Spiralkabel.
- Bassplaya
- VIP medlem
Spiralkabel.
Vilka här kör med spiralkablar?
Tänkte börja använda en sån mest för att det är så jävla coolt. Men finns det några direkta fördelar/nackdelar funktionsmässigt?
Vilken tillverkare bör man kika på? Vox? Fender? Annan? Eller är det skit samma?
Jag hoppas detta är rätt forum. Om inte får mod gärna flytta tråden.
Finns en sån här tråd redan får mod gärna radera den här.
Tänkte börja använda en sån mest för att det är så jävla coolt. Men finns det några direkta fördelar/nackdelar funktionsmässigt?
Vilken tillverkare bör man kika på? Vox? Fender? Annan? Eller är det skit samma?
Jag hoppas detta är rätt forum. Om inte får mod gärna flytta tråden.
Finns en sån här tråd redan får mod gärna radera den här.
-
- Medlem++
Re: Sv: Spiralkabel.
Nackdelar är att de är tunga och hänger i kontakten och blir glappa. Det blir glappkontakt väldigt fort. Du går lite för långt ifrån stärkaren och sladdens inneboende fjädereffekt gör att den rycker ur sig ur stärkaren. Det blir glappkontakt väldigt fort. Du välter mickstativ och gitarrister eftersom sladden inte ligger på scengolvet utan hänger i luften. Det blir glappkontakt väldigt fort. Nämnde jag att det blir glappkontakt?
- Bassplaya
- VIP medlem
Re: Spiralkabel.
Jag antar att du talar av erfarenhet.
Det var ju verkligen inte vad jag ville höra
Då får jag kika på annat då.
Det var ju verkligen inte vad jag ville höra

Då får jag kika på annat då.
-
- Medlem++
Jag kör med Vox version, håller med om att den är tung om man är van vid att köra med vanlig kabel. Min har ännu inte blivit glapp..
Jag såg ett klipp med Black Keys ljudtekniker när de körde en rig-rundown häromdagen... han sa att de körde med spiralkablar så att man inte behöver "svepa bort kabeln för att inte kliva på den" utan den gick rakt bakåt mot stärkaren.
Personligen kör jag med det för att det är ballt.
Jag såg ett klipp med Black Keys ljudtekniker när de körde en rig-rundown häromdagen... han sa att de körde med spiralkablar så att man inte behöver "svepa bort kabeln för att inte kliva på den" utan den gick rakt bakåt mot stärkaren.
Personligen kör jag med det för att det är ballt.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
- joachime
- Medlem++
Tror glappkontakten har med kvalitet att göra. Min äldsta instrumentkabel som fortfarande är i livet är en spiralkabel jag skaffade i England i slutet av 80-talet.
Som ljudtekniker inom TV får man uppleva fördelarna med spiralsladd. Det är helt omöjligt att jobba en dag med vanlig kabel utan att fotograf, inslagsproducent, medverkande och framförallt jag själv trasslar in fötterna i den. Spiralkabel däremot... mmm.
Som ljudtekniker inom TV får man uppleva fördelarna med spiralsladd. Det är helt omöjligt att jobba en dag med vanlig kabel utan att fotograf, inslagsproducent, medverkande och framförallt jag själv trasslar in fötterna i den. Spiralkabel däremot... mmm.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Spelar musik och omusik på fritiden
-
- Medlem++
Glapp är ju oundvikligt om man inte köper svindyra kablar känns det som. Att de inte ligger på golvet och trampas på hela tiden borde vara en faktor som talar för spiral.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- 200071
- Hedersmedlem
- Seaweed
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Min Fender har funkat hur bra som helst i ett halvår nu. Tycker det är skön att slippa trampa på den hela tiden.
Bas > distpedaler > stor förstärkare
- Bassplaya
- VIP medlem
Förstår inte riktigt vad du vill ha sagt.
- Ljusspektrum
- Medlem
Spelar nu med VOX, skall prova en bullet cable också.
Det enda problem jag har upplevt är väl om man har en från pedalbord och stärkare också, risk för trassel.
Men med bara kabel mellan bas och pedalbord/stärkare så finns det inga större problem om du drar den mellan axelbandet och basen
Det enda problem jag har upplevt är väl om man har en från pedalbord och stärkare också, risk för trassel.
Men med bara kabel mellan bas och pedalbord/stärkare så finns det inga större problem om du drar den mellan axelbandet och basen
Jag gillar blåa basar
- Bassplaya
- VIP medlem
- saft
- Medlem++
- Kontakt:
RolleHarris skrev:Nackdelar är att de är tunga och hänger i kontakten och blir glappa. Det blir glappkontakt väldigt fort. Du går lite för långt ifrån stärkaren och sladdens inneboende fjädereffekt gör att den rycker ur sig ur stärkaren. Det blir glappkontakt väldigt fort. Du välter mickstativ och gitarrister eftersom sladden inte ligger på scengolvet utan hänger i luften. Det blir glappkontakt väldigt fort. Nämnde jag att det blir glappkontakt?
Nämen fan råland! Man sätter väll kabeln in under axelbandet, så den inte rycks ur å inte slits i k0ntakten å börjar glappa,
Samma vid stärkaren, in under t0ppen....
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
https://orcd.co/urtidsdjur
-
- Nykomling
Mät kapacitansen (Farad, se över din voltmeter) i dem. Tar bort/skär diskant. Krullkabel har större tendens till att funka som en spole-mera induktans på köpet.
Tänk efter hur ett filter är konstruerat....... Men det är oftast ganska högt upp ( 2 -8 kHz)
Tänk efter hur ett filter är konstruerat....... Men det är oftast ganska högt upp ( 2 -8 kHz)
-
- Medlem++
Skulle kablen skära diskant för att den är krullig? Den måste väl ändå vara bättre isolerad än så... Då skulle ju samma fenomen inträffa om man hade en vanlig kabel och en del av den var hoprullad... fast ännu mer eftersom de oftast är tunnare... det låter konstigt.. måste vara minimalt/ohörbart isf.
- Ljusspektrum
- Medlem
Det jag har hört är att de stjäl diskant i och med den adderade längden.
Jag gillar blåa basar
- Musikanten
- Medlem+
Kul diskussion!
Att en spiralkabel skulle minska diskanten måste i så fall vara en myt.
Mikrofonens impedans liksom förstärkarens ingångsimpedans är mycket avgörande.
Det är enkelt att testa med en tongenerator och ett oscilloskop.
Men vilken basist är intresserad av detta,
eftersom hans instrument ligger väldigt lågt frekvensmässigt?
En gitarrist skulle möjligen kunna märka det på sina övertoner från gitarren, men har svårt att tro det.
Att en spiralkabel skulle minska diskanten måste i så fall vara en myt.
Mikrofonens impedans liksom förstärkarens ingångsimpedans är mycket avgörande.
Det är enkelt att testa med en tongenerator och ett oscilloskop.
Men vilken basist är intresserad av detta,
eftersom hans instrument ligger väldigt lågt frekvensmässigt?

En gitarrist skulle möjligen kunna märka det på sina övertoner från gitarren, men har svårt att tro det.
- Ingvar -
-
- Nykomling
http://www.ovnilab.com/articles/cables.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Lite övertoner kan vara bra att ha.....
Lite övertoner kan vara bra att ha.....
-
- Medlem++
Ah är det så man gör.saft skrev:RolleHarris skrev:Nackdelar är att de är tunga och hänger i kontakten och blir glappa. Det blir glappkontakt väldigt fort. Du går lite för långt ifrån stärkaren och sladdens inneboende fjädereffekt gör att den rycker ur sig ur stärkaren. Det blir glappkontakt väldigt fort. Du välter mickstativ och gitarrister eftersom sladden inte ligger på scengolvet utan hänger i luften. Det blir glappkontakt väldigt fort. Nämnde jag att det blir glappkontakt?
Nämen fan råland! Man sätter väll kabeln in under axelbandet, så den inte rycks ur å inte slits i k0ntakten å börjar glappa,
Samma vid stärkaren, in under t0ppen....
- 200071
- Hedersmedlem
Eller en bas...Bass Mayhem skrev:Hur som helst, spiralkabel tillhörde 60-70-talet; en styggelse på scenen. Hur många har en TV från den tiden? Det finns en anledning till att de är ovanliga nu...
- Lowlife
- Medlem+
Det krävs ett starkt psyke för att klara av spiralkablar.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
- fieldflower
- Hedersmedlem
- strummer
- VIP medlem
Exakt. Nu blev jag sugen på en, hmmmmm...fieldflower skrev:Spiralkablar är snygga.
Skulle vilja ha en av bara den anledningen.
Sent using Tapatalk HD
Kompressor, det är livet!
- engson
- Hedersmedlem
-
- Medlem++
Mottages gärna om det bara är en fraktkostnad det är frågan om...
- Ljusspektrum
- Medlem
Ah, synd att det inte var några vita. Är kanske lite väl fåfäng,men av någon anledning så föredrar jag röd eller vit kabel från instrumentet.
Vitt ger en så härlig kontrast till scenmörker
Vitt ger en så härlig kontrast till scenmörker
Jag gillar blåa basar