Hur felsöka gammal p-basmick.

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
epa
Medlem+

Hur felsöka gammal p-basmick.

Inlägg av epa »

Har nån vajsing på min Fender P -79, den låter lägre än mina andra basar, ganska mycket lägre, men gainar man på så låter hur bra som hellst, skummaste är när man ställer nivåer på distar så blir allt galet när man byter bas... ställer man efter pbasen så blir volymen lägre när man kickar igång disten på en annan bas.

Vet inte ifall den vart så här så länge jag haft den, har haft en bas på varje ställe så man rattar ju in ett bra ljud men märkte nu när jag hade en pbaskopia som låter ashögt på samma settings.

Har kollat lite i den efter uppenbara fel, men såg inget direkt fel på lödningar .etc

Spontant så skulle man ju kunna köpa en boost-pedal och gaina upp den till samma nivå som andra basarna, men vore skönt å veta om den är paj eller ej.
Fuuzzzz.....
Användarvisningsbild
Magic
Medlem

Re: Hur felsöka gammal p-basmick.

Inlägg av Magic »

Man får plocka av den och felsöka varje spole för sig. En frisk P-bas ska låta högt, vilket din kopia påvisar! Om micken är hel kan det vara något annat som är vaj!
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++

Inlägg av ferm »

Kolla så inte magneterna kroknat.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
epa
Medlem+

Inlägg av epa »

Jag lödde förbi all elektronik direkt till jacket, inbillar mig att den låter högre, kondingen på tonkontrollen såg lite sprucken ut vid benen, tonkontrollen drar ner volymen som fan.

Ska provspela den mot andra basen i repan sen, hoppas nån pot eller kondingen är paj bara.
Fuuzzzz.....
Skriv svar