Eq före oktav för att sortera bort triggning

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
motorman
Medlem+

Eq före oktav för att sortera bort triggning

Inlägg av motorman »

Kör med "ren" och effektsignal som jag sedan blandar efter behag.
I den "rena" linjen använder jag även Ampeg Subblaster ibland.
Vore coolt om man kunde tämja oktavpedalen genom att sätta en EQ fore I den linjen och på så vis sortera bort de frekvenser som jag INTE vill att oktavpedalen skall trigga på. Den triggar dåligt på låga E, F och Fiss.
Min önskan är oktavpedalen låter bli att försöka trigga när man spelar t.ex. lösa E men trigger som vanligt när man lirar loss I övrigt.

Har någon provat om detta funkar? Har ingen EQ pedal hemma att testa med.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++

Re: Eq före oktav för att sortera bort triggning

Inlägg av Roger Hedin »

En oktavpedal är oftas konstruerad så den triggas av allt som kommer in i den, mer eller mindre bra. Vill man att den INTE ska trigga på lägre toner så får man i regel använda någon form av delningsfilter, eller dumpa de gamla analoga "oduktiga" pedalerna och skaffa en med eget delningsfilter. Jag har en Eventide H9 vilken är raka motsatsen till en SubBlaster, både teknik- och kultmässigt. Definitivt ljudmässigt också, men vad man föredrar är en smaksak. H9 triggar perfekt polyfoniskt, m.a.o. kan du lägga ett ackord och få hela ackordet oktaverat utan bludder och missljud.

När jag använder min EBS OctaBass brukar jag se till att spela med basrik ton när jag kör oktavpedalen, m.a.o. mer halspuppa och kanske en aning boost i basregistret. Då triggar den bättre. Dessutom har jag ALLTID kompressor innan för att hålla en jämn konsistens. Att filtrera bort E, F och F# bara så där är nog svårare. Du kan ju prova att spela dem en oktav upp istället, för då får du ju "grundoktaven" utan de problem du skulle fått om du spelat i den oktaven... eller nåt.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Re: Eq före oktav för att sortera bort triggning

Inlägg av TDHP »

För att uttrycka det lite enklare; det BORDE funka hyfsat! :)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Skriv svar