Jag blir så trött på att inte veta saker.
I min kontra sitter det en piezomick som är jättebra, men tyvärr så är utgångsjacket ganska dåligt. Kontaktblecket i jacket verkara vara lite för "mjukt", det rubbas sakta men säkert från sin plats tills dess att kontakten blir glapp. Jag har böjt tillbaks blecket m h a en smal skruvmejsel några gånger, men det är lite tröttsamt att behöva göra det på scenen i stressen och villan. För att ändra på det här gick jag till en musikaffär och köpte ett monojack, planen var att helt enkelt byta ut det gamla jacket mot ett nytt och fräscht. Hemma igen, tittar in i jacket.... det är två bleck därinne och två öron att löda på. Har jag fått ett dj*vla stereojack ändå????
Jag har ingen lust att gå tillbaks och tjafsa. Jag misstänker starkt att det inte skulle hjälpa ändå, för antagligen så har de inga monojack inne... reservdelar är en skriande bristvara i alla affärer där man kan handla rakt över disk, och om de ska "beställa" någonting som inte finns inne så gör jag det hellre själv. Så: kan man löda ett stereojack så att det funkar med en vanlig monokabel ändå?
Använda stereojack som monojack?
- Daionsavage
- Medlem++
Använda stereojack som monojack?
"If I can't dance, it's not my revolution!"
-Emma Goldman
-Emma Goldman
- Daionsavage
- Medlem++
Re: Använda stereojack som monojack?
jag tror att det är ett sånt här slusken i affären lurade på mig: http://www.switchcraft.com/Drawings/131_cd.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Skall man löda på "spetsen" eller "ringen"? Jag antar att man ska löda sin enda tråd på "spetsen", men bara för att jag tror det så utgår jag från att det är fel....
Skall man löda på "spetsen" eller "ringen"? Jag antar att man ska löda sin enda tråd på "spetsen", men bara för att jag tror det så utgår jag från att det är fel....

-Emma Goldman
-Emma Goldman
- fieldflower
- Hedersmedlem
Monokabel innebär ju att både ring och sleeve går på samma del av kontakten (eftersom kontakten har en lång sleeve istf kort sleeve och ring), medan tip har en egen del som vanligt.
Löd dit fas-ledaren på tip och skärmningen på sleeve så ska det funka.
Vill du kan du brygga sleeve och ring genom att ta till lite extra tråd och löda genom bägge eller löda en extratråd mellan dem för att få ännu mer kontaktyta mellan jack och kontakt - har ingen negativ effekt, och kan motverka framtida glapp...
Löd dit fas-ledaren på tip och skärmningen på sleeve så ska det funka.
Vill du kan du brygga sleeve och ring genom att ta till lite extra tråd och löda genom bägge eller löda en extratråd mellan dem för att få ännu mer kontaktyta mellan jack och kontakt - har ingen negativ effekt, och kan motverka framtida glapp...
Medlem i PB50+
- Daionsavage
- Medlem++
Tack. Då är det bara att försöka löda snyggt! 

-Emma Goldman
-Emma Goldman