Mainstage / Mainstage2 - Live?

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
pnts
Medlem

Mainstage / Mainstage2 - Live?

Inlägg av pnts »

Någon som har testat att endast använda sin MacBook som preamp/effekt och övergett förstärkare/pedaler?

Jag tänker att dels skulle man ju kunna ha en hel del förprogrammerade generella ljud att ta till men också med någorlunda lätthet kunna göra "just den" syntbasen i breaket/riffet/refrängen och byta utan att "ratta om" tre pedaler samtidigt som man försöker spela vidare..

Verkar ju onekligen lite fiffigt... googlar och läser men om ngn redan har erfarenhet så vore det kanon att få lite "spillda bönor" kring det.

Pnts
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++

Inlägg av Ale »

Jag har sysslat med Mainstage i lite olika sammanhang, dels för synthbas, backtracks, men också med elbas, effekter/liveloopning.
Har tyvärr haft problem med driftsäkerheten vilket gjort att jag inte använder det live längre. Min MB pro (2.53, 4GB RAM) tillsammans med lite olika interface (Digi003, Scarlett 212, Kontrol 1 osv) får alltid någon typ av latency så det är hörbart. Beror ju en del på vilka pluggar man använder, men Mainstage-effekterna blir alltid lite sega. Det jag gjort då är att jag kört Mainstage i effektloopen på stärken, men det beror ju såklart på vilken typ av effekt man använder.

Det verkar som Ableton tycks vara aningen stabilare för livebruk, men desto meckigare att navigera sig i live.

Det är ju en fantastisk tanke att gå totalt softwarebaserat, oerhört många möjligheter. Men för min del hade det nog krävt två länkade Mac Pro's och ett HD-system innan jag litat på det, och den rodden/utgiften är ju go :lol:
Fender
Ampeg
Nova Craft
Användarvisningsbild
pnts
Medlem

Inlägg av pnts »

Tack för svar!

Är sugen att testa av flera skäl som du bla nämner loopar/pads mm.. men för mycket latency vs kostnad för lagom driftsäkerhet kanske är en för hög tröskel..

Fler som testat?
Skriv svar