"Plektrumljud" med fingerspel

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
Ente
VIP medlem

Inlägg av Ente »

Hejsan..
Jag behöver på fram ett ljud via min VT Bass som låter snarligt ett (snabbt) plektrumspel, fast jag måste spela med fingrarna. Har så svårt att hålla plektrum efter en karpaltunnel-operation. Jag kan spela snabbt med fingrarna, spelar i stort sett alla låtarna i Punk/Rock-bandet med fingrarna, men till några låtar så behöver jag det där "pluppiga" ljudet :-). Jag har en VT Bass med 3 knappar :-) , och kan säkert leta fram ett bra ljud själv, men lite starthjälp är aldrig fel om åt vilket håll rattarna ska vridas, mycket mid (presence) antar jag, men någon kanske redan har skruvat in "det perfekta ljudet". Kommer ibland att plocka direkt från xlr till mixer, så det är vad jag kan få ut från VT'n som gäller..
/Ente
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Re: "Plektrumljud" med fingerspel

Inlägg av bjelkeman »

Det knepiga är väl att plektrumljudets karaktär kommer väl från själva attacken i att knäppa på strängen med något hårt, som ett plektrum eller en nagel.
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Om det bara gäller downstrokes så fungerar pekfingernageln för min del. Det kanske kan vara en variant som fungerar för dig? Det blir inte riktigt samma ljud men inte jättelångt ifrån. Attacken blir iallafall liknande.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Om det handlar om inspelning så något som slog mig är att en transientformare kanske hjälper? Jag har aldrig provat en sådan mackapär, men jag läste om det på Studio bloggen häromdagen. http://bloggar.m3.idg.se/musikproduktio ... ntformare/" onclick="window.open(this.href);return false;
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Ente
VIP medlem

Inlägg av Ente »

Har ju en kompressor liggande, om man har max attack och nada sustain, spela nära stallet (ev. med nageln) och lite extra mid kanske... Ska kolla det.
Användarvisningsbild
DJ
Medlem

Inlägg av DJ »

Med "lagom långa" naglar, eller böjda fingrar så att nagelkanten träffar strängen lite, så kan man få en aning av sån karaktär

Användarvisningsbild
Ente
VIP medlem

Inlägg av Ente »

bjelkeman skrev:Om det handlar om inspelning så något som slog mig är att en transientformare kanske hjälper? Jag har aldrig provat en sådan mackapär, men jag läste om det på Studio bloggen häromdagen. http://bloggar.m3.idg.se/musikproduktio ... ntformare/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fräna grejor Bjelkis, och skulle funka. Men jag vill ju få det att funka hjälpligt med det jag har. Både på scen och inspelning, till "ingen kostnad" :D
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++

Inlägg av Aslan »

Tror mer att det är en fråga om teknik och övning...:)
En av de få fingerbasister som jag tycker har coolt plektrum-liknande sound är Bryan Beller. Kolla in klippet nedan för lite tips på teknik. Kolla från typ 3:50 och framåt.

http://youtu.be/meKxa_oedh0" onclick="window.open(this.href);return false;
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Ente
VIP medlem

Re:

Inlägg av Ente »

Aslan skrev:Tror mer att det är en fråga om teknik och övning...:)
En av de få fingerbasister som jag tycker har coolt plektrum-liknande sound är Bryan Beller. Kolla in klippet nedan för lite tips på teknik. Kolla från typ 3:50 och framåt.

http://youtu.be/meKxa_oedh0" onclick="window.open(this.href);return false;
Tackar, :tummenupp: visst är det teknik i första hand.... det är nåt liknande som börjar runt 5.30 som jag ska testa :-)
RolleHarris
Medlem++

Inlägg av RolleHarris »

Låg stränghöjd, hart asnlag och mycket diskant. Thats how i do it, jag hör knappt skillnad på mitt plektrum eller fingerspel
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

För att efterlikna downstrokes så måste du spela med ett finger, resten handlar bara om att ratta ljud eller anpassa din position av högerhanden.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem

Inlägg av strummer »

Falcon skrev:Fingerplektrum kan vara något.
Japp, "stålnaglar" eller i plast.
Kompressor, det är livet!
bassjerk
Medlem

Inlägg av bassjerk »

Jag spelar ibland pektrumspel utan plektrum genom att sätta ihop tummen o pekfingret som om jag höll i ett plektrum och slåran med naglarna.
Användarvisningsbild
Ente
VIP medlem

Inlägg av Ente »

Många goda idéer att testa. Bryan Beller-tekniken var svår (för mig) att få bra downstroke-ljud med . Fingerplekrum ska jag testa och tum-pekfinger-nagel har jag hjälpligt använt tidigare men ska öva mera på.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Tips på fingerplektrum: Skaffa metallvarianten.
De i plast är inte one size fits all och går inte att justera = ont!
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+

Inlägg av Lowlife »

Har provat luftplektrummetoden (nyp ihop pekfinger o tumme och veva på med nageln) men också att trä på ett tumplektrum på tummen. Funkar hyfsat och man kan blixtsnabbt växla mellan plektrum och fingerspel. Brukar få slipa ner tumplektrumets spets ganska rejält.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++

Inlägg av Roger Hedin »

Jag brukar köra "plektrum utan plektrum" som beskrivits ovan, men för att inte slita ut naglar och nagelband brukar jag stryka på ett par lager med genomskinligt nagellack över slitytorna. Man kan ju ta färgat också. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Nagellack över självsprickor är också effektivt, då dessa läker inifrån, om än kanske inte så hälsosamt i längden...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Ente
VIP medlem

Inlägg av Ente »

Hmm, nagellack... är väl som klarlack...typ.. :-)
Tekniskt hjälpmedel som verkar funka bäst för mig blev tumplektrum, har ett plast nu som ska bytas mot metall. Det blir ju som "vanligt" plektrum, fast det sitter fast. Och så blir det enkelt att övergå till vanligt fingerspel, enda problemet är (vid hastiga låtbyten) då att tummen håller jag på pickupen så den glider lite om tumplektrumet sitter kvar:-)
Skriv svar