Heta pups fender meteora

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
MorganHeritage
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 12 sep 2023, 00:37

Heta pups fender meteora

Inlägg av MorganHeritage »

Halloj!

Jag har just införskaffat en Fender player plus meteora bass. Efter att ha ställt in den som jag brukar vilja ha mina basar kopplar jag in i stärkaren och inser hur heta mickarna är. Speciellt den närmast stallet. Det är som om jag har lagt en superfet dist framför basen. Vidare gör fenomenet även att jag får ett klippljud på varje slap-ton.

För att motverka detta sänkte jag höjden på mickarna. Problemet då blir att ljudet blir tunt och sustain-löst. Gainen står på minsta möjliga värde för att få ljud över huvud taget.

Klippljudet och den kraftiga disten driver mig till vansinne. Och med pupsen i botten låter allt livlöst och tråkigt.

Har någon vänlig och kompetent själ möjligtvis ett tips kring hur jag kan lösa sitsen?

Tusen tack på förhand!
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Heta pups fender meteora

Inlägg av Danne »

Finns fenomenet i både aktivt och passivt läge?
MorganHeritage
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 12 sep 2023, 00:37

Re: Heta pups fender meteora

Inlägg av MorganHeritage »

I passivt läge lugnar den sig kraftigt. Men efter att ha fokuserat på just detta så verkar signalen fortfarande för het att hantera.

Tack som hjälper mig!
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2790
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Heta pups fender meteora

Inlägg av saft »

Det lär ju inte vara basen inser som distar/klipper (eller kan basar det?) utan det som du sen kopplar in ekipaget i. Dvs förstärkaren (antar jag)?

Sänk input gain!
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Heta pups fender meteora

Inlägg av Danne »

Antar att mickarna är passiva så tänker att preampen i sig distar såvida det inte är som saft skriver ovan att det är förstärkaren som distar. Om det bara är basen bör det vara preampen som kanske helt enkelt har ett fel som gör att den distar tänker jag.
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem
Inlägg: 291
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 21:57
Ort: Solna

Re: Heta pups fender meteora

Inlägg av Riboe »

Danne skrev: tor 14 sep 2023, 00:47 Antar att mickarna är passiva så tänker att preampen i sig distar såvida det inte är som saft skriver ovan att det är förstärkaren som distar. Om det bara är basen bör det vara preampen som kanske helt enkelt har ett fel som gör att den distar tänker jag.
Jag håller med. Min BB615 kunde dista när man spelade hårt med mycket stallmik. Jag reducerade signalnivån på förförstärkarens ingång (ungefär en halvering vill jag minnas). Sen dess har det fungerat bra. (Att tonkontrollerna bara tar nära ändläget får man tyvärr leva med men det är ju ett helt annat ämne.)
MorganHeritage
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 12 sep 2023, 00:37

Re: Heta pups fender meteora

Inlägg av MorganHeritage »

Tack för alla svar. Kan absolut vara min förstärkarutrustning då den är I mesigaste laget och efter undersökning tycker jag att min sterling stingray sub ray4 klipper också. Spelar inte med högtalarlåda inkopplad till toppen utan direkt ut i hörlursgången till AT lurar. Bor i lägenhet så kan inte slappa loss i det fria tyvärr....

Är det troligast att det är stärkartoppen då? Gainen står på minsta möjliga värde för att få ut ljud och mastervolym högre. Även när jag sänker basen volymratt till en kvart på skalan och höjer mastervolym så får jag dom vidriga klippen. Nästan uteslutande på A-strängen och dess toner. Emellertid även en del på E.

Oh, och att stänga av kompressorn i toppen hjälper till viss del men klippen kommer ändå.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Heta pups fender meteora

Inlägg av Danne »

Mnja, svårt att säga. Du skulle nog behöva testa basen i annan utrustning för att vara säker på var problemet finns.
MorganHeritage
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 12 sep 2023, 00:37

Re: Heta pups fender meteora

Inlägg av MorganHeritage »

Du har rätt. Tack som är tålmodig med en novis. Jag ska köra den genom inspelningsutrustningen och min polares markbass-ministack. Återkommer om jag hittar problemet.
MorganHeritage
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 12 sep 2023, 00:37

Re: Heta pups fender meteora

Inlägg av MorganHeritage »

:tummenupp: det har löst sig :tummenupp:

Det var mycket riktigt inte basen utan min Eden WTDI preamp som inte kunde hantera heta signaler så bra. Ens använd via retur-ingången klarade den inte av att ta emot varken sub4an eller meteoran. Ok för att den ger en bra modernare ton åt min pass-jazz men rena skräpet till aktiva basar tydligen...

Visst att signalen är het även direkt in i förstärkaren men ingen dist och inga klipp. Det är bara när jag använder kompressorn i min lilla joyo bantamp den vill klippa. Antar för att man inte kan ställa in attacken?

Tack alla för er tid och hjälp! :kär:
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17233
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Heta pups fender meteora

Inlägg av BBQV »

Finns det ingen pad på förstärkaren? Det brukar finnas en knapp för -15dB eller två separata ingångar för aktiva och passiva basar.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
MorganHeritage
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 12 sep 2023, 00:37

Re: Heta pups fender meteora

Inlägg av MorganHeritage »

BBQV skrev: lör 16 sep 2023, 10:41 Finns det ingen pad på förstärkaren? Det brukar finnas en knapp för -15dB eller två separata ingångar för aktiva och passiva basar.
Nej jag spelar genom en joyo bantamp BadASS 20w rörhybridtopp direkt ut i lurar. Den är ingen riktig storstärkare men för under 2000 så har den allt jag behöver (förutom då en pad-knapp). Annars är den grym. Värme till tonen från röret i preampen, 3-bands eq, kompressor(högst limiterad till mjuka signaler) och blåtand så jag kan spela med i mina favoritdängor. Som övningsstärkare är jag väldigt nöjd med den. :D
Skriv svar