J-Retro Deluxe...
- Roger Hedin
- Medlem++
J-Retro Deluxe...
Jag tröttnade på den märkliga Glockenklang-preampen som satt i min Super J5. Ut åkte den, och in åkte en East J-Retro Deluxe. NU känner jag mig hemma med basen.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
- Roger Hedin
- Roger Hedin
- Medlem++
Re: J-Retro Deluxe...
Så här ser basen ut med den nya preampen.

Det blev som natt och dag. Förut lät basen märkligt; nu låter den som en väldigt stöddig Jazzbas. På steroider. Precis så som jag vill att den ska låta. Vådan av att köpa begagnat och "micklat med" kan ta sig sådana uttryck att man vill sälja ett instrument som i grund och botten är fantastiskt bra. Nu är basen fantastiskt bra, och har klättrat från väggvärmarplats till att sitta i knät hela kvällen...

Det blev som natt och dag. Förut lät basen märkligt; nu låter den som en väldigt stöddig Jazzbas. På steroider. Precis så som jag vill att den ska låta. Vådan av att köpa begagnat och "micklat med" kan ta sig sådana uttryck att man vill sälja ett instrument som i grund och botten är fantastiskt bra. Nu är basen fantastiskt bra, och har klättrat från väggvärmarplats till att sitta i knät hela kvällen...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
- Roger Hedin
- Geddan
- VIP medlem
Har en John East retro i min Precision V.
Man blir ju sjukt sugen att testa om man öht kan spela på den där.

"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
- Jan Hellman
- Roger Hedin
- Medlem++
Om du syftar på de sneda banden, så är det a piece of cake, a walk in the park. I princip inget du märker när du spelar. Står du framför och tittar på när någon annan spelar ser det märkligt ut. Du har ju varit här uppe på berget; titta gärna in och prova.Geddan skrev:Har en John East retro i min Precision V.

- Roger Hedin
- Roger Hedin
- Geddan
- VIP medlem
I might just take you up on that!Roger Hedin skrev:Om du syftar på de sneda banden, så är det a piece of cake, a walk in the park. I princip inget du märker när du spelar. Står du framför och tittar på när någon annan spelar ser det märkligt ut. Du har ju varit här uppe på berget; titta gärna in och prova.Geddan skrev:Har en John East retro i min Precision V.

Senast redigerad av Geddan den mån 20 aug 2018, 14:12, redigerad totalt 1 gånger.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
- Jan Hellman
- strummer
- VIP medlem
Ser ju udda ut, men i händerna tyckte jag det var som vanligt på direkten, jättekonstigt:)Geddan skrev:Har en John East retro i min Precision V.
Kompressor, det är livet!
- Roger Hedin
- Medlem++
Nu har jag installerat en J-Retro Deluxe på min Super J-fyra också. Jag passade på att byta halspickupen till en P-pickup också. (Jag fick med "dubbel-kit" till basen när jag köpte den.) Installationen gick som en dans, bytet av pickup (och plektrumskydd) är en fråga om minuter, då J-Retro har skruvplint till pickuperna.
Så här blev det:

...men jag bytte tillbaka till JJ-konfigurationen; det lät bättre...

Här är också en bra demo demo från tuben:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=wO1aEc9i3D0[/youtube]
Så här blev det:

...men jag bytte tillbaka till JJ-konfigurationen; det lät bättre...

Här är också en bra demo demo från tuben:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=wO1aEc9i3D0[/youtube]
- Roger Hedin
- Roger Hedin
- Musikanten
- Medlem+
Är det fel på min dator eller länken?
Bara en svart ruta. Det är inte första gången.
Bara en svart ruta. Det är inte första gången.
Senast redigerad av Musikanten den sön 26 aug 2018, 11:36, redigerad totalt 2 gång.
- Ingvar -
- fieldflower
- Hedersmedlem
- Musikanten
- Medlem+