Ännu en p-bas pickup tråd - Önskar tips

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Eriken
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 24 feb 2017, 14:00

Ännu en p-bas pickup tråd - Önskar tips

Inlägg av Eriken »

Gokväll, jag har försökt söka på forumet men inte riktigt hittat svar på min fundering.

Kort sagt så är jag inte låst vare sig vid fender eller lundgren men jag tycker de verkar vara intressantast av vad jag hittills lyckas hitta.

Lundgren har ett ljudklipp av vintagemicken på sin hemsida och det klippet låter fint, fast det är ju svårt att säga hur själva micken låter då den bara är en del av hela kedjan. Är det någon som har erfarenhet av den micken och hur den skiljer sig i karaktär mot fenders vintage eller cs mickar?

Jag är ute efter en normal output (ej hot) mick som låter vintage och har en tight punchig bas utan att bli odefinierad. Föredrar också en hyfsat rak frekvensgång utan scoopat mellanregister.

Tips tas tacksamt emot!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17231
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Ännu en p-bas pickup tråd - Önskar tips

Inlägg av BBQV »

Lundgrenmiken är väldigt lik Fenders Vintage eller Duncans SPB-1, en mjuk och rund ton med lite dämpad topp.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Re: Ännu en p-bas pickup tråd - Önskar tips

Inlägg av Enbasist »

Jag har en Lundgren vintage. Kanonnöjd. Låter som det du beskriver. Gammal, äkta P-bas med ett varmt, balanserat ljud, inte aggressivt eller överdrivet ’hett’. Kanon med feta flats.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Re: Ännu en p-bas pickup tråd - Önskar tips

Inlägg av Henko »

Letade efter en P-mick som skulle låta klassiskt men ändå tight och klart och slog till på en sån som gör jobbet väldigt bra:
https://www.bensoncustom.com/product-page/p-bass-set
Med tonen fullt öppen är det mer topp (men inget hitech-fissel) än på min andra P-bas. Backar man tonen ett kvarts varv försvinner den översta toppen och det growliga mellanregistret kommer fram bättre och det låte ännu mer klassisk P-bas. Lagom tight i botten och bra balans i ljudet. Bensonmicken kostar lite men brukar finnas för runt 50 dollar på ebay. Å andra sidan tror jag att du blir nöjd med en Duncan SPB-1 eller liknande.
P-basar
Eriken
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 24 feb 2017, 14:00

Re: Ännu en p-bas pickup tråd - Önskar tips

Inlägg av Eriken »

Tack för tips, det som talar för fender vintage är tillgänglighet och pris. Då kan jag göra en beställning från tysken med andra prylar samtidigt.

https://m.thomann.de/se/fender_vintage_ ... 1553635172

900 spänn är helt klart rätt kurs. Men om Lundgren är en "bättre" ljudande mick har jag inga problem att hellre köpa den. Vet inte vad det är jag inte riktigt föredrar hos seymor Duncan.. Inbillar mig att den är lite väl ljus i min smak och att jag skulle önska mer mellanregister. Har aldrig hört fender vintage så jag vet ju iofs inte om jag hellre föredrar den.
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Ännu en p-bas pickup tråd - Önskar tips

Inlägg av Enbasist »

Smaken är ju olika men jag tycker min Lundgren låter klart bättre än nyare Fender och Seymour Duncan varianter. Den låter vintage på riktigt om det nu är en liknelse man kan dra. Kan även rekommendera Aguilars P60 som jag har på en annan bas. Inte heller speciellt stark eller kraftig i outputen men låter fantastiskt fint och kvalitativt, kanske inte fullt så vintage som Lundgren men fortfarande varmt och jämt med ett lagom bett. Kanske aningen modernare då men utan att på något sätt låta hi-tech.
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Ännu en p-bas pickup tråd - Önskar tips

Inlägg av Henko »

Låter ju onekligen som att du ska slå till på en Lundgren. Svårt att tro att du blir missnöjd.
Senast redigerad av Henko den ons 27 mar 2019, 13:01, redigerad totalt 1 gånger.
P-basar
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Ännu en p-bas pickup tråd - Önskar tips

Inlägg av gthyni »

Inspirerad av denna tråd beställde jag en Lundgren Vintage till P-basen med flats (DiMarzio model P stannar på den andra)
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Eriken
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 24 feb 2017, 14:00

Re: Ännu en p-bas pickup tråd - Önskar tips

Inlägg av Eriken »

Blev en fender Vintage ändå, bra kurs på den plus att jag beställde andra grejer samtidigt från tysken som inte verkar finnas i Sverige.

Tycker det var en bra uppgradering även om inte skillnaden är så jättestor.. båda låter P bas ju. Fast vintage micken låter renare och känns mera neutral i tonen. MIM micken hade lite hängmatta i mellanregistret och lät mera aggressiv. Kort sagt så låter det mera fin-fender nu.
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Re: Ännu en p-bas pickup tråd - Önskar tips

Inlägg av Henko »

Eriken skrev:Blev en fender Vintage ändå, bra kurs på den plus att jag beställde andra grejer samtidigt från tysken som inte verkar finnas i Sverige.

Tycker det var en bra uppgradering även om inte skillnaden är så jättestor.. båda låter P bas ju. Fast vintage micken låter renare och känns mera neutral i tonen. MIM micken hade lite hängmatta i mellanregistret och lät mera aggressiv. Kort sagt så låter det mera fin-fender nu.
Kul när det blir bra!
P-basar
Användarvisningsbild
BandmasterPete
Medlem
Inlägg: 246
Blev medlem: lör 14 apr 2012, 21:27
Ort: Göteborg

Re: Ännu en p-bas pickup tråd - Önskar tips

Inlägg av BandmasterPete »

Kan rekommendera Lundgrens p-bas vintage, då jag har kört med SD SPB-1 i flera år. Efter att haft problem med mullrande slipad E-sträng ett tag byte jag till Lundgrens igår, hade ett par på hyllan, ljudbilden blev tightare och mer definierad botten.
Aguilar Tonehammer 350, DB 112
Skriv svar