Har ju hänt förut i historien, men hur blir det?
Vad förlorar man, vad vinner man på det?
Jag har funderingar att hänga i en passiv singlecoil i en bas..
Skulle det funka?
Gitarrmick på bas?
- melodika
- Medlem+
- bootsy
- Medlem+++
Re: Gitarrmick på bas?
Det funkar men låter inte speciellt bra.melodika skrev:Har ju hänt förut i historien, men hur blir det?
Skulle det funka?
Squier Bronco har gitarrmick, om jag inte tar fel. Helt i linje med basens övriga kvalitet.

- melodika
- Medlem+
Ja men bronco är ju bara skit. Men Danelectro? Fender Musicmaster?bootsy skrev:Det funkar men låter inte speciellt bra.melodika skrev:Har ju hänt förut i historien, men hur blir det?
Skulle det funka?
Squier Bronco har gitarrmick, om jag inte tar fel. Helt i linje med basens övriga kvalitet.
- bootsy
- Medlem+++
Musicmaster var sin tids billighetsmodell. Låter inte bra, enligt mig.melodika skrev: Ja men bronco är ju bara skit. Men Danelectro? Fender Musicmaster?
Danelectro är balla, men inte speciellt välljudande basar heller, enligt min ringa mening.
- melodika
- Medlem+
Nej jag håller med, men jag är ute efter ett rätt tunnt och plonkigt ljud, då borde väl det kunna funka?bootsy skrev:Musicmaster var sin tids billighetsmodell. Låter inte bra, enligt mig.melodika skrev: Ja men bronco är ju bara skit. Men Danelectro? Fender Musicmaster?
Danelectro är balla, men inte speciellt välljudande basar heller, enligt min ringa mening.
- bootsy
- Medlem+++
Om det är tunt och plonkigt du letar efter så är du i mål med en gitarrmick.melodika skrev: Nej jag håller med, men jag är ute efter ett rätt tunnt och plonkigt ljud, då borde väl det kunna funka?
-
- Medlem+
Jag har testa en GFS Lill killer vintage railpickup i min 51 P-bas för att testa ett brumfritt alternativ. Det jag upplevde var att E-strängen blev väldigt "otydlig", "luddig" i ljudet medans de övriga strängarna funkade hyfsat. Nu kan det ju vara pickupens fel för då den testade i en Telecaster i mittläget så upplevde jag ljudet på samma sätt, odefinierat, luddigt.
- the_great_alfonzo
- Medlem+++