Bra skärmning och jordning - ändå brum! Vad göra?

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
Sudden
Medlem

Bra skärmning och jordning - ändå brum! Vad göra?

Inlägg av Sudden »

Basen brummar när man inte håller på strängarna i halspickupen. Kör man på piezomicken i stallet är den dock helt tyst! Är även tyst när man har full volym på båda mickarna. Hela utrymmet där elektroniken finns är skärmat med koppar. Jag har provat med andra basar, andra sladdar, osv i samma förstärkare men denna brummar mer än dom andra.
Det är ett ganska diskantigt brum.
All elektronik som finns är volym för halsmicken, volym för piezomicken, en tonkontroll och en buffer preamp. Drivs med ett 9v batteri. Kan det vara buffern det är fel på?

Vad kan detta vara för ett problem, och hur kan det fixas?
Tacksam för all hjälp!

EDIT: Efter mycket forskning ändrade jag till en mer passande titel på inlägget, lade till vesäntlig info om basen och omformulerade frågan.
Senast redigerad av Sudden den sön 02 dec 2012, 16:00, redigerad totalt 1 gånger.
Reghin-kontrabas 3/4 • Schatz J no. 16

Om mig
Användarvisningsbild
Lestrange
Medlem+

Re: Jordningsfel, vad göra?

Inlägg av Lestrange »

Om basen tystnar när du lägger handen på stall eller strängar är det inte jordfel. Tvärtom är det ett tecken på att jorden funkar! Skärmningen däremot, är en annan historia.
Roland skrev; "Han är hård att förhandla med vår käre Lestrange, men han är en illa dold gentleman med ett gott hjärta..."
Lestrange Guitars
Gaijin Guitars
Guitar Show South
Twang South
Användarvisningsbild
Sudden
Medlem

Inlägg av Sudden »

När jag rör något av metall på basen så blir det tyst. någon idé varför det brusar om det inte är jordningen det är fel på? vad kan man göra åt det?

Om mig
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+

Inlägg av Musikanten »

Sudden skrev:När jag rör något av metall på basen så blir det tyst. någon idé varför det brusar om det inte är jordningen det är fel på? vad kan man göra åt det?
Det är dålig skärmning i ditt instrument som orsakar oljudet!
Detta problem har jag skrivit om i denna tråden:

http://www.pratabas.se/viewtopic.php?f=3&t=59805" onclick="window.open(this.href);return false;

Är du händig med lödkolven kan du fixa det själv.
Har du fler frågor kan du höra av dej.
- Ingvar -
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+

Inlägg av Musikanten »

Bass Mayhem skrev:Kolla den här länken! Den är fundamental, trots en hisklig massa bilder...
http://www.laklandowners.com/joomla/ind ... Itemid=158" onclick="window.open(this.href);return false;
Någon gör ett snyggt jordnings- och skärmningsjobb...
Ja, det kan man verkligen säga! Han använde ju både hängslen och livrem.
Visst blev det fint och bra, men oj vilket jobb!
Mitt recept funkar bra trots den enkla lösningen.
- Ingvar -
Användarvisningsbild
Sudden
Medlem

Re: Bra skärmning och jordning - ändå brum! Vad göra?

Inlägg av Sudden »

Tack för alla svar! Jag har nu omformulerat frågan då jag har förstått att det inte är frågan om ett jordningsfel!

Om mig
Användarvisningsbild
Lestrange
Medlem+

Inlägg av Lestrange »

Nu har du alltså lagt till att kontrollutrymmet är skärmat, men det är ju en mick som för oljud. Alltså; är micken (eller utrymmet kring densamma) skärmad?
Roland skrev; "Han är hård att förhandla med vår käre Lestrange, men han är en illa dold gentleman med ett gott hjärta..."
Lestrange Guitars
Gaijin Guitars
Guitar Show South
Twang South
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+

Inlägg av Musikanten »

Sudden skrev:Basen brummar när man inte håller på strängarna i halspickupen. Kör man på piezomicken i stallet är den dock helt tyst! Är även tyst när man har full volym på båda mickarna. Hela utrymmet där elektroniken finns är skärmat med koppar. Jag har provat med andra basar, andra sladdar, osv i samma förstärkare men denna brummar mer än dom andra.
Det är ett ganska diskantigt brum.
All elektronik som finns är volym för halsmicken, volym för piezomicken, en tonkontroll och en buffer preamp. Drivs med ett 9v batteri. Kan det vara buffern det är fel på?

Vad kan detta vara för ett problem, och hur kan det fixas?
Tacksam för all hjälp!

EDIT: Efter mycket forskning ändrade jag till en mer passande titel på inlägget, lade till vesäntlig info om basen och omformulerade frågan.
Det låter som om volymkontrollerna inte är kopplade på traditionellt sätt.
Detta kan eventuellt bero på att de båda mickarna har stora skillnader i impedans.
Gissningsvis är detta preampens uppgift att rätta till.
Utan att ha kopplingsschema på basens elektronik är det svårt att på distans ge något svar på vad man kan göra åt problemet.
Vad är det för fabrikat på basen?
Lyssnar gärna på din bas om du har vägarna på mitt håll.
- Ingvar -
Användarvisningsbild
Sudden
Medlem

Inlägg av Sudden »

Jag förutsatte att om "kontrollrummet" var skärmat så borde micken också vara det. Nu har jag öppnat och kollat, och visst var micken skärmad! Den var dock bara skärmad uppåt och åt sidorna! Jag klippte till aluminiumfolie som jag vek dubbelt och använde bakplåtspapper som isolering mellan mickarna och skärmningen, mest som ett experiment för att se om det hjälpte. Jag såg till så mitt aluminiumfolie var i kontakt med resten av skärmningen så den var jordad och sedan skruvade jag ihop basen igen. Det blev inte helt perfekt med faktiskt avsevärt bättre! Surret finns där, men man kan spela på höga volymer utan att det stör det minsta. Jag tänker låta det vara så här tills vidare. Tack för all hjälp och respons jag har fått här!
Och Musikanten - Jag går i skolan i Lund så om jag stöter på problem nån gång i framtiden ska jag definitivt tänka på dig. Du verkar vara en kunnig man... ;)

Om mig
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+

Inlägg av Musikanten »

Kul att du hittade orsaken. Om du vill ha bort de sista resterna av brummet så skärma pickuptrådarna i basen hela vägen på det viset som jag visade på bilden i min tråd.
Orsaken till att det brummar har jag också skrivit om där. Din kropp påverkas av växelspänningsfältet i rummet och när du har basen på magen kommer detta fält kopplas kapacitivt till baksidan på basen.
Därför är det viktigt att allt är skärmat.
Jag blev förvånad då du skrev att det brummade trots att du kollat att allt var skärmat.
Jag har sysslat med elektronik i hela mitt liv (är rätt gammal) :D så jag har varit med om en del.
- Ingvar -
Användarvisningsbild
Salsaslas
Medlem

Inlägg av Salsaslas »

Sorry lite OT, men det musikanten skriver är ju nästan filosofiskt och kan förändra ens världsbild. Så bästa musikanten skulle du vlja utveckla meningen
Musikanten skrev:... Din kropp påverkas av växelspänningsfältet i rummet och när du har basen på magen kommer detta fält kopplas kapacitivt till baksidan på basen.
Av ren nyfikenhet leder den meningen till massor av funderingar
Grundtoner, räcker inte det? OK kvintar också, mer ters jag inte!

Squier P-bas (från Indonesien)
Yamaha BB 405 (nyfixad av Christian)
Bandlös Eagle fyra
Marshall Bassstate B30 (inte många watt där)
Hughes & Kettner Bassforce 100W
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+

Inlägg av Musikanten »

Salsaslas skrev:Sorry lite OT, men det musikanten skriver är ju nästan filosofiskt och kan förändra ens världsbild. Så bästa musikanten skulle du vlja utveckla meningen
Musikanten skrev:... Din kropp påverkas av växelspänningsfältet i rummet och när du har basen på magen kommer detta fält kopplas kapacitivt till baksidan på basen.
Av ren nyfikenhet leder den meningen till massor av funderingar
OK. Förstår att du inte läst min tråd om detta problem. Skall försöka förklara igen, en del tycker nog att det är tjatigt.
Att det finns växelspänningsfält i en lokal med elektriska ledningar i väggar, golv och tak är inget konstigt, eller hur?
Dock är det mycket svaga fält, men plockas lätt upp (kapacitivt) av en känslig förstärkare. Särskilt om kabeln som kommer från förstärkaren slutar med bit oskärmad sladd eller en annan komponenet som slutar i en elbas som hänger på magen på basisten.
Kroppen funkar som en antenn som kapacitivt överför el-nätets 50 Hz frekvens till basens elektronik.
När basisten tar på strängarna eller stallet jordar han sin kropp och störningen blir svagare.
Därför är skärmning och jordning mycket viktigt i basar och gitarrer. Detta är inget konstigt alls!
Om du trots denna förklaring tycker att detta låter konstigt så läs min tråd igen. Den ligger också här under 'Elektronik'.
- Ingvar -
Användarvisningsbild
Salsaslas
Medlem

Inlägg av Salsaslas »

Nej jag tycker inte det låter konstigt utan lite spännande att läsa "Kroppen funkar som en antenn som kapacitivt överför el-nätets 50 Hz frekvens till basens elektronik". Det var en nyhet för mig i varje fall. En sak som jag missade jag innan jag början greppa resonemanget var det verkar inte ha med magen i sig att göra :-) utan endast mellan basen och fingrarna och att sedan kroppen som antenn. Kan inte låta bli att fundera på om man inte vända på resonemanget och använda det faktum att kroppen fungerar som en antenn till något ? Fast det är väl en helt annan diskussion.
Grundtoner, räcker inte det? OK kvintar också, mer ters jag inte!

Squier P-bas (från Indonesien)
Yamaha BB 405 (nyfixad av Christian)
Bandlös Eagle fyra
Marshall Bassstate B30 (inte många watt där)
Hughes & Kettner Bassforce 100W
Skriv svar