På jakt efter underliga adapters..

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
Dinjo777
Medlem

På jakt efter underliga adapters..

Inlägg av Dinjo777 »

Min första tråd som nyregistrerad medlem..

Jag har haft min Yamaha phaser PH-01 i... ja, om sanningen skall fram vet jag faktiskt inte. Mer än 8 år i varje fall. Den har alltid körts med batterier, dom få perioder jag har använt den. Men när jag i våras gick över till bas från gitarr så insåg jag att denna skall hädanefter användas regelbundet. Dock börjar jag nu vägra att köpa nya batterier till den varannan vecka! Saken är bara den att jag aldrig har sett en sådan ingång för strömförsörjning på en effektpedal tidigare :headscratch: Så jag tänkte se om någon här kanske kan kasta en röd boll i rätt riktning där jag skall leta. Googla har jag gjort många gånger med misslyckade resultat och med gråten i halsen.

Yamaha Phaser
Bild
Bild

Sedan för att verkligen skrika efter hjälp tänkte jag fråga om någon här har träffat på en 10volts DC adapter med en 3,5mm telekontakt? Min kära DOD FX55-B Supra Distortion har alltid önskat sig en sådan men det har jag aldrig kunnat leverera. Är det kanske enklast att be en tekniker försöka modda om dem till den "vanliga" kontakten tro? Tacksam för svar folk!

DOD Supra Distortion
Bild
Bild
"Ta dig en ampull, Stålmannen"
Kenta provocerar Stoffe
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Re: På jakt efter underliga adapters..

Inlägg av mikkejohansson »

Det finns fina adapter-övergångar från "vanlig" dc-barrelplugg till 3.5mm. Hold on...

EDIT: http://www.thomann.de/se/visual_sound_a ... klinke.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Den övre har aldrig jag sett heller.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Inlägg av mikkejohansson »

Edit 2:

Efter lite mer googlande. Tydligen är Yamaha PH01 samma (?) pedal som Korg PHS-1 och den finns det schema till här: http://files.effectsdatabase.com/docs/s ... _phs-1.gif" onclick="window.open(this.href);return false; - kanske hittar du nån elektronikkunnig som kan koppla om och byta ut jacket? Tycker mig ha sett de här i nåt slags "multi-box" så kanske är det fler funktioner inbyggt i det där jacket än bara strömme, typ att den switchar av/på?

EDIT: så här alltså - http://www.geocities.jp/hammerzak2010/e ... maha01.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
Senast redigerad av mikkejohansson den lör 08 dec 2012, 20:00, redigerad totalt 1 gånger.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Dinjo777
Medlem

Inlägg av Dinjo777 »

Strålande! Tack för de snabba svaren, människor. Jag skall se om min väns förstärkarmekaniker kan byta ut jacket på phasern till något enklare och "vanligare" eller kanske rent ut sagt bygga ihop en adapter att koppla på batteriklipset.

Förresten, gällande övergångsadaptern (dc-barrelplugg till 3.5mm) från tysken; Hur ställer sig pedalen till att den får 9 volt istället för 10 volt som den enligt instruktionen på baksidan av pedalen "kräver"? Jag har ärligt talat aldrig stött på en 10 volts adapter tidigare.
Kenta provocerar Stoffe
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Dinjo777 skrev:Förresten, gällande övergångsadaptern (dc-barrelplugg till 3.5mm) från tysken; Hur ställer sig pedalen till att den får 9 volt istället för 10 volt som den enligt instruktionen på baksidan av pedalen "kräver"? Jag har ärligt talat aldrig stött på en 10 volts adapter tidigare.
Om pedalen kan drivas med ett batteri på 9 Volt, så borde en vanlig adapter också funka. (jag har heller aldrig stött på en pedal som kräver 10 Volt. Udda.)
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem

Inlägg av Riboe »

peter_s skrev:
Dinjo777 skrev:Förresten, gällande övergångsadaptern (dc-barrelplugg till 3.5mm) från tysken; Hur ställer sig pedalen till att den får 9 volt istället för 10 volt som den enligt instruktionen på baksidan av pedalen "kräver"? Jag har ärligt talat aldrig stött på en 10 volts adapter tidigare.
Om pedalen kan drivas med ett batteri på 9 Volt, så borde en vanlig adapter också funka. (jag har heller aldrig stött på en pedal som kräver 10 Volt. Udda.)
Anledningen är att det brukar sitta en diod i serie med DC-jacket för att skydda mot inkoppling med fel polaritet. En kiseldiod kniper ca 0,7 V av tillgänglig spänning. (Schemat ett föregående inlägg länkade till visar tydligt att så är fallet.)

Värt att tillägga: om pedalen fungerar hundraprocentigt vid ca 8 V batterispänning finns det inget som hindrar användning av en adapter som lämnar 9 V. (Kom ihåg att mäta batterispänningen med belastning dvs med pedalen påslagen.)
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem

Inlägg av strummer »

Riboe skrev:
Anledningen är att det brukar sitta en diod i serie med DC-jacket för att skydda mot inkoppling med fel polaritet. En kiseldiod kniper ca 0,7 V av tillgänglig spänning. (Schemat ett föregående inlägg länkade till visar tydligt att så är fallet.)
Kalas, man lär sig hela tiden något nytt:)
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Dinjo777
Medlem

Inlägg av Dinjo777 »

Riboe skrev:
peter_s skrev:

Värt att tillägga: om pedalen fungerar hundraprocentigt vid ca 8 V batterispänning finns det inget som hindrar användning av en adapter som lämnar 9 V. (Kom ihåg att mäta batterispänningen med belastning dvs med pedalen påslagen.)
Igen, strålande. Tack för engagemanget i min adapterfråga. Nu har en viss förstärkarmekaniker en del att stå i! (:
Kenta provocerar Stoffe
Skriv svar