Man förstår ju att i vissa fall är det bäst med pedaler som är specialgjorda för bas. Framför allt de som har en tonal påverkan ( Dist, EQ ). Men vilka "gitarrpedaler" anser ni funkar lika bra på bas? Kan tänka mig tremolo, delay men vad anser ni?
Har ni några "gitarrpedaler" som ni använder?
Basspedaler vs. Gitarrpedaler
-
- Medlem+
-
- Medlem++
Re: Basspedaler vs. Gitarrpedaler
Flanger och phaser brukar fungera bra på båda. De flesta baspedaler fungerar ju bra på gitarr, det är ju bara åt andra hållet det inte fungerar.
Jag använder EHX Pog2 till basen, den är väl en gitarrpedal från början. Jag tror alla såna oktavtrampor som fungerar till bas borde fungera till gitarr, triggar ju lättare lite högre upp ändå.
Wah-wah är det ingen idé med en gitarrversion om man inte kan ställa om registret eller modda den.
Jag använder EHX Pog2 till basen, den är väl en gitarrpedal från början. Jag tror alla såna oktavtrampor som fungerar till bas borde fungera till gitarr, triggar ju lättare lite högre upp ändå.
Wah-wah är det ingen idé med en gitarrversion om man inte kan ställa om registret eller modda den.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
- bjelkeman
- Medlem++
- Kontakt:
Parkas hade någon gitarr pedal från Mesa med dist eller overdrive som han gillade.
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
-
- Medlem++
Jag använder en Dunlop Univibe (den som är i MXR-storlek och har Hendrix nylle på sig) till bas. Den funkar klockrent men den kan skära för mycket bas om man ställer depthen "fel".
Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80
Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15