OT - strul med Farfisa-orgel
- engson
- Hedersmedlem
OT - strul med Farfisa-orgel
Hemma i stugan har vi en liten cool Farfisa-orgel, som hustrun använder som övningsinstrument för körstämmorna. Häromdagen blev plötsligt alla F# nästan en halv ton högre (ett lågt G). Det är inte bara på en tangent, utan samma falska G ljuder från alla 4 'F#-tangenterna'.
Det är en Farfisa Cromwell:
http://farfisa.org/farfisa-cromwell-organ-63/" onclick="window.open(this.href);return false;
Och jag tar tacksamt emot tips på vad som kan ha hänt, och ev om det skulle gå att fixa!
Det är en Farfisa Cromwell:
http://farfisa.org/farfisa-cromwell-organ-63/" onclick="window.open(this.href);return false;
Och jag tar tacksamt emot tips på vad som kan ha hänt, och ev om det skulle gå att fixa!
- Riboe
- Medlem
Re: OT - strul med Farfisa-orgel
Av bilderna att döma har du separata trimpotar för varje ton på baksidan av orgeln. Det kan vara samma typ av konstruktion som för denna modell http://farfisa.org/farfisa-matador-r-el ... grams-140/
- engson
- Hedersmedlem
Jag begriper mej tyvärr inte på det där fina schemat.
Vet ni nån som man ev kan lämna in den till för kontroll?
- JazzBassillen
- Medlem+
Om den är som på bilderna som Riboe länkade till så är ju trimpotarna bakom små hål på baksidan.
Dessa är märkta med tonens namn.
Beväpna dig med en pytteliten skruvmejsel, stick in den i "F#" hålet, i skåran mitt i poten.
Vrid till önskat resultat.
Sen har du imponerat på din hustru med dina elektroniska färdigheter.
Dessa är märkta med tonens namn.
Beväpna dig med en pytteliten skruvmejsel, stick in den i "F#" hålet, i skåran mitt i poten.
Vrid till önskat resultat.
Sen har du imponerat på din hustru med dina elektroniska färdigheter.
Schatz P/J, Fender Jazz CIJ, Ibanez AEB 10BK, Framus Triumph 4/60 EUB, Squier VM bandlös, Noname 3/4 plywoodkontra
Mesa/Boogie Buster, Ampeg SVT3-PRO, Lab Series L2, Roland Cube 60, TKS 1156 x2, Ampeg SVT 412 HE
Mesa/Boogie Buster, Ampeg SVT3-PRO, Lab Series L2, Roland Cube 60, TKS 1156 x2, Ampeg SVT 412 HE
- BBQV
- Forumvärd
Han sa fisshålet! Fniss
- engson
- Hedersmedlem
Men alla fiss blev ju sura samtidigt. Måste det inte va nåt mer generellt? Eller så behöver man kanske skruva varje fiss för sej?
Ska kolla på baksidan i morgon!
...och "skåran mitt i"....BBQV skrev:Han sa fisshålet! Fniss

- Grafen
- Hedersmedlem
- JazzBassillen
- Medlem+
Tur det inte var Ab hålet.dereborn skrev:...och "skåran mitt i"....BBQV skrev:Han sa fisshålet! Fniss
Schatz P/J, Fender Jazz CIJ, Ibanez AEB 10BK, Framus Triumph 4/60 EUB, Squier VM bandlös, Noname 3/4 plywoodkontra
- Riboe
- Medlem
engson skrev: Det är en Farfisa Cromwell:
Det kan vara samma typ av konstruktion som för denna modell http://farfisa.org/farfisa-matador-r-el ... grams-140/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag tog mig inte tid att förstå detaljerna i de där inskannade bilderna. Det var t ex svårt att avgöra vilka block som är 12-faldigade i verkligheten. Jag läste istället kommentarerna längre ned på sidan, där någon ondgjorde sig över att konstruktionen ifråga använder separata tongeneratorer istället för (vad jag kan tänka mig) ett färdigtempererat digitalt genererat paket (på en av de andra schemasidorna kan man t ex se en stor LSI-krets som antagligen har en sådan uppgift).Jag begriper mej tyvärr inte på det där fina schemat.
Hur som helst, när jag läst kommentarerna återvände jag till sidan du postade i ditt första inlägg och konstaterade att det mycket riktigt finns en uppsättning hål på baksidan av orgeln, försedda med tonernas beteckningar. Därmed var jag redo att avge mitt (möjligen lite kortfattade) tips.
Den första åtgärden bör alltså vara att försöka "stämma" orgeln. Det kan ju tänkas att det inte går att justera tonen pga av något komponentfel men jag tycker definitivt att du skall försöka. Använd en liten mejsel av lämplig storlek, eller ännu bättre, en speciell trimmejsel i isolerande material (om det kan bli kortis till chassit blir det åtminstone svårt att stämma rätt, i det absolut värsta fallet av kriminellt dålig konstruktion går något sönder). Undvik att trycka hårt, skaffa i stället ett verktyg med mer passande storlek och utformning.
Lycka till

- Musikanten
- Medlem+
Kanske jag kan bidraga med en lite bättre bild på trimpunkterna...
Klicka på bilden så blir den större.

Klicka på bilden så blir den större.

- Ingvar -
-
- Medlem+
Det finns bara en fissgenerator för hela orgeln, så att säga. Den genererar en referenston högt upp i registret, och sedan sitter det frekvensdelare här och där som genererar de lägre oktavernas fiss utifrån den höga referensen.engson skrev:Men alla fiss blev ju sura samtidigt. Måste det inte va nåt mer generellt? Eller så behöver man kanske skruva varje fiss för sej?
Risken finns som sagt att något gått sönder i och med det plötsliga förloppet, men med lite tur kan du justera tillräckligt medelst en vanlig stämning.
- engson
- Hedersmedlem
Jo, minsann!
Jag tog mej tid att kolla på baksidan, och där var små hål (precis som sagts tidigare i tråden) och det gick att skruva ner tonhöjden.
Stort tack för all hjälp!!
Nu kan kära hustrun sätta sina altstämmor rätt mycket bättre...
Jag tog mej tid att kolla på baksidan, och där var små hål (precis som sagts tidigare i tråden) och det gick att skruva ner tonhöjden.
Stort tack för all hjälp!!

- JazzBassillen
- Medlem+

Inte för att jag är en sån som säger, vad var det jag sa.
Men, vad var det jag sa.
- engson
- Hedersmedlem
Jag vet... jag vet...JazzBassillen skrev:![]()
Inte för att jag är en sån som säger, vad var det jag sa.
Men, vad var det jag sa.

Borde kollat direkt, men först fattade jag att det var "trimpotar" på varje enskild tangent...