Aguilar brumfria

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
Ljudfreak
Medlem+

Aguilar brumfria

Inlägg av Ljudfreak »

Det är idiotiskt jag vet, men av misstag köpte jag Aguilars 70s Jazz set, i tron att alla deras mickar var brumfria. Så är inte fallet och jag fick vackert plocka fram plånboken igen. Nu har jag monterat ett set brumfria istället, som julpyssel, och jag är imponerad. De är grymma och upplevelsen är att de accentuerar Jazzkaraktären, tar fram den ännu mer. Aguilar hum-cancelling pickups rekommenderas varmt.

Skulle någon vara sugen på ett Aguilar 70s set så kan jag sälja det :)
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+

Re: Aguilar brumfria

Inlägg av Musikanten »

Om allt är ordentligt skärmat och jordat i basen bör det inte bli något brum, oavsett mickar.
http://www.pratabas.se/viewtopic.php?f=3&t=59805" onclick="window.open(this.href);return false;
- Ingvar -
Användarvisningsbild
Ljudfreak
Medlem+

Inlägg av Ljudfreak »

Jag kan inget om elektronik, så det är möjligt att skärmning kan ta bort väldigt mycket brum, men jag har aldrig någonsin provat en ensam äkta single-coil som varit fri från 60 cycle hum. Så jag uppskattar tillverkare som lägger tid på att få till välgjorda humbuckers eller split-coils med single-coil karaktär. DiMarzios Area trivs jag med till gitarr och i vissa gitarrer har SD duckbuckers fungerat bra. Suhrs SSC har jag på en gitarr och det funkar bra, bortsett från i en gammal lokal som hade hörselslinga.

P-basar, som du tog upp i din tråd, har ju två spolar med motsatt polaritet om jag läst rätt, så de klarar sig från den sortens brum.

Men om skärmning vore det enda problemet att lösa för att få brumfria instrument med single coils, så funnes det nog ingen större marknad för brumfria mickar. Fast jag blir gärna motbevisad, så att jag kan spela under neonskyltar eller framför datorn, med äkta sigle coils.
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+

Inlägg av Musikanten »

OK!
Du läste kanske inte min "brumtråd" så noga. :hmm:
Det finns brum som orsakas av elektromagnetisk påverkan. Då krävs det att störningarna fasas ut, som är fallet med humbuckers. Men i de flesta fall är det nog den kapacitiva kopplingen till det 50-periodiska elnätet som ställer till problem.
Jag skrev i min tråd att ledningarna finns i väggar, golv och tak.
Om man kan påverka brummet genom att ta på strängar eller stall när man har basen på sig, så är det dålig skärmning i basen.
CITAT:
P-basar, som du tog upp i din tråd, har ju två spolar med motsatt polaritet om jag läst rätt, så de klarar sig från den sortens brum.
Min P-bas brummade trots att den har humbuckers. Det är väl besvis nog?

PS.
Neonskyltar och datorer kan alstra störningar av elektromagnetisk typ.
Även små switchade nätdelar som finns nästan överallt idag. Men dessa har en hög frekvens.
- Ingvar -
Användarvisningsbild
Ljudfreak
Medlem+

Inlägg av Ljudfreak »

Musikanten skrev:Om allt är ordentligt skärmat och jordat i basen bör det inte bli något brum, oavsett mickar.
http://www.pratabas.se/viewtopic.php?f=3&t=59805" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag läste kanske inte tillräckligt noga, men det verkar som om du hävdar att all sorts brum försvinner med skärmningen, oavsett mickar? Det har inte varit min upplevelse. Men brum som minskar eller försvinner då man tar på metalldelar, har jag aldrig problem med. Är det inte det som kallas jordfel? Som tur är drabbas jag inte av det, ens när jag löder själv :)
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+

Inlägg av Musikanten »

Ljudfreak skrev:Men brum som minskar eller försvinner då man tar på metalldelar, har jag aldrig problem med. Är det inte det som kallas jordfel? Som tur är drabbas jag inte av det, ens när jag löder själv :)
Då har du inte dåliga skärmningar eller jordningar i ditt instrument.
Det var kanske lite dumt av mej att skriva att det inte kan brumma, oavsett mickar.
Men skärmning är A och O när vi talar om höga impedanser.
- Ingvar -
Användarvisningsbild
JazzBassillen
Medlem+

Inlägg av JazzBassillen »

Musikanten skrev:
Ljudfreak skrev:Men brum som minskar eller försvinner då man tar på metalldelar, har jag aldrig problem med. Är det inte det som kallas jordfel? Som tur är drabbas jag inte av det, ens när jag löder själv :)
Då har du inte dåliga skärmningar eller jordningar i ditt instrument.
Det var kanske lite dumt av mej att skriva att det inte kan brumma, oavsett mickar.
Men skärmning är A och O när vi talar om höga impedanser.
Skärmytsling?
Schatz P/J, Fender Jazz CIJ, Ibanez AEB 10BK, Framus Triumph 4/60 EUB, Squier VM bandlös, Noname 3/4 plywoodkontra
Mesa/Boogie Buster, Ampeg SVT3-PRO, Lab Series L2, Roland Cube 60, TKS 1156 x2, Ampeg SVT 412 HE
Skriv svar