Svårt byta split-coil på Sandberg?

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
motorman
Medlem+

Svårt byta split-coil på Sandberg?

Inlägg av motorman »

Ny bas inköpt.
Vacker och lättspelad.
Tonen på tok för modern-funkig för min smak även i passivt läge.
Har läst någonstans att de två stora magneterna, i jämförelse med de fyra små på en klassisk P-mick, ger snabbare attack.
Jag har Lundberg Vintage på min p-78 och tänker därför testa att byta till sådan på både min Sandberg och min Maruszczyk.

Innebär bytet något problem pga den aktiva preamp som finns på en Sanberg?
Preampen är väl visserligen anpassad för att passa bra i hop med orginal split-coil men jag skall bara köra passivt.
Det viktiga är ju att den nymonterade Lundberg Vintage split-coil, när basen är i passivt läge, verkligen grå true-bypass rakt ut så att säga.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Re: Svårt byta split-coil på Sandberg?

Inlägg av Bassplaya »

Ska du köra helt passivt kan du ju lika gärna montera bort preampen helt och routa om till vol/ton.

Så hade jag gjort.

Men spara gärna preampen ifall du någon gång får för dig att sälja basen.
Användarvisningsbild
motorman
Medlem+

Inlägg av motorman »

Bassplaya skrev:Ska du köra helt passivt kan du ju lika gärna montera bort preampen helt och routa om till vol/ton.

Så hade jag gjort.

Men spara gärna preampen ifall du någon gång får för dig att sälja basen.
Tack för ditt svar.
Med mina bristande kunskaper gissar jag att själva preampen är den fyrkantiga lilla boxen till vänster på den undre bilden? Den sitter under volymenratten med push/pull funktion så det borde vara den tycker jag.
Det blir pilligt är att löda fast de två trådarna från split-coil på kretskort i stället för direkt på en pot. Där finns en fördel med ditt förslag.

Vid närmare efter tanke..
Jag tror jag låter Sandberg musik få sköta lödandet så slipper jag oroa mig att mina ful-lödningar släpper i förtid. Värt de pengarna för att få det bra gjort.
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Inlägg av Taurus »

Jag är inne på ett liknande spår. Jag har en JM5:a vars mickar jag börjar bli duktigt trött på, och preampen ger jag inte heller så mycket för. Samtidigt så är själva basen ett skitbra bygge med ruskigt skön hals. Så, jag leker med tanken på att helt enkelt slita ut mickar och elektronik/preamp, peta in ett par mer vintageljudande J-mickar och köra basen passivt VVT, alternativt se om jag får plats med en J-Retro preamp i kontrollutrymmet.
Användarvisningsbild
motorman
Medlem+

Inlägg av motorman »

Jag fick ersättningsmickarna idag men var tvungen att även beställa kåpor.
Jag återkommer med feedback på resultatet.
Även Johan Lundgren ville ha feedback på hur hans mickar låter med preamp.

Skall även byta ut på min Maruszczyk.
Skriv svar