Holy grail vs nano grail?
- slarvid
- Medlem+
Holy grail vs nano grail?
Nån som vet om det är någon skillnad förutom plåtskellettet? Är nano mkt sämre?
Starkare: ardbeg, springbank
- mikkejohansson
- Medlem++
Re: Holy grail vs nano grail?
Här kan jag faktiskt svara eftersom en kompis använder just Nano:n massor efter att ha bytt från den gamla varianten. Han har flera stycken på olika pedalbord och två stycken på sitt main-bord (gitarrist...).
Den är absolut inte sämre enligt honom utan snarare mer välbyggd, dessutom har jag för mig att den går köra på vanlig 9v där den äldre hade nån speciallösning. Om jag minns rätt.
Den är absolut inte sämre enligt honom utan snarare mer välbyggd, dessutom har jag för mig att den går köra på vanlig 9v där den äldre hade nån speciallösning. Om jag minns rätt.
Fender - Pedaler - GK - TKS
- Mr Spock
- Medlem++
Jag vet inget om nanomodellen, men du har nog rätt ang "speciallösningen" på originalmodellen. Jag har lyckats förstöra två. Men de lät fantastiskt så länge de levde. Borde nog köpa en tredje...mikkejohansson skrev:Här kan jag faktiskt svara eftersom en kompis använder just Nano:n massor efter att ha bytt från den gamla varianten. Han har flera stycken på olika pedalbord och två stycken på sitt main-bord (gitarrist...).
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet
Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet
Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
- blackparkas
- Medlem++++
Min erfarenhet av Nano-pedalerna (testa 5-6 st) är att de inte alls gör så mycket som man önskar och inte heller har samma kvalitet som de större pedalerna.
Köp en "riktig" på en gång. tycker jag.
Känner inte igen något i det Mikke skriver således.
De jag testat har varit sämre på det mesta än andra pedaler.
Vill tillägga att just Nano Grail har jag inte testat.
Köp en "riktig" på en gång. tycker jag.
Känner inte igen något i det Mikke skriver således.
De jag testat har varit sämre på det mesta än andra pedaler.
Vill tillägga att just Nano Grail har jag inte testat.
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- PoorCadaver
- Medlem+
Jag har testat den gamla varianten och den som heter Holy grail Plus.
Den gamla och Nano är i princip samma pedal och Nano har inte färre funktioner än den gamla - de har precis samma. Plus-varianten har däremot en blend-ratt och ett extra reverb-läge (room).
Det luriga med den gamla modellen är att strömförsörjningen kräver en 3,5 mm-plugg istället för en vanlig DC-plugg. Den har dessutom ingen inbyggd säkerhetslösning mot om man vänder på polariteten (+/-) som de flesta nya pedaler har. Om man använder en strömadapter som inte är orginal kan den ha en annan polaritet än originaladaptern och då går kretsen sönder. Gör man samma sak med en ny pedal som har inbyggt skydd händer inget annat än att det inte kommer ut något ljud, pedalen går inte sönder.
Nanon är dessutom ett mer rejält bygga med alu-lådan. Fick jag välja skulle jag välja Nanon, men det är klart att den gamla varianten är coolare.
Den gamla och Nano är i princip samma pedal och Nano har inte färre funktioner än den gamla - de har precis samma. Plus-varianten har däremot en blend-ratt och ett extra reverb-läge (room).
Det luriga med den gamla modellen är att strömförsörjningen kräver en 3,5 mm-plugg istället för en vanlig DC-plugg. Den har dessutom ingen inbyggd säkerhetslösning mot om man vänder på polariteten (+/-) som de flesta nya pedaler har. Om man använder en strömadapter som inte är orginal kan den ha en annan polaritet än originaladaptern och då går kretsen sönder. Gör man samma sak med en ny pedal som har inbyggt skydd händer inget annat än att det inte kommer ut något ljud, pedalen går inte sönder.
Nanon är dessutom ett mer rejält bygga med alu-lådan. Fick jag välja skulle jag välja Nanon, men det är klart att den gamla varianten är coolare.