Joe Meek FloorQ kompressor

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++

Joe Meek FloorQ kompressor

Inlägg av Roger Hedin »

Jag köpte precis en Joe Meek FloorQ av Ragge här på forumet. Det är en kompressor jag aldrig hört talas om, men visade sig vara en riktig höjdare. Den har några fördelar förutom att vara "bara" en kompressor:

- den är absolut inte true bypass,
- det går att ställa en hel del parametrar på den,
- den låter oförskämt bra.

True bypass är något som ställer till mer problem än man tror, speciellt om man har många pedaler. Mer om det senare. FloorQ har en buffer som alltid är aktiv, m.a.o. både i bypass- och on-läge. Den har dessutom en rejält het signal så pedalen går använda som preamp direkt in i ett slutsteg om man skulle vilja det. Å andra sidan, ställer man gain på noll så blir det samma volym som "rakt förbi". Brus? Nä. Inte speciellt mycket om man jämför med en EBS MultiComp som också den är tämligen diskret. Denna är betydligt tystare. Jag har bara provat i vardagsrummet, men inser redan att den är en hit. Det enda som är synd är att den inte har en mute-knapp och tuner out, men det ÄR ju "bara" en kompressor...

Snygg också, lite stor, men har man skonummer 47 gör det inget att pedalen är i vuxenformat. Den går på allt mellan 9 och 18 V DC och AC, jag kör den på 12 V DC från min Mondo: headroom, headroom, headroom...

Ragge är nöjd och jag är nöjd. Så här ser den ut...
Bild

Okej - det där med true bypass... Läs det här: http://www.petecornish.co.uk/case_again ... ypass.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Buffer, ja! Den hamnar först i signalkedjan på pedalbordet; när BassIq ska användas så blir den untrue bypass...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem

Re: Joe Meek FloorQ kompressor

Inlägg av strummer »

Men å andra sidan finns det pedaler som inte funkar som de ska med buffrad signal, och har man då en signalkedja där en pedal som endast funkar rätt med signal från ett passivt instrument sitter efter en annan pedal är true bypass the shit. Finns som vanligt för- och nackdelar med det mesta, något som den stora pedal-placeringstråden tar upp på ett kanonbra och nyanserat sätt:)
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem

Inlägg av strummer »

Roger, kompressorn ser supersmart ut, antar att slope är typ ratio? Tar du med dig till basmötet hos bjelkeman?
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++

Inlägg av Roger Hedin »

strummer skrev:Roger, kompressorn ser supersmart ut, antar att slope är typ ratio? Tar du med dig till basmötet hos bjelkeman?
Psolut!
Den kommer att sitta på ett litet, litet pedalbord...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Skriv svar