Kammar noll...

Prata om mickar och elektronik
Lilldjuret
Medlem+

Kammar noll...

Inlägg av Lilldjuret »

Hej! Fick igår tag på en Vantage VP-710B, en fyrsträngad japan från 81 med dubbla p-mickar. Trevlig liten sak! :D
Men, den har nog stått ospelad ett bra tag, då pottarna verkligen är igenkörda med oxid. Saknar dessutom en tonratt...
Hursom, om jag har mickväljaren på mitten och sänker stallmicken till noll, så försvinner ljudet helt. Detsamma händer om jag sänker enbart halsmicken. Volymen dör helt runt 2/10. Är det menat att det ska vara såhär? Det är ju rent praktiskt inget problem, vill jag sola mickarna kan jag ju bara slå om, men blev smått konfunderad ändå.

Bilden är inte på min bas, men en likadan...

Bild
Senast redigerad av Lilldjuret den lör 05 jan 2013, 15:12, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Re: Kammar noll...

Inlägg av fieldflower »

Precis så är det även på min Aria Pro II (som f.ö. har exakt likadant huvud som din Vantage).
Tror inte det är nåt fel.
Jag kör fullt spett på bägge mickarna och väljer med ratten.
Medlem i PB50+
NelsonVandal
Medlem

Inlägg av NelsonVandal »

Det beror på kopplingen på volympotentiometern. Jämför "Les Paul kopplingen" med standard Jazzbas. Pickupkabeln till mitten på Jazzbas och till vänsterpinnen på Les Paul.
Användarvisningsbild
Nyasu
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av Nyasu »

Ingen aning, men en gång i tiden var jag nästan på väg att köpa en sådan..... verkligen grymt ljud i halsmicken!
Nej, jag är högerkristen.
Lilldjuret
Medlem+

Inlägg av Lilldjuret »

Okej! Det verkar vara standard alltså... Inget fel med det, gillar verkligen soundet man får med båda mickarna, där halsen är på fullt ställ och stallmicken är lite tillbakarullad.
Skriv svar