Envelope, Auto Wah m.m

Prata om effekter och pedaler
Markooo
Medlem++

Re: Envelope, Auto Wah m.m

Inlägg av Markooo »

blackparkas skrev:Själv är jag nyfiken trots att jag fått tag i en stor Q-tron igen!
Är det någon skillnad på den du har och den nyare mindre versionen? Förutom storleken då givetvis.

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Markooo skrev:
blackparkas skrev:Själv är jag nyfiken trots att jag fått tag i en stor Q-tron igen!
Är det någon skillnad på den du har och den nyare mindre versionen? Förutom storleken då givetvis.

Ja!! :D
Kan dock inte sätta fingret på det!
Iofs så lyckas jag inte få till det sound jag vill ha med Q-tron:en jag fick tag på...
Vill minnas att jag fick till det mycket bättre med den förra, men den var iofs något äldre + att jag hade en Subblaster som Oktavtrampa istället för en Octabass...

Har för övrigt fått tag i innehållet från en 80-tals MXR Envelope!
Ska monteras i en ny låda så snart han som ska göra det får hem prylarna!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Jag älskar Moodys Mu-tronklon. Jag har ägt och spelat mycket på ett original och tycker att den känns väldigt lik.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

bootsy skrev:Jag älskar Moodys Mu-tronklon. Jag har ägt och spelat mycket på ett original och tycker att den känns väldigt lik.
+1 Kvack är inte mycket för mig, men den är blöt, fin och väldigt musikalisk. Mycket dist, oktav och Mutronklonen låter fantastiskt mycket orgel!!
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Markooo
Medlem++

Inlägg av Markooo »

blackparkas skrev:
Markooo skrev:

Ja!! :D
Kan dock inte sätta fingret på det!
Iofs så lyckas jag inte få till det sound jag vill ha med Q-tron:en jag fick tag på...
Vill minnas att jag fick till det mycket bättre med den förra, men den var iofs något äldre + att jag hade en Subblaster som Oktavtrampa istället för en Octabass...

Har för övrigt fått tag i innehållet från en 80-tals MXR Envelope!
Ska monteras i en ny låda så snart han som ska göra det får hem prylarna!
Om inget annat så är den gamla Q-Tronen snyggare än den nya! :D

jannej
Medlem+

Inlägg av jannej »

Proton eller Wonderlove har någon en åsikt?

Qtron är för stor. DodFx25b funkade inte med band. MXR är jag osäker om det är det jag är ute efter.
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem

Inlägg av strummer »

Jag kör numera Iron Ether Xerograph Deluxe, sjukt bra, mångsidig och tyvärr också lite svårrattad, men när man hittar rätt är den sjukt bra tycker jag:-)
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Jag gillar vanlig Wah bättre än auto-dito.
Tycker det fyller ut mer/låter roligare då man gradvis kan skifta mellan kvack och nästan phaserliknande effekt.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Kör ingen autowah nuförtiden, kör med Bassballs och varierar lite med/utan dist.
Den gör mer vad jag vill för tillfället.

Har ju en MXR Wah inbyggd i nytt chassie, men har inte orkar stymmla om på pedalbordet för att ens orka testa ordentligt på rep..
Men den lät ruggigt bra det lilla jag testat.

Vanlig Wah är inte alls något alternativ tycker jag för oss basister.
Otäckt!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Markooo
Medlem++

Inlägg av Markooo »

Har haft lite funderingar kring en envelopepedal i framtiden men jag undrar ifall det är någon skillnad mellan ett envelope filter och en auto-wah?

Dude
Medlem

Inlägg av Dude »

Markooo skrev:Har haft lite funderingar kring en envelopepedal i framtiden men jag undrar ifall det är någon skillnad mellan ett envelope filter och en auto-wah?
Sak samma, för det mesta.

Iallafall för den vanligaste varianten, dvs anslagskänsligt filter (tex Q-tron, AF9, SnowWhite Autowah). Dom kan kallas både envelope filter och auto-wha, vilket som.

Sen finns det någon enstaka pedal (tex boss AW-2? AW-3) som har en mode där filtret öppnar och stängs oavbrutet, ungefär som en konstant trampande fot på en wha-wha pedal. Där man ställer in hastigheten på automat-trampet, ungefär som "rate"-ratten på tex en phaser. En sån pedal skulle jag förmodligen kalla "automat-wha-wha" eller möjligen auto-wha, men inte envelope filter.

Så har jag fattat det iallafall.
Dude
Medlem

Inlägg av Dude »

jannej skrev:Proton eller Wonderlove har någon en åsikt?
Qtron är för stor. DodFx25b funkade inte med band. MXR är jag osäker om det är det jag är ute efter.
Jag har haft en wonderlove ett tag. Kom över den begagnad, annars hade jag köpt en proton. Fler rattar och funktioner, men jag är inte helt övertygad om att man kan ställa in den så den låter som en proton. Skulle jag överväga att byta min wonderlove mot en proton? Antagligen. Fast helst skulle jag vilja testa protonen först såklart.

Jag har samma intryck av Q-tron-familjen. Mini Q-tron (som den hette då) hade inte lika stor spännvidd som Qtron eller Q-tron+, men jag kunde aldrig få nån av dom större att låta lika snyggt som mini.

Kan rekommendera Ibanez eller Maxon AF9. Liten och lättskött. Ännu bättre är Mad professor Snow White Autowah.

Två småttingar som jag gärna skulle testa är Mooer Bass Sweeper Malekko (Omicron Series) Envelope filter. En annan är Keeley Neutrino.

Förresten, för min del är det främst med inte bas som jag vill använda envelope-filter. Kanske borde nämnas. Med obas och särskilt singelcoilmickar har jag lärt mig att det hjälper mycket att sätta en kompressor före filtret. Annars brukar det vara svårt att trigga filtret med dom tunna strängarna. Sen brukar det behövas någon form av volymreglage direkt efter filtret också. Jag brukar ha en eq-pedal som jag stampar i (och ur) när filtret slås på (och av). För att strypa signalen så att det inte blir svinhögt när filtret åker på. Men det är alltså på gitarr.
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem

Inlägg av strummer »

Dude skrev: Sen brukar det behövas någon form av volymreglage direkt efter filtret också. Jag brukar ha en eq-pedal som jag stampar i (och ur) när filtret slås på (och av). För att strypa signalen så att det inte blir svinhögt när filtret åker på. Men det är alltså på gitarr.
Iron Ether Xerograph Deluxe har två volymrattar: En för ren signal och en för processad. Sjukt användbart:)
jannej
Medlem+

Inlägg av jannej »

Jag hittade en krämgul MXR Envelope filter på eBay. Den är precis vad jag var ute efter. Två rattar. Låter blött. Har inte de extrema ljuden som Dod fx25b (och andra jag sett klipp på) utan är musikalisk och ganska användbar hur än man vrider.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

jannej skrev:Jag hittade en krämgul MXR Envelope filter på eBay. Den är precis vad jag var ute efter. Två rattar. Låter blött. Har inte de extrema ljuden som Dod fx25b (och andra jag sett klipp på) utan är musikalisk och ganska användbar hur än man vrider.

Det är precis den som jag har, eller ja, innanmätet har jag och det är isatt i en annan låda.
Låter hur bra som helst verkligen. Eller lät. Den dog för ett tag sedan...

jannej
Medlem+

Inlägg av jannej »

Min ser rent förjävlig ut invändigt. Får se hur den håller. Förra ägaren var Steve Gibb, Barry Gibbs (Bee Gees) förstfödde. Bara en sån sak.

Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem

Inlägg av strummer »

jannej skrev:Min ser rent förjävlig ut invändigt. Får se hur den håller. Förra ägaren var Steve Gibb, Barry Gibbs (Bee Gees) förstfödde. Bara en sån sak.

Shit, snacka om proviniens :shock:
Dude
Medlem

Inlägg av Dude »

strummer skrev:
Dude skrev: Sen brukar det behövas någon form av volymreglage direkt efter filtret också. Jag brukar ha en eq-pedal som jag stampar i (och ur) när filtret slås på (och av). För att strypa signalen så att det inte blir svinhögt när filtret åker på. Men det är alltså på gitarr.
Iron Ether Xerograph Deluxe har två volymrattar: En för ren signal och en för processad. Sjukt användbart:)
:tummenupp: :tummenupp:

Två tummar upp för den finessen!
Skriv svar