Dubbeljazz pickup med "stingray"-kåpa? Finns?

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
enor
Medlem+

Dubbeljazz pickup med "stingray"-kåpa? Finns?

Inlägg av enor »

Är det någon som sett någon tillverkare som gör "dubbeljazz"-pickuper med kåpor av "stingray"-form?

Köpte just en Maruszczyk Elwood 5 som har Delano-pickuper; en "stingray"-humbucker vid stallet och en "jazz" i halsläge. Det är en fantastisk bas, men jag kommer verkligen inte överens med hur Delano beter sig; skulle mycket hellre plocka i en DiMarzio ultra jazz som jag har liggande till halsläget; och idealt skulle jag även vilja ha dubbla UltraJazz vid stallet. Men fräsa i basen känns inte kul, och det känns som att två singlecoilar lätt skulle passa i ett stingrayhål, om det inte vore för att fästöronen sitter på fel plats.

Finns det någon som tillverkar lämpliga kåpor för detta ändamål? Eller hela pickuper?
HirYoshima
Medlem++

Re: Dubbeljazz pickup med "stingray"-kåpa? Finns?

Inlägg av HirYoshima »

På Fender Modern player-jazzar och någon sån där Precision Deluxe-variant med jazz är det ju dubbeljazzmickar.. Kanske det är en sån du ska ha?
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
jimbeam
Medlem+

Inlägg av jimbeam »

HirYoshima skrev:På Fender Modern player-jazzar och någon sån där Precision Deluxe-variant med jazz är det ju dubbeljazzmickar.. Kanske det är en sån du ska ha?
Läste du ordentligt nu?
RolleHarris
Medlem++

Sv: Dubbeljazz pickup med "stingray"-kåpa? Finns?

Inlägg av RolleHarris »

Hör med Urban
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

Delano har en hybrid; ena spolen är en j, den andra en mm.

http://www.delano.de/products.html?&cHa ... delano_pi1" onclick="window.open(this.href);return false;[cat]=1&tx_smtdelano_pi1[series]=8&tx_smtdelano_pi1[strings]=5&tx_smtdelano_pi1[system]=9

Vet inte om det löser ditt problem, men det är ett alternativ...
enor
Medlem+

Inlägg av enor »

har kikat på hybriden, men då måste man koppla aktivt = NEJ tack. Dock hittade jag just en kommande modell från Delano som heter "JayRay" som verkar vara hybridens stallmick i passiv version. Den i kombination med min UltraJazz torde vara perfekt; men det står "more info to come" om den så jag får ge mej till tåls, verkar det som!
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Re: Sv: Dubbeljazz pickup med

Inlägg av mikkejohansson »

RolleHarris skrev:Hör med Urban

+1
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+

Inlägg av Lowlife »

Ett alternativ:
Ta ur innehållet (spolarna) ur Delanokåpan, gör samma med DiMarziomikarna och montera dem i Delanokåpan. Det gjorde jag med en Washburn där ena miken hade kortis i spolen. Skickade i en Seymour Duncan "gammel-P-Bas", skärmade noga med folie och det blev både bra och brusfritt. Enda kruxet var att originalmiken var epoxygjuten i kåpan och fick fräsas loss. Ett jävla jobb- men det gick. Hoppas att spolarna är lösa eller fixerade med vax i din Delano så att de bara går att "lyfta" ur.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inlägg av BB3000S »

enor skrev:har kikat på hybriden, men då måste man koppla aktivt = NEJ tack. Dock hittade jag just en kommande modell från Delano som heter "JayRay" som verkar vara hybridens stallmick i passiv version. Den i kombination med min UltraJazz torde vara perfekt; men det står "more info to come" om den så jag får ge mej till tåls, verkar det som!
Det är ju lite märkligt skrivet på Delanos hemsida, men min gissning är att den micken funkar finfint att köra helt passivt. Maila dom och fråga!
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |

| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
drop A
Medlem

Inlägg av drop A »

Lowlife skrev:Ett alternativ:
Ta ur innehållet (spolarna) ur Delanokåpan, gör samma med DiMarziomikarna och montera dem i Delanokåpan. Det gjorde jag med en Washburn där ena miken hade kortis i spolen. Skickade i en Seymour Duncan "gammel-P-Bas", skärmade noga med folie och det blev både bra och brusfritt. Enda kruxet var att originalmiken var epoxygjuten i kåpan och fick fräsas loss. Ett jävla jobb- men det gick. Hoppas att spolarna är lösa eller fixerade med vax i din Delano så att de bara går att "lyfta" ur.
Det här kan säkert Urban göra, alternativt bygga en ny mick i Delanokåpan.
Vet att Lundgren gör detta. Han byggde en jävligt het humbucker i en Rick-kåpa till brorsans gitarr för ett par år sedan.
Användarvisningsbild
Evilbiker
Medlem++

Inlägg av Evilbiker »

Kåpa har jag hemma och Jazz mickar är ju det vanligaste jag gör förutom P då!
Bild
Skriv svar