Klick i Ric

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 21:49
Ort: Varberg

Klick i Ric

Inlägg av Foxbat »

Min ric-kopia klickar i både mono och stereojacket. Varför gör den det? Klicket kommer med ca 1 sekunds intervaller. Jag kan absolut nada om nåt sånt här. Kan ni?
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Klick i Ric

Inlägg av Jan Hellman »

Foxbat skrev:Min ric-kopia klickar i både mono och stereojacket. Varför gör den det? Klicket kommer med ca 1 sekunds intervaller. Jag kan absolut nada om nåt sånt här. Kan ni?
Låter som jord problem. Är det så även om du kopplar in förstärkaren i ett annat, jordat, uttag eller i en annan lokal? Antingen har du jord problem i huset eller så är basen i sig dåligt skärmad. Det är min gissning. "Klicket" som kommer ca 1 gång i sekunden beror säkert på att vi kör på 240 volt och 50 Hz här i Sverige. Hz är ju antalet svängningar och nu är inte jag världsbäst på starkström men jag tror att det är 50 svängningar per minut som det innebär. D.v.s. nästan en cykel per sekund..... Men det kan säkert någon som är bättre på el än vad jag är klargöra lite bättre.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hertz

MVH//Jan
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 21:49
Ort: Varberg

Inlägg av Foxbat »

Tack för att du kickstartade min hjärna. Jag grunnade på detta häromdan och tänkte på att jag inte la märke till nåt klick när vi repade och beslutade mig för att testa med en kabel från badrummet (så modernt hus bor jag i :wink: ) Ska kuta och göra det nu.
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
Användarvisningsbild
dittohead
Medlem
Inlägg: 299
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 12:06
Ort: Malmö

Inlägg av dittohead »

50 Hz = 50 svängningar per sekund
Jensa
Medlem++
Inlägg: 5491
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 22:26
Ort: Uppsala

Inlägg av Jensa »

dittohead skrev:50 Hz = 50 svängningar per sekund
+1

Höll precis på att skriva det när jag såg att du hunnit före. :)
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

dittohead skrev:50 Hz = 50 svängningar per sekund
Jo så är det ju. Jag sökte vidare lite och kom fram till samma svar.

"One hertz simply means one cycle per second (typically that which is being counted is a complete cycle); 100 Hz means one hundred cycles per second, and so on."


Jag hade fel tidigare. Kan det fortfarande vara så att detta har med hans klick ljud att göra? Jag har varit med om liknande saker tidigare och då har det alltid haft med jordtrassel att göra. Har dock aldrig riktigt lärt mig logiken vad det gäller frekvensen på klick ljuden.
Senast redigerad av Jan Hellman den tor 31 jan 2008, 17:58, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Foxbat skrev:Tack för att du kickstartade min hjärna. Jag grunnade på detta häromdan och tänkte på att jag inte la märke till nåt klick när vi repade och beslutade mig för att testa med en kabel från badrummet (så modernt hus bor jag i :wink: ) Ska kuta och göra det nu.
Har du inte 120 volt i badrummet? Det har jag och vi har dragit ny el i kåken ganska nyligen. Kanske nya rön som gäller på sistone. Jag börjar bli gammal...... :cry:

//Jan
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 21:49
Ort: Varberg

Inlägg av Foxbat »

Jo klicket slutade men det brusar istället mer än det gjorde med klicket. Så nåt vajsing är det. Jag ska sätta mig med en kunnig kompis och kolla över den när tillfälle ges.
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 21:49
Ort: Varberg

Inlägg av Foxbat »

Hellboy skrev:
Har du inte 120 volt i badrummet? Det har jag och vi har dragit ny el i kåken ganska nyligen. Kanske nya rön som gäller på sistone. Jag börjar bli gammal...... :cry:

//Jan
mäpp. 230 v. som sagt, klicket försvann men bruset ökade. Min andra bas jag hade hemma var knäpptyst i ojordade uttag också. Men den är istället väldigt "livlig". Mikarna låter skittufft och gött men om man knackar på kroppen låter det nästan lika mycket som om man slår an strängarna. Det känns inte som att det ska höras så mycket när man mutar strängarna.
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Foxbat skrev:Jo klicket slutade men det brusar istället mer än det gjorde med klicket. Så nåt vajsing är det. Jag ska sätta mig med en kunnig kompis och kolla över den när tillfälle ges.
Knas med strömmen kan ställa till det på dom mest besynnerliga sätt och jag har märkt att inte ens elektriker har så himla bra koll på detta utan det händer OFTA att dom gör fel. Ibland kan ett instrument i kombination med ett viss el-uttag bete sig konstigt och ingen vet varför. Men för att enkelt beskriva läget vill man i dom bästa av världar ha en enda gemensam jordpunkt men så är sällan fallet och då kan man få en jordslinga. Och ibland har man ingen jord alls för att någon gjort fel...... Elektriker är inte att lita på...... :x

Men i ditt fall kan det vara taskig skärm på instrumentet också. Lite svårt att veta men det är ofta fallet på lite billigare instrument som gamla Ric kopior.
Foxbat skrev:Mikarna låter skittufft och gött men om man knackar på kroppen låter det nästan lika mycket som om man slår an strängarna.
Låter lite som mikrofoni om jag inte missuppfattar det du skriver. Be någon mick kunnig kolla lite på den basen.


//Jan
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 21:49
Ort: Varberg

Inlägg av Foxbat »

Mikrofoni?
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Foxbat skrev:Mikrofoni?
Hur ska jag beskriva det här nu då..... :lol:

Vissa instrumenttillverkare har använt sig av keramiska kondensatorer och dom kan vara känsliga för vibrationer i instrumentet. Därav problemet med att du knackar på instrumentet. Vanligare i billigare instrument än i dyra då man oftast använder kondingar i kisel istället. Och nu för tiden är det nog uteslutande kisel som används.

Vet inte vad det är för bas du har men det kan vara andra saker också som orsakar detta.

//Jan
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 21:49
Ort: Varberg

Inlägg av Foxbat »

En Emperador med klick (årtal?) och en Ibanez '74 så din teori stämmer nog.
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Hellboy skrev:
Foxbat skrev:Mikrofoni?
Hur ska jag beskriva det här nu då..... :lol:

Vissa instrumenttillverkare har använt sig av keramiska kondensatorer och dom kan vara känsliga för vibrationer i instrumentet. Därav problemet med att du knackar på instrumentet. Vanligare i billigare instrument än i dyra då man oftast använder kondingar i kisel istället. Och nu för tiden är det nog uteslutande kisel som används.

Vet inte vad det är för bas du har men det kan vara andra saker också som orsakar detta.

//Jan
Nu fabulerar du väl lite väl mycket. Vad jag sett av kondingar i basar så verkar de flesta vara keramiska. Det finns olika typer av keramiska dielektrika och en del har piezoegenskaper, men inte alla. Möjligtvis kan man sätta in mica eller glimmerkondingar i ett instrument men de blir ganska stora för att komma upp i de värden som behövs, 33 - 100 nF
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Hellboy skrev: Elektriker är inte att lita på...... :x
Framförallt inte jag-kan-själv-hemmapulande-stolpskott-"elektriker".
Hellboy skrev: Låter lite som mikrofoni om jag inte missuppfattar det du skriver. Be någon mick kunnig kolla lite på den basen.
//Jan
Oftast beror det på micken. Om den har en lite lös lindning agerar den som en vanlig mikrofon. Kan ibland avhjälpas med att man vaxar spolen.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

ferm skrev:
Hellboy skrev:
Foxbat skrev:Mikrofoni?
Hur ska jag beskriva det här nu då..... :lol:

Vissa instrumenttillverkare har använt sig av keramiska kondensatorer och dom kan vara känsliga för vibrationer i instrumentet. Därav problemet med att du knackar på instrumentet. Vanligare i billigare instrument än i dyra då man oftast använder kondingar i kisel istället. Och nu för tiden är det nog uteslutande kisel som används.

Vet inte vad det är för bas du har men det kan vara andra saker också som orsakar detta.

//Jan
Nu fabulerar du väl lite väl mycket. Vad jag sett av kondingar i basar så verkar de flesta vara keramiska. Det finns olika typer av keramiska dielektrika och en del har piezoegenskaper, men inte alla. Möjligtvis kan man sätta in mica eller glimmerkondingar i ett instrument men de blir ganska stora för att komma upp i de värden som behövs, 33 - 100 nF
Men vad är det du säger nu?? Det jag har fått lära mig är att det i keramiska kondingar kan bli så att elektroderna i kondingen kan vibrera mot varandra och då får du problem med kapacitansen. Och detta i sig skapar mikrofoni. Jag har flera instrument med kisel kondingar för övrigt.

//Jan
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Danne skrev: Oftast beror det på micken. Om den har en lite lös lindning agerar den som en vanlig mikrofon. Kan ibland avhjälpas med att man vaxar spolen.
Så kan det också vara.

//Jan
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Hellboy skrev:
ferm skrev:
Hellboy skrev:
Foxbat skrev:Mikrofoni?
Hur ska jag beskriva det här nu då..... :lol:

Vissa instrumenttillverkare har använt sig av keramiska kondensatorer och dom kan vara känsliga för vibrationer i instrumentet. Därav problemet med att du knackar på instrumentet. Vanligare i billigare instrument än i dyra då man oftast använder kondingar i kisel istället. Och nu för tiden är det nog uteslutande kisel som används.

Vet inte vad det är för bas du har men det kan vara andra saker också som orsakar detta.

//Jan
Nu fabulerar du väl lite väl mycket. Vad jag sett av kondingar i basar så verkar de flesta vara keramiska. Det finns olika typer av keramiska dielektrika och en del har piezoegenskaper, men inte alla. Möjligtvis kan man sätta in mica eller glimmerkondingar i ett instrument men de blir ganska stora för att komma upp i de värden som behövs, 33 - 100 nF
Men vad är det du säger nu?? Det jag har fått lära mig är att det i keramiska kondingar kan bli så att elektroderna i kondingen kan vibrera mot varandra och då får du problem med kapacitansen. Och detta i sig skapar mikrofoni. Jag har flera instrument med kisel kondingar för övrigt.

//Jan
Jag undrar fortfarande om det är kisel i dielektrikat. Kisel är en halvledare och ingen isolator. För att det ska bli en kondensator så måste elektroderna vara isolerade från varandra, annars blir det ett motstånd. Ibland gör man kondensatorer på chip och då använder man SiO2 som dielektrika men jag har för mig att dielektrisitetskonstanten är såpass låg att det behåvs en rejäl klump för att komma upp i värde.
Har du en bild av dina kiselkondensatorer skulle jag vilja se hur de ser ut.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

ferm skrev: Har du en bild av dina kiselkondensatorer skulle jag vilja se hur de ser ut.
Nä, jag har ingen bild på mina kiselkondingar. Lika lite som att jag har en bild på kompressorn i kylskåpet hemma. :lol: :P :oops:

Men jag kan försöka att komma ihåg och skruva upp luckan och ta en bild när tillfälle ges. Men oftast är kondingar ganska lika varandra och jag tror kanske att det kan vara svårt att se vilket isolerande material som används i kondingen på en bild. Isolermaterialet är ju till för att öka kapacitansen i kondingen.

//Jan :mrhappy:
Skriv svar