Göra om aktiva mickar till passiva?

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
LasseBas
Medlem
Inlägg: 109
Blev medlem: ons 13 aug 2008, 18:52
Ort: Göteborg

Göra om aktiva mickar till passiva?

Inlägg av LasseBas »

Går det att koppla bort/förbi en preamp i en aktiv bas så basen blir passiv? Dvs att mickarna arbetar som vanligt, utan att förstärkas upp? Någon initierad menade att det är exakt samma mickar i en aktiv bas som i en passiv bas, men de är kopplade genom en preamp, kopplar man bort denna är det vanliga passiva mickar.
Detta fallet specifikt gäller en aktiv Fender Dimension med humbuckers. Men jag frågar också om principen, om detta stämmer.
Fender P-bas -74, Fender Jazzbasar, Music Man, ESP Vintage 4, Lakland Jazz bass, Yamaha Uppright Silent bas, EBS och TC Electronic stärkare, MarkBass lådor.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Göra om aktiva mickar till passiva?

Inlägg av BBQV »

Enkelt uttryckt: Aktiva mikar behöver batteri, passiva mikar med aktiv elektronik går att köra utan.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
LasseBas
Medlem
Inlägg: 109
Blev medlem: ons 13 aug 2008, 18:52
Ort: Göteborg

Re: Göra om aktiva mickar till passiva?

Inlägg av LasseBas »

Ok, då menar du att det är skillnad på aktiva o passiva mickar?
Fender P-bas -74, Fender Jazzbasar, Music Man, ESP Vintage 4, Lakland Jazz bass, Yamaha Uppright Silent bas, EBS och TC Electronic stärkare, MarkBass lådor.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Göra om aktiva mickar till passiva?

Inlägg av BBQV »

Ja. Aktiva mikar har lägre output p.g.a. färre varv tråd på spolen och därmed lägre impedans och induktans. Det ger ett bredare frekvensspektrum men kräver förstärkning för att orka driva försteget i stärkaren.