Behöver hjälp med att hitta en skaplig fuzz.

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Markooo
Medlem++

Behöver hjälp med att hitta en skaplig fuzz.

Inlägg av Markooo »

Har märkt att hitta en fuzz kommer bli svårt...

Har inte en blekaste om vad man ska välja så det är där det fantastiska PB kommer in!

Har kollat på allt möjligt, videos, ljudfiler osv. Dock har jag bara testat en bråkdel av det jag sett/hört och vissa har jag bara hört testas på obas som förvisso kan ge en lite diffus bild av hur det skulle låta på bas.

Har ju hittat hem helt och hållet på OD-/dist-fronten med Moogen så den är säker. Dock är det en pedal som ska vara en del av grundljudet, något som ger lite lagom smuts på rep och spelningar. Men jag vill ju ha en fuzz som ska äta gitarrister och förneka trummisars existens! :mrgreen:

Har ju haft en EHX Bass Big Muff men jag kom inte helt överens med den.

Har verkligen kollat allt möjligt och det som har fångat intresset till en viss del är oftast vintage-pedaler som kostar en halv månadslön eller något nytt som är limiterat till extremt få exemplar...

Vill ha något som har en ingång för ström så att den sen kan hamna på det framtida pedalbordet. Det är väl egentligen det enda kravet. Drömmen är ju en Univox Super-Fuzz men jag pallar inte spara ihop 3-4000kr för en pedal just nu då man ändå sparar till en fet stärkare.

Om ni har tips så lyssnar jag mer än gärna! Spelar ingen roll ifall de är anpassade till bas eller inte. Så länge den bibehåller botten så blir det nog bra! Storleken spelar ingen roll!

Någon form av lista:

- Ingen clean-/blendratt, då jag anser att blend och fuzz inte går ihop.
- Gärna en middigare karaktär som grund just för att kunna bryta igenom en trummis och två obasister.
- Strömingång, så att man slipper batteribyten.
- Möjlighet till oktav-upp är inget jag tackar nej till!

Är inte ute efter någon fuzz med en massa fräsande diskant utan mer något som ger en middigare karaktär där (den eventuella) tonkontrollen styr helheten av EQ'n istället för något som ger en extrem diskant.
Senast redigerad av Markooo den lör 21 dec 2013, 00:34, redigerad totalt 1 gånger.

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Hellbum
Medlem+

Re: Behöver hjälp med att hitta en skaplig fuzz.

Inlägg av Hellbum »

Den här är väl skaplig av vad jag har förstått :)
http://vend.se/ad.php?203248" onclick="window.open(this.href);return false;
Markooo
Medlem++

Inlägg av Markooo »

Nja, ZVEX är jag lite kluven till...

Förstår inte riktigt grejen med dem. Ofantliga mängder med "oanvändbara" ljudmöjligheter. Och detta verkar vara deras grej medan de lite vanligare sounden man kan få till är inget som imponerat speciellt mycket.

Gatead fuzz är nog inget jag är ute efter. Bra att jag kom på det nu i alla fall! :D
Ska få ihop en mer konkret lista med vad man är ute efter i första inlägget.

Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Enkla billiga alternativ men funktionabla enligt mig:

MXR El Grande
Way Huge Swollen Pickle

Det är ju lätt att stirra sig blint på det här med vintage, boutique och så vidare så att man glömmer de vanliga serietillverkade prylarna..
Tipset är att försöka hitta några och testa med DIN bas istället för att fnysa åt de mer konventionella fuzzarna som många pedalkonnässörer brukar ha för vana att göra..

Men så länge du inte testat med de prylar du faktiskt använder så spelar det ingen som helst roll vad andra tycker.

Mitt tips är att testa Way Huge-pedalen och MXR:en om du har möjlighet, jag gillade verkligen El Granden och tyckte att den gjorde just det du beskriver, en lite middigare fuzz och inte det bara en lågfrekvent hängmattefuzz som bara mosar över allt annat men ändå inte hörs..

Har inte testat nya MXR Bas-Fuzzen ännu tyvärr, El granden är ju utgången men går ju att hitta beggad för en spottstyver, väl värt ett försök på vinst och förlust om det dyker upp en för en femhunka, du får ju lätt ut pengarna igen och förmodligen rätt snart om du skulle sälja.

Wolly Mammoth:en är rätt cool, men i mitt tycke så tycker jag att både MXR:en och Way Huge:n lättare går att ratta användbara ljud med.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

Jag har en Way Huge Swollen Pickle - och alla gillar namnet!

Soundet är lätt att variera, gitarristen kan med fördel låna den på inspelning också.

Punkster hade annars en Wooly Mammoth-klon till salu för ja vad var det 400-500kr någonting - om du ändå vill testa en sån. Det är brutala byggen och man kan väl göra så att den inte gejtar så mkt med en ratt har jag för mig.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Markooo
Medlem++

Inlägg av Markooo »

blackparkas skrev:Enkla billiga alternativ men funktionabla enligt mig:

MXR El Grande
Way Huge Swollen Pickle

Det är ju lätt att stirra sig blint på det här med vintage, boutique och så vidare så att man glömmer de vanliga serietillverkade prylarna..
Tipset är att försöka hitta några och testa med DIN bas istället för att fnysa åt de mer konventionella fuzzarna som många pedalkonnässörer brukar ha för vana att göra..

Men så länge du inte testat med de prylar du faktiskt använder så spelar det ingen som helst roll vad andra tycker.

Mitt tips är att testa Way Huge-pedalen och MXR:en om du har möjlighet, jag gillade verkligen El Granden och tyckte att den gjorde just det du beskriver, en lite middigare fuzz och inte det bara en lågfrekvent hängmattefuzz som bara mosar över allt annat men ändå inte hörs..

Har inte testat nya MXR Bas-Fuzzen ännu tyvärr, El granden är ju utgången men går ju att hitta beggad för en spottstyver, väl värt ett försök på vinst och förlust om det dyker upp en för en femhunka, du får ju lätt ut pengarna igen och förmodligen rätt snart om du skulle sälja.

Wolly Mammoth:en är rätt cool, men i mitt tycke så tycker jag att både MXR:en och Way Huge:n lättare går att ratta användbara ljud med.
Parkas, du har så rätt!

Swollen Pickle har jag haft i åtanke rätt länge och den kostar inte så farligt mycket heller, vilket är rätt trevligt!
El Granden har jag inte provat vad jag kan minnas. Ska hålla utkik efter dem!

Earthquaker Devices verkar ha ett gäng väldigt intressanta fuzzar fast frågan är vilken som är den mest lämpade för min del?

Swollen Picklen är en toppkandidat nu i alla fall!

Prislappen kanske inte ska överstiga 1500 kr åtminstone så ifall någon kommer på något alternativ så är jag all ears.

Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Du måste åtminstone kolla på en Darkglass Duality. Finns ett par bra demo video. Här är en. (Jag vet att den har en blend ratt, men kolla den ändå.) http://www.darkglass.com/products/duali ... zz-engine/" onclick="window.open(this.href);return false;

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=GVaxx4XYZzE&sns=em[/youtube]
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Markooo
Medlem++

Inlägg av Markooo »

bjelkeman skrev:Du måste åtminstone kolla på en Darkglass Duality. Finns ett par bra demo video. Här är en. (Jag vet att den har en blend ratt, men kolla den ändå.) http://www.darkglass.com/products/duali ... zz-engine/" onclick="window.open(this.href);return false;

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=GVaxx4XYZzE&sns=em[/youtube]

Kollade in klippet! Lät väldigt bra faktiskt och blenden verkade mer duglig än på många andra pedaler, ungefär så som snubben i videon sa. Men den har funktioner som jag inte har någon användning för, t.ex gatefunktionen som jag aldrig direkt varit intresserad av. Men den var definitivt över min förväntan, baserat enbart på videoklippet!

Det här med blend är jag väldigt skeptisk till då jag gillar hur pedaler släpper igenom en viss mängd ren signal tack vare sin konstruktion. Känns som om en blendratt gör hela pedalen en aning anonym jämfört med t.ex en rysk Muff som man känner igen direkt när man hör den! Njae, blendratten är fortfarande en nackdel för mig, speciellt på fuzzar då det känns som att försöka polera en bajskorv. Det går inte ihop på den fronten för min del. Sen så kan jag ratta ihjäl mig om en blend finns närvarande...

MEN, Darkglass verkar dock vara på G med att kanske få till det på ett bra sätt med blend då de verkar fortfarande bibehålla sin karaktär! De kanske får mina pengar en vacker dag! :D

Men som det ser ut nu så ligger Swollen Pickle högt. Dock hade det varit intressant med en Univox Super Fuzz-klon av något slag, som också är någorlunda överkomlig. Så ifall någon känner till något där så hade det varit intressant att höra!

Användarvisningsbild
PoorCadaver
Medlem+

Inlägg av PoorCadaver »

Om du går i klon-byggartankar kan du höra av dig till mig så kan jag bygga en pedal till dig. Du får såklart designa den själv och välja namn!

/JB electronics
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Jo, jag gillar Darkglass pedaler, även om jag inte är intresserad av en fuzz själv.
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem

Inlägg av newheartshadow »

Plus på swollen pickle, den är så fet att man inte fattar nånting...
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Markooo
Medlem++

Inlägg av Markooo »

PoorCadaver skrev:Om du går i klon-byggartankar kan du höra av dig till mig så kan jag bygga en pedal till dig. Du får såklart designa den själv och välja namn!

/JB electronics
Jag måste säga att det låter väldigt intressant! PM:ar dig när jag samlat ihop lite idéer då! :D

Användarvisningsbild
PoorCadaver
Medlem+

Inlägg av PoorCadaver »

Du är så välkommen - det är bara att du hör av dig!
Markooo
Medlem++

Inlägg av Markooo »

PoorCadaver skrev:Du är så välkommen - det är bara att du hör av dig!
PM skickat! :wink:

Användarvisningsbild
Mrandrenv
Medlem

Inlägg av Mrandrenv »

Jag har en Swollen Pickle. Den ÄR fet. Dessvärre tar den bort väldigt mycket mid och blir mest en fet matta i bakgrunden när man triggar igång den. Funkar bra i "stora" partier med mycket häng på basen, men ska du spela lite snabbare tuffa licks så är jag rädd att dom inte kommer bli speciellt framträdande. Är själv på jakt efter en annan fuzz med mer punch.
Henko
Medlem++

Inlägg av Henko »

Slår ett slag för Wren and Cuff Pickle Pie. Har blendratt som verkligen funkar. Låter asbra med gainen på allt mellan noll och fullt. Testa!
P-basar
Markooo
Medlem++

Inlägg av Markooo »

Mrandrenv skrev:Jag har en Swollen Pickle. Den ÄR fet. Dessvärre tar den bort väldigt mycket mid och blir mest en fet matta i bakgrunden när man triggar igång den. Funkar bra i "stora" partier med mycket häng på basen, men ska du spela lite snabbare tuffa licks så är jag rädd att dom inte kommer bli speciellt framträdande. Är själv på jakt efter en annan fuzz med mer punch.
Lirar doom så några snabbare grejer blir det inte. ;) Om det skulle komma lite snabbare grejer så har jag enligt mig världens bästa overdrive som kommer fixa det. :twisted:
Henko skrev:Slår ett slag för Wren and Cuff Pickle Pie. Har blendratt som verkligen funkar. Låter asbra med gainen på allt mellan noll och fullt. Testa!
Men är inte den i princip bara en Swollen Pickle-klon fast då med en blendratt? Dock kommer det inte finnas någon möjlighet till att kunna testa varken det ena eller det andra just för att de närmaste musikaffärerna här i trakterna inte plockar in mer "exotiska" pedaler. Har aldrig stött på något "häftigt" i än så länge. Bara en massa Boss- och EBS-pedaler. Har man tur så skulle det kunna finnas en MXR (!!!!!!!!!!!!)...

Lite bittert läge så det kommer sluta med att man chansköper något som lockar mitt intresse.

Användarvisningsbild
Hultberg
Medlem+

Inlägg av Hultberg »

Jag har byggt en BJFE Arctic white fuzz-klon som jag tror skulle funka för dig. Tappar möjligen en aning lågbas men tone-ratten ligger mellan låg-mid till diskant. Går från lågbrölig till rätt vass fuzz. Kan fixa ljudklipp under helgen om det verkar intressant.
Schatz jazz
EHX Battalion
Fender Bassman TV Twelve
Markooo
Medlem++

Inlägg av Markooo »

Lite ljudklipp hade varit kul att höra om du har tiden och orken att få ihop något!

Lånade tre fuzzar av min bandkollega förra veckan och testade lite hemma.
En VFE Fiery Red Horse, en Dunlop Hendrix Fuzz Face och en Dunlop Hendrix Octavio. Dunlop-pedalerna är de nyare som är i MXR-format.
VFE'n var otroligt tråkig för att ha så många rattar som den ändå har. Rätt märkligt...
Hände inte så mycket när man rattade loss.

Fuzz Facen var däremot väldigt intressant! Volym och fuzz är de enda rattarna och den ger ett bredare spektrum av fuzz än VFE'n med sina fem rattar och en trevägsswitch...
Lite spretigare karaktär som lät väldigt bra!

Och till sist, Octavion.

Nu snackar vi! Jävlar vilket kaos det blir när man drar igång den! Middig fuzz OCH en oktav-upp-effekt som var sjukt trevligt att höra!
Riktigt häftig effekt måste jag säga. Hellre en oktav upp än ner då i princip nästan hela E-strängen blir oanvändbar vid en oktav ner.
Octavion var riktigt cool när den triggade lite halvdant och istället gav ifrån sig en intressant frekvens i själva fuzzeffekten, som också var användbar.

Nej, nu har man blivit inspirerad på nytt! Har spanat in Ultimate Octave, Octafuzz och Soul-Bender från Fulltone.
Soul-Bendern har förvisso inte oktaveffekten men fuzzen i sig verkar väldigt vettig!
Ska spana in mer prylar och ifall ni har någon erfarenhet av Fulltone så kan det vara kul att höra!

GurraAnimal51
Medlem

Inlägg av GurraAnimal51 »

Nu har du kanske köpt en fuzz-pedal för länge sen men ifall att du inte har det så vill jag också rekommendera Way Huge Swollen Pickle! Riktigt bra klös i den, men det jag uppskattat mest är nog dess filter ratt! Rätt behändigt om man inte vill sticka ut för mycket i ljudmixen, tycker jag.
Användarvisningsbild
Peet
Medlem+

Inlägg av Peet »

Testa Dunlops nya Fuzz Face mini. Den blåa (silikon) har sämst dynamik, men ett mycket coolt nästan syntigt ljud som hörs väldigt bra i bandet. Den röda (germanium) är fetare och mer dynamisk. Bägge är faktiskt riktigt trevliga och skär igenom ljudbilden bättre än Swollen pickle. MXR Classic fuzz 108 spelar också i samma liga. Låter som ett mellanting mellan de två tidigare, men lite tråkigare.
Markooo
Medlem++

Inlägg av Markooo »

Jo något Fuzz Face-liknande är helt klart i tankarna.
Har spånat mer på detta och lyckats komma fram till att Earthquaker Devices har fångat mitt intresse.
Just nu står det mellan en Dream Crusher (Fuzz Face-klon) och en Tone Reaper (Tonebender-klon).
Dessa två verkar ha en karaktär som sticker ut mer än deras andra modeller. Oktavfuzzen får vänta ett tag.

Frågan är bara vilken man ska välja?

Markooo
Medlem++

Inlägg av Markooo »

Jahopp, slängde iväg en beställning på en EQD Tone Reaper till TGT11 imorse. Får se när den dyker upp och ifall den kommer att leverera eller inte.

Skriv svar