Har nyligen skaffat en Sandberg TM 5 genom bytesaffär. Döm om min förvåning när jag pluggar in basen som förövrigt är i ABSOLUT mint condition inte låter nåt nästan. Höjer jag stärkaren kan man ana viss baston....Har nytt batteri, kollat lödningar men hittar eller ser ingen dålig. Volympotten som är push/pull ger bara lite volym när man nästan vridit på max, sista mm kommer lite volym.
Bas diskant verkar funka även panoreringspotten och när man slår på pre-ampen med volympotten hör man tydligt hur den går igång men utan mer volym...
Vet nån vad detta kan bero på?? Kan det vara jordfel??
Förre ägaren använde den senast kring Lucia och då funkade den felfritt. Jag går bet i felsökningen men å andra sidan så vet jag inte mkt om elektronik. Haft många många basar men aldrig som betett sig så här....
Tar tacksamt emot tips!!!!
Mycket låg volym, vad för fel??
- Bassplaya
- VIP medlem
Re: Mycket låg volym, vad för fel??
Hade samma problem när jag kopplade in en preamp i en bas. Det visade sig att jag kopplat fel.
Men om basen har fungerat tidigare och ingen varit och pillat så tyder det mesta på att något gått sönder.
Be någon kunnig att kika på det.
Men om basen har fungerat tidigare och ingen varit och pillat så tyder det mesta på att något gått sönder.
Be någon kunnig att kika på det.
- Musikanten
- Medlem+
Verkar vara något fel mellan micken och preamp-ingången.
Men felsökning på distans är svårt...
Men felsökning på distans är svårt...
- Ingvar -
- inber
- VIP medlem
Felet är nog säljaren... Finns det bevis för att den fungerade runt lucia? Varför ska du ta ansvaret för att den fungerar när den kommer fram till dig?
Annars är det som sagt svårt att felsöka på distans. Felsökning handlar mycket om logik - att eliminera en felkälla i taget - kabeln, batteriet etc.
Annars är det som sagt svårt att felsöka på distans. Felsökning handlar mycket om logik - att eliminera en felkälla i taget - kabeln, batteriet etc.