Dubbeljazz pickup med "stingray"-kåpa? Finns?
-
- Medlem+
Dubbeljazz pickup med "stingray"-kåpa? Finns?
Är det någon som sett någon tillverkare som gör "dubbeljazz"-pickuper med kåpor av "stingray"-form?
Köpte just en Maruszczyk Elwood 5 som har Delano-pickuper; en "stingray"-humbucker vid stallet och en "jazz" i halsläge. Det är en fantastisk bas, men jag kommer verkligen inte överens med hur Delano beter sig; skulle mycket hellre plocka i en DiMarzio ultra jazz som jag har liggande till halsläget; och idealt skulle jag även vilja ha dubbla UltraJazz vid stallet. Men fräsa i basen känns inte kul, och det känns som att två singlecoilar lätt skulle passa i ett stingrayhål, om det inte vore för att fästöronen sitter på fel plats.
Finns det någon som tillverkar lämpliga kåpor för detta ändamål? Eller hela pickuper?
Köpte just en Maruszczyk Elwood 5 som har Delano-pickuper; en "stingray"-humbucker vid stallet och en "jazz" i halsläge. Det är en fantastisk bas, men jag kommer verkligen inte överens med hur Delano beter sig; skulle mycket hellre plocka i en DiMarzio ultra jazz som jag har liggande till halsläget; och idealt skulle jag även vilja ha dubbla UltraJazz vid stallet. Men fräsa i basen känns inte kul, och det känns som att två singlecoilar lätt skulle passa i ett stingrayhål, om det inte vore för att fästöronen sitter på fel plats.
Finns det någon som tillverkar lämpliga kåpor för detta ändamål? Eller hela pickuper?
-
- Medlem++
Re: Dubbeljazz pickup med "stingray"-kåpa? Finns?
På Fender Modern player-jazzar och någon sån där Precision Deluxe-variant med jazz är det ju dubbeljazzmickar.. Kanske det är en sån du ska ha?
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
- jimbeam
- Medlem+
Läste du ordentligt nu?HirYoshima skrev:På Fender Modern player-jazzar och någon sån där Precision Deluxe-variant med jazz är det ju dubbeljazzmickar.. Kanske det är en sån du ska ha?
-
- Medlem++
Sv: Dubbeljazz pickup med "stingray"-kåpa? Finns?
Hör med Urban
-
- Medlem+++
Delano har en hybrid; ena spolen är en j, den andra en mm.
http://www.delano.de/products.html?&cHa ... delano_pi1" onclick="window.open(this.href);return false;[cat]=1&tx_smtdelano_pi1[series]=8&tx_smtdelano_pi1[strings]=5&tx_smtdelano_pi1[system]=9
Vet inte om det löser ditt problem, men det är ett alternativ...
http://www.delano.de/products.html?&cHa ... delano_pi1" onclick="window.open(this.href);return false;[cat]=1&tx_smtdelano_pi1[series]=8&tx_smtdelano_pi1[strings]=5&tx_smtdelano_pi1[system]=9
Vet inte om det löser ditt problem, men det är ett alternativ...
-
- Medlem+
har kikat på hybriden, men då måste man koppla aktivt = NEJ tack. Dock hittade jag just en kommande modell från Delano som heter "JayRay" som verkar vara hybridens stallmick i passiv version. Den i kombination med min UltraJazz torde vara perfekt; men det står "more info to come" om den så jag får ge mej till tåls, verkar det som!
- mikkejohansson
- Medlem++
- Lowlife
- Medlem+
Ett alternativ:
Ta ur innehållet (spolarna) ur Delanokåpan, gör samma med DiMarziomikarna och montera dem i Delanokåpan. Det gjorde jag med en Washburn där ena miken hade kortis i spolen. Skickade i en Seymour Duncan "gammel-P-Bas", skärmade noga med folie och det blev både bra och brusfritt. Enda kruxet var att originalmiken var epoxygjuten i kåpan och fick fräsas loss. Ett jävla jobb- men det gick. Hoppas att spolarna är lösa eller fixerade med vax i din Delano så att de bara går att "lyfta" ur.
Ta ur innehållet (spolarna) ur Delanokåpan, gör samma med DiMarziomikarna och montera dem i Delanokåpan. Det gjorde jag med en Washburn där ena miken hade kortis i spolen. Skickade i en Seymour Duncan "gammel-P-Bas", skärmade noga med folie och det blev både bra och brusfritt. Enda kruxet var att originalmiken var epoxygjuten i kåpan och fick fräsas loss. Ett jävla jobb- men det gick. Hoppas att spolarna är lösa eller fixerade med vax i din Delano så att de bara går att "lyfta" ur.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
- BB3000S
- VIP medlem
Det är ju lite märkligt skrivet på Delanos hemsida, men min gissning är att den micken funkar finfint att köra helt passivt. Maila dom och fråga!enor skrev:har kikat på hybriden, men då måste man koppla aktivt = NEJ tack. Dock hittade jag just en kommande modell från Delano som heter "JayRay" som verkar vara hybridens stallmick i passiv version. Den i kombination med min UltraJazz torde vara perfekt; men det står "more info to come" om den så jag får ge mej till tåls, verkar det som!
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |
| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |
| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |
- drop A
- Medlem
Det här kan säkert Urban göra, alternativt bygga en ny mick i Delanokåpan.Lowlife skrev:Ett alternativ:
Vet att Lundgren gör detta. Han byggde en jävligt het humbucker i en Rick-kåpa till brorsans gitarr för ett par år sedan.
- Evilbiker
- Medlem++