har bara basar med aktiv elektronik (eh, en passiv P-bas numera), så då borde någon annan bas också krascha, eller? Men jag skall ta till mig tipsen och kolla.

EDIT: antal basar...

/MrBaloo
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Se uppdatering i http://www.pratabas.se/viewtopic.php?f= ... 8#p1105468" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar