Skärmning av Jazzbas-Nån som testat?

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem

Skärmning av Jazzbas-Nån som testat?

Inlägg av ingo »

http://www.myspace.com/inandgo" onclick="window.open(this.href);return false;

Medlem av PrataBas gubbklubb 50+ .

- B(Bingo)QV bas (avatar) .
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++

Inlägg av broder blues »

Det verkar stämma rätt bra. Observera framför allt frånvaron av jordsladdar till baksidan av någon potentiometer. Istället är det en sk stjärnkoppling med en enda jordpunkt.
Möjligen är lösningen lite överarbetad map lödade skarvar, men det är helt korrekt i grunden.

Det finns mer nyttig information på denna siten.

http://www.guitarnuts.com/wiring/index.php
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

broder blues skrev:Möjligen är lösningen lite överarbetad map lödade skarvar, men det är helt korrekt i grunden.
Stjärnjord är fullständigt meningslöst i en bas eftersom det inte finns några spänningskällor som kan orsaka jord-loopar. I förstärkare däremot är det A och O för att slippa brum och skit. Känns som att audiofilerna varit framme igen och överarbetat en aning. :roll:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Makten skrev:
broder blues skrev:Möjligen är lösningen lite överarbetad map lödade skarvar, men det är helt korrekt i grunden.
Stjärnjord är fullständigt meningslöst i en bas eftersom det inte finns några spänningskällor som kan orsaka jord-loopar. I förstärkare däremot är det A och O för att slippa brum och skit. Känns som att audiofilerna varit framme igen och överarbetat en aning. :roll:
Om man har aktiv elektronik i den då?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++

Inlägg av broder blues »

Makten skrev:
No man is an island... Men d e klart att står du på scenen i gummistövlar så.
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++

Inlägg av ferm »

Makten skrev:Stjärnjord är fullständigt meningslöst i en bas eftersom det inte finns några spänningskällor som kan orsaka jord-loopar. I förstärkare däremot är det A och O för att slippa brum och skit. Känns som att audiofilerna varit framme igen och överarbetat en aning. :roll:
Jordströmmar induceras i allt kablage. Oavsett om det finns spänningskällor eller inte. Jag skulle kalla det välarbetat inte överarbetat.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++

Inlägg av BassiLow »

ferm skrev:
Makten skrev:Stjärnjord är fullständigt meningslöst i en bas eftersom det inte finns några spänningskällor som kan orsaka jord-loopar. I förstärkare däremot är det A och O för att slippa brum och skit. Känns som att audiofilerna varit framme igen och överarbetat en aning. :roll:
Jordströmmar induceras i allt kablage. Oavsett om det finns spänningskällor eller inte. Jag skulle kalla det välarbetat inte överarbetat.
+1
Väl talat (skrivet), Ferm
8)

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

Makten skrev: Stjärnjord är fullständigt meningslöst i en bas eftersom det inte finns några spänningskällor som kan orsaka jord-loopar.
Basmickar är ju just spänningskällor.
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem

Inlägg av ingo »

OK...
Verkar lönt att pröva alltså.

Vem (helst i Götet) gör sådant ??

Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

hrmm... Snabbgluttade lite men ser ingenstans i resultaten han postade att det är något annorlunda än i mina relativt oskärmade basar. Se till att ha allt jordat i basen, och förstärkarn jordad i väggen...... och väggen jordad i jorden. Det där känns bara som ren overkill.. Snygg overkill.. men overkill. Se till att ha bra kablar och sladdar istället.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

ingo skrev:OK...

Eftersom det finns ett bra schema så gör nog de flesta sådant, (GNU; Björnstad; Tommy Elf; hade det varit min egen bas hade jag inte tvekat att göra det själv)
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

"Too much shielding is probably juuuuust enough!"

Rick Turner
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem

Inlägg av ingo »

200071 skrev:

Eftersom det finns ett bra schema så gör nog de flesta sådant, (GNU; Björnstad; Tommy Elf; hade det varit min egen bas hade jag inte tvekat att göra det själv)

Eftersom tid är ett relativt begrepp så skulle man ju kunna betrakta min JapanJazz som din egen och du har ju mitt fulla förtroende så...

Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

ingo skrev:
200071 skrev:

Eftersom tid är ett relativt begrepp så skulle man ju kunna betrakta min JapanJazz som din egen och du har ju mitt fulla förtroende så...
:tummenupp: Vi kan göra upp i helgen. :)
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

ferm skrev:Jordströmmar induceras i allt kablage. Oavsett om det finns spänningskällor eller inte. Jag skulle kalla det välarbetat inte överarbetat.
Danne skrev:Basmickar är ju just spänningskällor.
Den enda spänningskällan i basen är mickarna, och den spänning de genererar är signalen. Om basen är väl skärmad så kan det naturligtvis inte induceras något annat än just signal. Det är just det som skärmningen är till för. I en förstärkare däremot har man massor av olika spänningar inom det skärmade höljet.

Jag är inte helt 100 på att jag har rätt här, men någon får gärna förklara hur en spänning (och därmed en ström) kan induceras i en skärmad bas bara för att man inte använt stjärnjord. Det låter helt orimligt när det är samma signal överallt inom basen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ground_loo ... tricity%29
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++

Inlägg av ferm »

Om du inte har stjärnkoppling så kommer det som induceras i jorden mellan jordanslutningspunkerna att generera brus och brum. Omvärldens kablage, lysrör, radiosändare.... är det som blir spänningskällor.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

ferm skrev:Om du inte har stjärnkoppling så kommer det som induceras i jorden mellan jordanslutningspunkerna att generera brus och brum. Omvärldens kablage, lysrör, radiosändare.... är det som blir spänningskällor.
Inte om basen är skärmad, för tusan. Det är ju skämningen som förhindrar induktionen. http://en.wikipedia.org/wiki/Faraday_cage

Tillägg: Dessutom har ju det inte med jordströmmar att göra. Det brummar hejvilt även om du bara har en enda mick kopplad direkt till jacket utan någon skärmning, eller om man använder en oskärmad kabel mellan bas och förstärkare.
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++

Inlägg av ferm »

Makten skrev:
ferm skrev:Om du inte har stjärnkoppling så kommer det som induceras i jorden mellan jordanslutningspunkerna att generera brus och brum. Omvärldens kablage, lysrör, radiosändare.... är det som blir spänningskällor.
Inte om basen är skärmad, för tusan. Det är ju skämningen som förhindrar induktionen. http://en.wikipedia.org/wiki/Faraday_cage

Tillägg: Dessutom har ju det inte med jordströmmar att göra. Det brummar hejvilt även om du bara har en enda mick kopplad direkt till jacket utan någon skärmning, eller om man använder en oskärmad kabel mellan bas och förstärkare.
Vad får dig att tro att skärmen är stabil i förållande till jord om inte allt är jordat på rätt sätt.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

ferm skrev:Vad får dig att tro att skärmen är stabil i förållande till jord om inte allt är jordat på rätt sätt.
Ungefär noll resistans, till exempel? "Rätt sätt" beror ju på applikationen. Jag anser det vara viktigt att skärma ordentligt, men jag begriper inte vad stjärnjord skulle tillföra i en bas där det inte finns några inre störkällor.
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++

Inlägg av ferm »

Makten skrev:
ferm skrev:Vad får dig att tro att skärmen är stabil i förållande till jord om inte allt är jordat på rätt sätt.
Ungefär noll resistans, till exempel? "Rätt sätt" beror ju på applikationen. Jag anser det vara viktigt att skärma ordentligt, men jag begriper inte vad stjärnjord skulle tillföra i en bas där det inte finns några inre störkällor.
Förståendet kommer med erfarenhet och det är inget du hittar på wikipedia.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

ferm skrev:Förståendet kommer med erfarenhet och det är inget du hittar på wikipedia.
Det var en ganska dålig förklaring till mig som läser elektroteknik på högskolenivå. :roll:

Jag säger fortfarande inte att du har fel, men jag finner inget som talar för att du har rätt.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

Makten skrev: Jag säger fortfarande inte att du har fel, men jag finner inget som talar för att du har rätt.
:D Den formuleringen går inte av för hackor, som vi sade förr i tiden.
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++

Inlägg av ferm »

Makten skrev:
ferm skrev:Förståendet kommer med erfarenhet och det är inget du hittar på wikipedia.
Det var en ganska dålig förklaring till mig som läser elektroteknik på högskolenivå. :roll:

Jag säger fortfarande inte att du har fel, men jag finner inget som talar för att du har rätt.
Det tar en tid för nyutexaminerade att förstå att allt inte är som i läroböckerna.
Tänk dig att det som induceras i skärmen från omvärlden genererar en virvelström i materialet, koppar i det här fallet, så kommer den strömmen att inducera spänning i ledarna som finns i närheten. Om alla jordanslutningar är kopplade till samma punkt så kommer allt (alla spännigar) att variera i takt och systemet blir tyst.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

ferm skrev:Tänk dig att det som induceras i skärmen från omvärlden genererar en virvelström i materialet, koppar i det här fallet, så kommer den strömmen att inducera spänning i ledarna som finns i närheten. Om alla jordanslutningar är kopplade till samma punkt så kommer allt (alla spännigar) att variera i takt och systemet blir tyst.
Ditt resonemang har säkert god grund, men har det någon som helst betydelse i fallet skärmning av bas? Jag har svårt att tro det. Det är lite skillnad på en förstärkare med 400 Volt anodspänning och en jädra massa Watt som ska omsättas i ström vid katoden, mot lite fjuttiga störfält i ett vanligt rum. :roll:
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++

Inlägg av BassiLow »

Glöm inte att basguran ligger först i hela ljudkedjan, man ska väl efterstäva en så "ren" signal som möjligt, utan brum och diverse annat, som givetvis förstärks i förstärkerikedjan och ut till taleriet

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Skriv svar