Göra om aktiva mickar till passiva?

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
LasseBas
Medlem
Inlägg: 109
Blev medlem: ons 13 aug 2008, 18:52
Ort: Göteborg

Göra om aktiva mickar till passiva?

Inlägg av LasseBas »

Går det att koppla bort/förbi en preamp i en aktiv bas så basen blir passiv? Dvs att mickarna arbetar som vanligt, utan att förstärkas upp? Någon initierad menade att det är exakt samma mickar i en aktiv bas som i en passiv bas, men de är kopplade genom en preamp, kopplar man bort denna är det vanliga passiva mickar.
Detta fallet specifikt gäller en aktiv Fender Dimension med humbuckers. Men jag frågar också om principen, om detta stämmer.
Fender P-bas -74, Fender Jazzbasar, Music Man, ESP Vintage 4, Lakland Jazz bass, Yamaha Uppright Silent bas, EBS och TC Electronic stärkare, MarkBass lådor.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Göra om aktiva mickar till passiva?

Inlägg av BBQV »

Enkelt uttryckt: Aktiva mikar behöver batteri, passiva mikar med aktiv elektronik går att köra utan.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
LasseBas
Medlem
Inlägg: 109
Blev medlem: ons 13 aug 2008, 18:52
Ort: Göteborg

Re: Göra om aktiva mickar till passiva?

Inlägg av LasseBas »

Ok, då menar du att det är skillnad på aktiva o passiva mickar?
Fender P-bas -74, Fender Jazzbasar, Music Man, ESP Vintage 4, Lakland Jazz bass, Yamaha Uppright Silent bas, EBS och TC Electronic stärkare, MarkBass lådor.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Göra om aktiva mickar till passiva?

Inlägg av BBQV »

Ja. Aktiva mikar har lägre output p.g.a. färre varv tråd på spolen och därmed lägre impedans och induktans. Det ger ett bredare frekvensspektrum men kräver förstärkning för att orka driva försteget i stärkaren.
Många aktiva system har passiva mikar, Stingrayen t.ex. Hur det är med Dimensionbasarna vet jag inte.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
LasseBas
Medlem
Inlägg: 109
Blev medlem: ons 13 aug 2008, 18:52
Ort: Göteborg

Re: Göra om aktiva mickar till passiva?

Inlägg av LasseBas »

Ok, tack för förtydligande. De basar där man kan koppla ut den aktiva elektroniken är exempel på det du säger, där är det mickar som också klarar (att leverera viss volym) i passivt läge. Fender Dimension gjordes av Fender för att möta konkurrensen från Music Mans Stingray, så har man tur kan mickarna även fungera passivt, det är ju lätt att kolla. Mitt problem är att jag inte äger basen än, men ska gräva vidare.
Fender P-bas -74, Fender Jazzbasar, Music Man, ESP Vintage 4, Lakland Jazz bass, Yamaha Uppright Silent bas, EBS och TC Electronic stärkare, MarkBass lådor.
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Göra om aktiva mickar till passiva?

Inlägg av strummer »

Set ut att vara passiva mickar, läste bl a här:
https://www.bassplayer.com/gear/review- ... ion-bass-v
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3413
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Göra om aktiva mickar till passiva?

Inlägg av maxoges »

Jag hade en passiv dimension ;)
Användarvisningsbild
LasseBas
Medlem
Inlägg: 109
Blev medlem: ons 13 aug 2008, 18:52
Ort: Göteborg

Re: Göra om aktiva mickar till passiva?

Inlägg av LasseBas »

maxoges skrev: tor 02 jan 2020, 20:04 Jag hade en passiv dimension ;)
Ok, kunde du jämföra med en aktiv Dimension? Jag provade en idag och den hade ett bra balanserat ljud, inte det det där alltför förstärkta ljudet på bas och diskant, den lät nästan som en passiv bas men den var aktiv.
Fender P-bas -74, Fender Jazzbasar, Music Man, ESP Vintage 4, Lakland Jazz bass, Yamaha Uppright Silent bas, EBS och TC Electronic stärkare, MarkBass lådor.
Användarvisningsbild
LasseBas
Medlem
Inlägg: 109
Blev medlem: ons 13 aug 2008, 18:52
Ort: Göteborg

Re: Göra om aktiva mickar till passiva?

Inlägg av LasseBas »

BBQV skrev: lör 28 dec 2019, 10:22 Ja. Aktiva mikar har lägre output p.g.a. färre varv tråd på spolen och därmed lägre impedans och induktans. Det ger ett bredare frekvensspektrum men kräver förstärkning för att orka driva försteget i stärkaren.
Många aktiva system har passiva mikar, Stingrayen t.ex. Hur det är med Dimensionbasarna vet jag inte.
Det borde innebära att jag på egen hand kan koppla förbi preampen på min Stingray eller min Fender Elite (aktiva basar)?
Går det att ta bort batteriet och sätta staniolpapper så det blir kontakt mellan polerna, eller måste jag in och koppla om/förbi preampen? För att inte "stoppa strömmen" om batteriet är helt slut, kan man koppla förbi med något ledande material mellan polerna på batterifästet?
Någon som provat detta?
Fender P-bas -74, Fender Jazzbasar, Music Man, ESP Vintage 4, Lakland Jazz bass, Yamaha Uppright Silent bas, EBS och TC Electronic stärkare, MarkBass lådor.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Göra om aktiva mickar till passiva?

Inlägg av BBQV »

Du måste fysiskt koppla förbi preampen, den dödar signalen utan ström. Om du sätter i en switch eller en push/pull-pot så kan du välja om du vill köra aktivt eller passivt, annars går det att helt koppla förbi elektroniken med bara ett par omlödningar.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Skriv svar