Trådlöst.

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Trådlöst.

Inlägg av Bassplaya »

Sökfunktionen på forumet är inte min vän så jag gör en ny tråd.

Vad är det som gäller kring trådlöst för gitarr och bas?
Är alla system inom 800 mhz-bandet förbjudna?
Användarvisningsbild
Pulse
Medlem

Re: Trådlöst.

Inlägg av Pulse »

Bassplaya skrev:Sökfunktionen på forumet är inte min vän så jag gör en ny tråd.

Vad är det som gäller kring trådlöst för gitarr och bas?
Är alla system inom 800 mhz-bandet förbjudna?

Om ni har trådlösa mikrofoner inom 470 – 790 MHz behöver man söka tillstånd för att få använda
Om ni har trådlösa mikrofoner inom 823 – 832 MHz är ni lyckliga nog att inte behöva göra någonting just nu.
Om ni har trådlösa mikrofoner inom 790 – 823 MHz och 832 – 862 MHz ber ni leverantören justera frekvensen till 823 – 832 MHz alternativt anskaffar ni nya inom områdena 823 – 832 eller 470 – 790 MHz.
863 – 865 MHz kan också användas, men sändareffekten är bara upp till 10 mW, mot 50 mW på andra frekvenser. Kan bli problem i större arenor.

Sen vet jag inte om det är böter, blodvite, spöstraff eller bara "aja bja gör inte om det" om man skulle bli påkommen med att bryta frekvenslagarna.
Dock finns de ju av en anledning då de kan krocka med andra signaler och rent av störas ut.

Hade en lite kul episod då vi fick in en babymonitor i PA:t. Som tur var inte under gig :-)
Maruszczyk Jazzus, custom
Galveston/ Lakland frankenstein 5 p/mm "Arne Anka basen"
Photegenic P-bas
Two notes Torpedo C.A.B.
Marshall VBA400 med Marshall MBC410
inane
Medlem

Re: Sv: Trådlöst.

Inlägg av inane »

Vi fick in någons sändning i babymonitorn ca klockan 23 och väcktes av att en grov mansröst skrek "Godmorgon!" bredvid vår säng. Det blev en känslomässig bergochdalbana där vi gick från "Hjälp! En inbrottstjuv!" till "Pju... Ingen där..." till "Hjälp! Det är någon inne hos barnet!" innan vi insåg att det var falsklarm ;-)
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem

Re: Sv: Trådlöst.

Inlägg av engson »

inane skrev:Vi fick in någons sändning i babymonitorn ca klockan 23 och väcktes av att en grov mansröst skrek "Godmorgon!" bredvid vår säng. Det blev en känslomässig bergochdalbana där vi gick från "Hjälp! En inbrottstjuv!" till "Pju... Ingen där..." till "Hjälp! Det är någon inne hos barnet!" innan vi insåg att det var falsklarm ;-)
På Kumla?
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Re: Trådlöst.

Inlägg av fieldflower »

En hel del av de frekvenser som försvann har eller skall användas till mobiltelefoni.
Kan funka alldeles utmärkt fram till att alla 4G-nät som är planerade rullats ut, men sedan är det rätt stor risk för störningar från mobilnät och -telefoner.
Medlem i PB50+
Skriv svar