Har sökt på nätet men inte hittat ett bra svar.
EMG J-Set aktiv behöver batteri. Får det verkligen plats i hålet på en jazz?
Man kan även använda 2 X 9volt men vad blir skillnaden i ljud? Värt besväret med dubbla batterier?
Tack på förhand

Roger Hedin skrev:18 Volt gör skillnad. Definitivt!
Sen är alla Jazzbasar olika, beroende på vad man menar med "alla" och med "Jazzbas". Olika årsmodeller kan ha olika stort utrymme, olika modeller eller fabrikat har olika stort utrymme. Det är bara att prova. Om det inte passar: fräs ur lite ur hålet...
magnusb skrev:Talkbass-kändisen JimmyM skriver såhär;
I don't get it. You all must have bat hearing. I tried 18v in my EMG basses and it lasted about a month. Made no difference whatsoever.
Finns ett gäng trådar på Talkbass om 9-18v i EMG-mickar. Som vanligt tycker alla olika
Edit:
http://www.emgpickups.com/media/product ... -0190c.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Aha, då var det som jag misstänkte. Då kanske det ryms ett batteri där på min CS64 Jazz? Men hänger det bara "löst" där i då, eller fäster man det i nån hållare eller liknande?christian veltman skrev:Pelleper,det gäller utrymmet under kontrolplattan.
Det jag sett är lite skumgummi lindat runt batteriet fastsatt med en gummisnodd.Pelleper skrev:Aha, då var det som jag misstänkte. Då kanske det ryms ett batteri där på min CS64 Jazz? Men hänger det bara "löst" där i då, eller fäster man det i nån hållare eller liknande?christian veltman skrev:Pelleper,det gäller utrymmet under kontrolplattan.
Det låter ju som att det inte är en omöjlighet att få in ett par aktiva EMG i den alltså. Härligt!
Det där verkar ju onekligen intressant. Hmm, det skulle vara en helt OK lösning, den där kan man ju peta in någonstans i racket eller bakom toppen.ThomasF skrev:Om man inte vill ha batteriet i basen kan man använda dessa, den finns en för 18 v också.
Då finns det en grunka som man sättr på batteriets plats i basen (kortsluter)
och så kommer matarströmmen utifrån.
Den stora nackdelen är att man måste ha en stereosladd . . .(eller dubbelledande eller vad man skall kalla det)
Den går att driva med en bra ickebrummande adapter . . .
http://www.emgpickups.com/accessories/p ... /es-9.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.electrokit.com/batterihallare-9v-clip.47395" onclick="window.open(this.href);return false;Pelleper skrev:Aha, då var det som jag misstänkte. Då kanske det ryms ett batteri där på min CS64 Jazz? Men hänger det bara "löst" där i då, eller fäster man det i nån hållare eller liknande?christian veltman skrev:Pelleper,det gäller utrymmet under kontrolplattan.
Christian, varför beställde du inte kroppen med uttag för batterilucka? Gissar på att du köpte en stock, eller?christian veltman skrev:Roger Hedin skrev:18 Volt gör skillnad. Definitivt!
Sen är alla Jazzbasar olika, beroende på vad man menar med "alla" och med "Jazzbas". Olika årsmodeller kan ha olika stort utrymme, olika modeller eller fabrikat har olika stort utrymme. Det är bara att prova. Om det inte passar: fräs ur lite ur hålet...
Roger!
Upplys mig gärna om skillnaden snälla!
Pelleper,det gäller utrymmet under kontrolplattan.
Bilden visar den kropp jag beställt. Har ett set aktiva EMG J-bas. Som går på 9 volt men även 18volt.