Modda RAT2?

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Modda RAT2?

Inlägg av Bassplaya »

Ni som använder denna till bas, har ni moddat den eller inte?
Jag har precis köpt en som förhoppningsvis dyker upp på måndag eller tisdag.
Jag har haft en tidigare som jag gjorde Ruetz RAT modden på, alltså att man klipper av ett motstånd.
Om jag minns rätt så gillade jag den inte lika mycket efter modden då jag tyckte att ljudet blev muddigare efteråt och inte lika tydligt. Dessutom tappar man gain med den här modden.

Finns det någon enkel mod som släpper igenom mer bas med bibehållen gain?
Eller har pedalen tillräckligt med botten utan att man moddar?
hacken
Medlem

Re: Modda RAT2?

Inlägg av hacken »

Sätt fetar kondingar i in och utgångssteget.
Gör Ruetzmodden fast med en trimpot istället för att klippa resistorn.
Ta bort klippdioderna och ersätt med en DPDT-switch med LEDs på ena sidan och GE-dioder på andra, då har du tre lägen varav det i mitten endast är IC-kretsen som klipper signalen dvs typ boost/od med enorma volymresurser.

Jag tycker att RAT har nog med botten för bas, men jag vill ju ha traktordist som skriker.

Måste inflika med att jag inte gjort något av det här själv men har suttit för mycket på DIY sidor på senaste tiden.
Hade också en KLD Rat som hade en treläges diodswitch, det var nice att ha. Gillade mitten läget på bas.
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

Nu hänger jag faktiskt inte med, men ar du att jag ska göra alla dom där moddarna?

Jag borde kanske nämnt att jag inte har några direkta elektronik-kunskaper. Lödkolven kan jag hantera men ord som konding, resistor, klippdiod, GE-diod, och IC-krets är rena grekiskan för mig. Så förklara gärna lite utförligare, det skulle uppskattas.
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Jag är också nyfiken. Är lite sugen på att skaffa mig en RAT, men jag skulle gärna vilja veta lite mer om den först. De få ljudklipp med bas som jag hittat på youtube är så krattigt inspelade att det är svårt att avgöra hur pedalen låter. Finns det nån här som sitter på bra ljudklipp (ruetz-mod eller ej) och kan tänka sig att dela med sig?
/Linus
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

Har inte fått hem min än men jag kan fixa till ett ljudklipp när jag har tid.
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Bassplaya skrev:Har inte fått hem min än men jag kan fixa till ett ljudklipp när jag har tid.
:tummenupp:

Schysst!
/Linus
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem

Modda RAT2?

Inlägg av newheartshadow »

Har inte min hemma annars hade jag kunnat tracka en snutt åt dig.
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Inlägg av cub »

Punkster skrev:Jag är också nyfiken. Är lite sugen på att skaffa mig en RAT, men jag skulle gärna vilja veta lite mer om den först. De få ljudklipp med bas som jag hittat på youtube är så krattigt inspelade att det är svårt att avgöra hur pedalen låter. Finns det nån här som sitter på bra ljudklipp (ruetz-mod eller ej) och kan tänka sig att dela med sig?
Kanske inte ett direkt ljudklipp med test, men jag körde en RAT Ruetz-mod -> Sansamp (Bassman inställning) -> line in med en Yamaha BB414 på den här hemmainspelningen: http://www.reverbnation.com/open_graph/song/6307306" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Tack! Det lär ju helt klart bra. Frågan är bara hur mycket av ljudkaraktären som kommer från RAT:en och hur mycket som kommer från Sansampen.
/Linus
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

Brevbäraren levererade en råtta idag.

Har bara testat den genom min lilla hemmastärk än så länge. Den skär lite bas, men det är absolut inte så att det stör mig. Ska testa ordentligt genom riggen i kväll och om jag inte gillar det jag hör blir det en Ruetz-mod. Ska försöka tänka på att spela in ljudklipp både före och efter modden för jämförelse.
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Bassplaya skrev:Brevbäraren levererade en råtta idag.

Har bara testat den genom min lilla hemmastärk än så länge. Den skär lite bas, men det är absolut inte så att det stör mig. Ska testa ordentligt genom riggen i kväll och om jag inte gillar det jag hör blir det en Ruetz-mod. Ska försöka tänka på att spela in ljudklipp både före och efter modden för jämförelse.
Wonderful! Stort tack!
/Linus
hacken
Medlem

Inlägg av hacken »

http://vend.se/ad.php?121810" onclick="window.open(this.href);return false;
Köp den där pedalen som heter slow loris, det är ruetzmod på en pot och en switch för dioderna.
Skriv svar