Två mickar till en switch

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Olläbullä
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 25 jan 2019, 13:40

Två mickar till en switch

Inlägg av Olläbullä »

Om jag skulle vilja kringgå allt vad pottar heter och köra med två mickar till en enkel on/off-switch. Ska jag köra mickarna i serie eller parallel?
Switchen har två poler, ska jag köra + eller - genom den?
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Två mickar till en switch

Inlägg av Musikanten »

Är det så här du menar?
Du måste ha en 2-vägs switch (on-on). https://www.mojotone.com/guitar-parts/g ... itch-On-On
mikswitch.png
mikswitch.png (1.74 KiB) Visad 3233 gånger
- Ingvar -
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Två mickar till en switch

Inlägg av saft »

Du ska sätta mickarna i parallell om du vill ha dom parallellkopplade, i serie om du vill ha dom seriekopplade.

Switchen sätter du så att signalen går rakt från + till - när du slår på off. På så sätt jordar du signalen och det blir tyst. Om kretsen bara bryts kommer det brumma, som att dra ur telekabeln med stärkaren på.

Rekommenderar att du lämnar allt som det är, petar av rattarna låter pottarna sitta kvar i signalen och gömmer ner dom under kontrollplattan. Kan bli rätt annorlunda ljud om du plockar ur dom helt ur signalkedjan då dom har olika motstånd (även på max) som färgar ljudet rätt mycket. Sen monterar du en switch i ett av dom tomma hålen och löder två extra kablar från telejacket till switchen. Ena från tip och andra från sleeve, koppla dom så att kretsen sluts när du har switchen där du vill att det ska vara mute/off. Då tar elektromagin kortaste vägen genom switchen och skippar mickarna och det blir tyst:) När switchens krets är frånkopplad så går signalen genom mickarna och var de rock!
Senast redigerad av saft den mån 09 dec 2019, 23:53, redigerad totalt 1 gånger.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Två mickar till en switch

Inlägg av saft »

saft skrev: mån 09 dec 2019, 23:41 Du ska sätta mickarna i parallell om du vill ha dom parallellkopplade, i serie om du vill ha dom seriekopplade.

Switchen sätter på pluss/signal(eller vad det heter, inte ground) kabeln.

Rekommenderar att du lämnar allt som det är, petar av rattarna låter portarna sitta kvar i signalen och gömmer ner dom under kontrollplattan. Kan bli rätt annorlunda ljud om du plockar ur dom helt ur signalkedjan. Sen monterar du en switch i ett av dom tomma hålen och löder en två extra kablar från telejacket till switchen. Ena från tip och andra från sleeve, koppla dom så att kretsen sluts när du har switchen där du vill att det ska vara mute/off. Då tar elektromagin kortaste vägen genom switchen och skippar mickarna och det blir tyst:) När switchens krets är frånkopplad så går signalen genom mickarna och var de rock!
Det är dessutom lätt att återställa om så önskas. Skulle något bli knas på ett gigg eller så, så kommer det inte sluta låta, utan det kommer bara sluta gå att ”muta”.

Har gjort denna modd på Johan i Backyard Babies basar när trummisen i mitt gamla band jobbade som backlinetekniker åt dom. Switcharna köpte jag på biltema, med stora tydliga on/off label: )
Senast redigerad av saft den mån 09 dec 2019, 23:53, redigerad totalt 1 gånger.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Två mickar till en switch

Inlägg av saft »

------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Två mickar till en switch

Inlägg av Musikanten »

Aha...
Jag som trodde att önskemålet var att byta mick snabbt. Inte att tysta båda samtidigt.
- Ingvar -
Olläbullä
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 25 jan 2019, 13:40

Re: Två mickar till en switch

Inlägg av Olläbullä »

Funkar det här? Vilket är bäst, serie eller parallell?
Bild
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Två mickar till en switch

Inlägg av Musikanten »

Jag har ritat en ny bild för säkerhets skull. Din bild verkar ha switchen i serie med signalen, det är inte ok.
Jag har kopplat mickarna i parallellt. Vill du ha dem i serie får du labba med det själv!
Switchen är i detta fall en enkel modell (on/off). Den kortsluter utsignalen i on-läget.
Det som kallas minus på mickarna är kopplat till gnd (jord).
Det som är markerat med plus är utsignal.
gnd är även kopplat till stall, outputjack osv.
Var noga med skärmningen så slipper du brum!
mutingswitch.png
mutingswitch.png (2.41 KiB) Visad 3064 gånger
- Ingvar -
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Två mickar till en switch

Inlägg av hitman »

Serie ger lite högre och fetare signal än parallellt. Det finns en del Youtube-videos som försöker visa på skillnaden (som inte är dramatisk).

https://www.youtube.com/watch?v=-HhvXiqN8IQ
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Två mickar till en switch

Inlägg av BBQV »

Med en treläges DPDT-switch kan du få både serie- och parallellkoppling...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Två mickar till en switch

Inlägg av saft »

Olläbullä skrev: tis 10 dec 2019, 19:51 Funkar det här? Vilket är bäst, serie eller parallell?
Bild
Njae. Det kommer sluta låta från mickarna. Men det kommer inte bli tyst utan jordbrum. Kolla länken jag postade istället, där var ett kopplingschema till hur du löder på en switch till outputjacket som jordar signalen när den aktivieras. Superlätt modd och kräver bara fyra lödningar, två korta kablar och en on/off switch.
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Skriv svar