Har nyligen skaffat en Sandberg TM 5 genom bytesaffär. Döm om min förvåning när jag pluggar in basen som förövrigt är i ABSOLUT mint condition inte låter nåt nästan. Höjer jag stärkaren kan man ana viss baston....Har nytt batteri, kollat lödningar men hittar eller ser ingen dålig. Volympotten som är push/pull ger bara lite volym när man nästan vridit på max, sista mm kommer lite volym.
Bas diskant verkar funka även panoreringspotten och när man slår på pre-ampen med volympotten hör man tydligt hur den går igång men utan mer volym...
Vet nån vad detta kan bero på?? Kan det vara jordfel??
Förre ägaren använde den senast kring Lucia och då funkade den felfritt. Jag går bet i felsökningen men å andra sidan så vet jag inte mkt om elektronik. Haft många många basar men aldrig som betett sig så här....
Tar tacksamt emot tips!!!!
Mycket låg volym, vad för fel??
- Bassplaya
- VIP medlem
Re: Mycket låg volym, vad för fel??
Hade samma problem när jag kopplade in en preamp i en bas. Det visade sig att jag kopplat fel.
Men om basen har fungerat tidigare och ingen varit och pillat så tyder det mesta på att något gått sönder.
Be någon kunnig att kika på det.
Men om basen har fungerat tidigare och ingen varit och pillat så tyder det mesta på att något gått sönder.
Be någon kunnig att kika på det.
- Musikanten
- Medlem+
Verkar vara något fel mellan micken och preamp-ingången.
Men felsökning på distans är svårt...
Men felsökning på distans är svårt...
- Ingvar -
- inber
- VIP medlem
Felet är nog säljaren... Finns det bevis för att den fungerade runt lucia? Varför ska du ta ansvaret för att den fungerar när den kommer fram till dig?
Annars är det som sagt svårt att felsöka på distans. Felsökning handlar mycket om logik - att eliminera en felkälla i taget - kabeln, batteriet etc.
Annars är det som sagt svårt att felsöka på distans. Felsökning handlar mycket om logik - att eliminera en felkälla i taget - kabeln, batteriet etc.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
- bt
- Medlem+
Jag fick lika problem med min Sandberg JM5. Första gången upptäckte jag att en sladd till batteriet hade gått av pga att batteriluckan hade flugit upp och batteriet ramlat ur. Jag lödde dit sladden och hade inga problem på ett tag.
Sen började den skrapa och skräna och tappa volym igen, men vid den tidpunkten så hade jag märkt att jag föredrar den passiva tonen så jag tog ur batteriet och låtit den vara i passivt läge sen dess.
Den aktiva elektroniken verkar inte vara Sandbergs specialitet.
bas
Sen började den skrapa och skräna och tappa volym igen, men vid den tidpunkten så hade jag märkt att jag föredrar den passiva tonen så jag tog ur batteriet och låtit den vara i passivt läge sen dess.
Den aktiva elektroniken verkar inte vara Sandbergs specialitet.
bas