True Bypass på en Bosspedal.
- matt_deluxe
- Medlem+
True Bypass på en Bosspedal.
Jag har en Boss ODB3 Bass Overdrive som jag med tiden blivit tämligen fäst vid. Men jag skulle vilja fixa en true bypass i den, för det är väl billigast möjliga lösning i original. Vad ska man välja för switch etc?
Spector NS2a
Fender Precision Special (MIM) -01
Squier Classic Vibe Jazzbass
Trace Elliot V-type
Laney 410
Trace Elliot V-type
Laney 410
- mikkejohansson
- Medlem++
Re: True Bypass på en Bosspedal.
http://www.analogman.com/boss.htm#bypass" onclick="window.open(this.href);return false;
http://music-electronics-forum.com/t10265/" onclick="window.open(this.href);return false;
Inte en värst enkel operation tydligen. Nog så enkelt att skaffa en separat loop-pedal om man tycker den stjäl botten, fast ODB-3 har väl en inbyggd "blend"-kontroll?
http://music-electronics-forum.com/t10265/" onclick="window.open(this.href);return false;
Inte en värst enkel operation tydligen. Nog så enkelt att skaffa en separat loop-pedal om man tycker den stjäl botten, fast ODB-3 har väl en inbyggd "blend"-kontroll?
Fender - Pedaler - GK - TKS
- Urban Guerilla
- Medlem
Varför ska du ha true bypass i den? Om man får fråga?
Rickenbacker 4003 - 84, Lakland Skyline 44-64 Custom - 14, Fender Pawn Shop Bass VI - 13,
Sunn 300T, Sunn 2x15 x2
Sunn 300T, Sunn 2x15 x2
- matt_deluxe
- Medlem+
För att den inte alltid är på.
Spector NS2a
Trace Elliot V-type
Laney 410
Trace Elliot V-type
Laney 410
- mikkejohansson
- Medlem++
Märker du stor skillnad med pedalen i kedjan eller ej? De flesta Boss-pedaler har väldigt bra bypass, och ibland är det t o m önskvärt med en buffrad bypass. Om du har pedalen först i kedjan är det absolut bra med en buffrad bypass som Boss har.matt_deluxe skrev:För att den inte alltid är på.
En av få Boss-pedaler jag märkt att man tappar signal med är TU-2, men till och med hos den kan det vara försumbart i de flesta riggar

- matt_deluxe
- Medlem+
Ska prova lite, jag har nog mest utgått från att det skulle vara bättre. Den ligger först, så när som på min stämmare, Planet Waves. Jag kör PW stämbox, Boss ODB3, EBS Multidrive, Morley Pro Series Bass Wha II, MXR Bass Compressor. I den ordningen.
Spector NS2a
Trace Elliot V-type
Laney 410
Trace Elliot V-type
Laney 410
- mikkejohansson
- Medlem++
Testa om du hör nån förändring (försämring) med pedalen inkopplad eller inte. Annars är det bara att åkamatt_deluxe skrev:Ska prova lite, jag har nog mest utgått från att det skulle vara bättre. Den ligger först, så när som på min stämmare, Planet Waves. Jag kör PW stämbox, Boss ODB3, EBS Multidrive, Morley Pro Series Bass Wha II, MXR Bass Compressor. I den ordningen.

- inber
- VIP medlem
Som sagt - testa om du hör någon försämring med pedalen inkopplad. Det kan mycket väl låta bättre...
Du vill inte ha den billigaste lösningen, skriver du. Men det är faktiskt True bypass som är den tekniskt enklaste och garanterat billigaste lösningen för pedaltillverkaren. Det omhuldade True bypass är bara en mekanisk dubbelomkopplare som i inköp kostar kanske en femma i stora volymer. Att det skulle vara state of the art och det bästa i alla lägen är bara fördomar och okunnigt. Utan att känna till din Boss i detalj, så har den antagligen en bättre lösning inbyggd. Så prova först innan du lägger flera timmars jobb på att "förbättra" den.
Alla kablar och pedaler innehåller strökapacitanser som stjäl signal, speciellt om de matas med en högimpediv signal från passiva mickar. Tvärtom så borde stora pedalbord alltid ha en buffer som första steg (förutsatt att första pedalen inte är en fuzz face eller någon annan 60-talspedal).
Du vill inte ha den billigaste lösningen, skriver du. Men det är faktiskt True bypass som är den tekniskt enklaste och garanterat billigaste lösningen för pedaltillverkaren. Det omhuldade True bypass är bara en mekanisk dubbelomkopplare som i inköp kostar kanske en femma i stora volymer. Att det skulle vara state of the art och det bästa i alla lägen är bara fördomar och okunnigt. Utan att känna till din Boss i detalj, så har den antagligen en bättre lösning inbyggd. Så prova först innan du lägger flera timmars jobb på att "förbättra" den.
Alla kablar och pedaler innehåller strökapacitanser som stjäl signal, speciellt om de matas med en högimpediv signal från passiva mickar. Tvärtom så borde stora pedalbord alltid ha en buffer som första steg (förutsatt att första pedalen inte är en fuzz face eller någon annan 60-talspedal).
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
- matt_deluxe
- Medlem+
Vad jag däremot märkt är att EBS Multidrive brusar ganska påtagligt.
Spector NS2a
Trace Elliot V-type
Laney 410
Trace Elliot V-type
Laney 410
- PoorCadaver
- Medlem+
De switchar jag köper kostar ca 50 kr/st (även i stora volymer) och är av bästa kvalitet. Det finns så klart billigare men de går ofta sönder efter ett tag och det är inget jag vill sätta i en produkt.inber skrev:Det omhuldade True bypass är bara en mekanisk dubbelomkopplare som i inköp kostar kanske en femma i stora volymer.
matt_deluxe:
Som sagt, testa först om det över huvud taget behövs!
Sedan finns det ett alternativ som gör att du får true bypass utan att göra någon inverkan på själva pedalen och det är en loop. Har man plats på pedalbordet och inte vill göra inverkan på en dyr eller exklusiv pedal som behöver true bypass så är det en loop-pedal man ska använda.