Artec avslöjade som skojare

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
NelsonVandal
Medlem

Artec avslöjade som skojare

Inlägg av NelsonVandal »

Här kommer en tråd med flera teman: varför man helst gör saker själv, oseriösa företag, en anledning till att aktiva kretsar har dåligt rykte.

Jag monterade en Artec SE-2 i min Lestrange jazzbas och tyckte att ljudet blev mycket dovare än jag förväntade mig. Nåt lurt måste det vara med preampen. När jag mäter frekvensgången är det uppenbart att SE-2 är dåligt konstruerad. Eller vad säger ni om -10 dB vid 10 kHz med kontrollerna i neutralläget? Eller vad tycker ni om frekvensgången i basen? Knappast förutsättningar för vare sig briljans eller subbas. Brytfrekvenserna som Artec specificerar till 100 Hz resp 4 kHz stämmer inte heller.

Vidare anger Artec en strömförbrukning på löjligt låga 0,16 mA. Den siffran är helt tagen ur luften. Den opamp (förstärkarkrets) de använder heter RC4558, och den är specificerad till 2 - 3 mA beroende på temperatur, och när jag mäter är det den strömförbrukningen den verkliga kretsen också drar.

Att recensera något som den här är lätt - hundbajs.

Jag har analyserat kretsen och vet hur man ska fixa till felen. Jag tänker snygga till det schema jag skissat upp och sen visa det här så att andra som har denna preamp kan modda den om de vill.

Bilderna nedan visar "neutralläget", full bas och full diskant.

Bild
Bild

Bild
NelsonVandal
Medlem

Re: Artec avslöjade som skojare

Inlägg av NelsonVandal »

Jämför med vad tillverkaren själv säger http://www.artecsound.com/pickups/index.html" onclick="window.open(this.href);return false; Klicka på "Guitar Electronics" och sedan SE2.
NelsonVandal
Medlem

Inlägg av NelsonVandal »

SE3 är inte mycket bättre den. Baskontrollen verkar vettigare, midkontrollen är nästan som utlovat men diskanten är helt skruvad. Med full diskant får man en rak frekvensgång!

Här är man närmre sanningen vad gäller strömförbrukning - utlovat 0,32 mA och uppmätt 0,58 mA.

Jag har ännu inte lyssnat på den men vågar ändå ge mig på en recension - koskit.

Neutralläge, max bas, max mid, min mid och slutligen max diskant.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
NelsonVandal
Medlem

Inlägg av NelsonVandal »

Om nu sådana här preamps ligger till grund för de åsikter om aktiva kretsar som cirkulerar på nätet, kan jag förstå att många är extremt kritiska.
NelsonVandal
Medlem

Inlägg av NelsonVandal »

Och så här ser frekvensgången ut efter en quick-fix. Jag hade tur som hade några 805 kondensatorer liggande, men jag är egentligen för gammal för så små komponenter.

Jag är inte helt nöjd med diskanten, men jag hade inte det exakta kondensatorvärdet jag ville ha. Jag ska också försöka hitta en lagom liten kondensator för att filtrera de högsta frekvenserna i feedback-loopen.
Bild

Bild

Bild
dereborn

Inlägg av dereborn »

Man ska alltså inte ha preamps i basar.
Min vita -64 har ingen, och den låter alltid bäst. Inte "bra" utan "bäst". Alltid.
Trots att jag emellanåt spelar som en kratta på den.

frågor på det?
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

dereborn skrev:Man ska alltså inte ha preamps i basar.
Min vita -64 har ingen, och den låter alltid bäst. Inte "bra" utan "bäst". Alltid.

frågor på det?
Är detta i enlighet med tillverkarens specifikationer...?
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
NelsonVandal
Medlem

Inlägg av NelsonVandal »

dereborn skrev:Man ska alltså inte ha preamps i basar.

frågor på det?
Jag håller på sätt och vis med. Det känns bättre att ha ett instrument som låter så bra att skruvande inte tillför något. Sedan kan en preamp minska känsligheten för brus och brum och helt eliminera problemet med diskantförlust vid volymsänkning. Det verkar också vara så att mixerbord och effektpedaler ofta har för låg ingångsimpedans för att passa till passiva instrument, och man måste då använda en DI-box. Jag kommer nog fortsättningsvis använda kretsar som inte färgar ljudet utan endast anpassar impedansen till omgivningen, en bufferförstärkare alltså.

För att återknyta till Artec SE-2 märker jag att jag överdrivit brytfrekvenserna, och jag skulle ha valt kondensatorvärden mitt emellan, men jag tog vad jag hade hemma. Jag kan nu bara påverka den djupaste basen och skiraste toppen. Helt klart är i alla fall en dovheten har försvunnit och mickarna låter som man kan förvänta sig då tonkontrollerna står i mittenläget.
dereborn

Inlägg av dereborn »

"volymsänkning"??
dereborn

Inlägg av dereborn »

Jag har i alla år haft volymen på fullt, och även tonkontrollen i 95% av fallen.
Vid något enstaka reggae- eller balladtillfälle har jag backat lite på tonkontrollen, och då har ju det alltid gett önskad effekt.
Att ha en DI-box mellan bas och effektpedaler har jag varken hört talas om eller känt behov av.

Hoppas du hittar fram i jakten på DITT perfekta ljud. (kom bara ihåg farbror Barbros ord...)
Skriv svar