EMG HZ?
- blackparkas
- Medlem++++
EMG HZ?
Sitter sådana i en Spector jag lånat hem av en annan basist här i skogarna.
Har inte hunnit testa den i riggen ännu, ville höra lite input om mickarna då jag är otroligt dåligt bevandrad i aktiva mickar...
MEC och EMG P/J har jag haft förut och gillat.
Har inte hunnit testa den i riggen ännu, ville höra lite input om mickarna då jag är otroligt dåligt bevandrad i aktiva mickar...
MEC och EMG P/J har jag haft förut och gillat.
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- Aslan
- Medlem++
Re: EMG HZ?
Hz är EMGs passiva mickar:)blackparkas skrev:...då jag är otroligt dåligt bevandrad i aktiva mickar...
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
- blackparkas
- Medlem++++
Hm... Ok... 
Så är det ja, nu när du säger det så har jag ju sett det när jag kikat på EMG åt kunderna.
Men, det sitter i alla fall en Preamp i den som gör att då är det aktivt bös så om det är mickar eller preamp som är aktivt kändes som... ja....
Vad är bäst?
De aktiva mickarna eller HZ passiva med preamp?

Så är det ja, nu när du säger det så har jag ju sett det när jag kikat på EMG åt kunderna.
Men, det sitter i alla fall en Preamp i den som gör att då är det aktivt bös så om det är mickar eller preamp som är aktivt kändes som... ja....

Vad är bäst?
De aktiva mickarna eller HZ passiva med preamp?
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
- Aslan
- Medlem++
Har knappt nån erfarenhet av de passiva. Ännu mindre av passiva + preamp. De passiva jag har testat har varit på budgetinstrument och aktiva på dyrare så det är svårt att jämföra. Dock kommer jag ihåg att gillade de passiva. Dock med lite mindre fläsk:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
- blackparkas
- Medlem++++
Det här är en Budget-Spector.
Asientillverkad REX, vet inte hur gammal den är, inte billigaste Spectorn, har ju fortfarande genomgående hals etc men HZ-mickar som sagt.
Hade varit kul att veta skillnaden om det är lönt att köpa basen och byta ut mickarna.
Asientillverkad REX, vet inte hur gammal den är, inte billigaste Spectorn, har ju fortfarande genomgående hals etc men HZ-mickar som sagt.
Hade varit kul att veta skillnaden om det är lönt att köpa basen och byta ut mickarna.
- Lowlife
- Medlem+
Har en nittiotals Korea-Spector med dessa mikar. Låter helt OK. Synd bara att den aktiva preampen har en volym per puppa, hade föredragit volym+ balans. Får väl värma upp lödkolven....
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
-
- Medlem+
Är det nån fördel om man har aktiv preamp i basen och inte aktiva mickar? Jag menar preamp har man väll i förstärkarn i alla fall.
Nån som vet?
Ingemar
Nån som vet?
Ingemar
- whatawaste
- Medlem++
Hm... Den känns definitivt inte budget och mickarna föredrar jag framför de aktiva, så vitt jag minns...blackparkas skrev:Det här är en Budget-Spector.

Om du inte ska ha den är jag lite intresserad. Saknar min gamla.

Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre
Mesa D800 med PH412
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre
Mesa D800 med PH412
- mrbaloo
- Medlem++
- Kontakt:
Njae, men då har man i alla fall en möjlighet att både höja och sänka bas och diskant. I en bas med helt igenom passiv elektronik kan man bara skära bas och diskanregister, ej boosta...Ingemar Sundström skrev:Är det nån fördel om man har aktiv preamp i basen och inte aktiva mickar? Jag menar preamp har man väll i förstärkarn i alla fall.
Nån som vet?
Ingemar
/MrBaloo
- mrbaloo
- Medlem++
- Kontakt:
Jag har en Dean Edge 4:a med dessa EMG HZ-mickar. Låter bra men lite mindre "fylligt" i jämförelse med andra humbuckers jag har i mina andra basar (passiv i MM SR4:a och aktiva i Peavey Cirrus). Lite mer smalt så att säga.
Men min erfarenhet säger att en bas med EMG HZ-mickar kan passa mycket bättre i sammanhang med mycket andra musikinstrument, ex. symfoniska orkestrar. Där får jag inte en MM SR4:a att passa alls...
/MrBaloo
Men min erfarenhet säger att en bas med EMG HZ-mickar kan passa mycket bättre i sammanhang med mycket andra musikinstrument, ex. symfoniska orkestrar. Där får jag inte en MM SR4:a att passa alls...
/MrBaloo
- Aslan
- Medlem++
För min del använder jag knappt inte EQn på mina aktiva basar. Anledningen att jag har preamp är att det ger oftast en lite mer knuff och komprimerar ljudet lite lite grann vilket jag gillar, som inte en förstärkare kan ge. Sen att man kan EQa ljudet från basen är mer en bonus:)
- mrbaloo
- Medlem++
- Kontakt:
Som oftast använder jag heller inte den aktiva preampen i mina basar så mycket. Ibland är den användbar, men annars är det EQ:n på förstärkaren som rattas...
/MrBaloo
/MrBaloo
- BandmasterPete
- Medlem
Har haft HZ35 i en bas. Väldigt sterilt ljud jämfört med P-Bass ljudet.
Aguilar Tonehammer 350, DB 112
- blackparkas
- Medlem++++
Har testat lite snabbt idag här men orkade inte stränga om basen helt och dessutom var det genom SUNN/Marshall och inte Mesariggen...
Drog på en B-sträng(A) i alla fall och stämde A-strängen i D
Tyvärr så drog jag på en GHS-B-sträng som jag inte alls tycker låter lika bra som de DR Lo Riders som sitter på den i övrigt.
Låter nog ganska mycket åt det håll jag är ute efter faktiskt!
Är lite halvkass på justering dock men ska försöka skruva lite, blev lite väl hög B-sträng nu kan jag tycka, men spänsten i GHS är det inte något fel på i alla fall.
Låter som sagt bra. Riktigt bra tom, skulle haft DR-strängar bara... och det har jag ingen B-sträng av hemma... Men de är nog lite sladdrigare än GHS-strängarna... Jobbigt läge!
Drog på en B-sträng(A) i alla fall och stämde A-strängen i D
Tyvärr så drog jag på en GHS-B-sträng som jag inte alls tycker låter lika bra som de DR Lo Riders som sitter på den i övrigt.
Låter nog ganska mycket åt det håll jag är ute efter faktiskt!
Är lite halvkass på justering dock men ska försöka skruva lite, blev lite väl hög B-sträng nu kan jag tycka, men spänsten i GHS är det inte något fel på i alla fall.
Låter som sagt bra. Riktigt bra tom, skulle haft DR-strängar bara... och det har jag ingen B-sträng av hemma... Men de är nog lite sladdrigare än GHS-strängarna... Jobbigt läge!