Vad har jag hittat i garderoben?

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
Tark
Medlem

Vad har jag hittat i garderoben?

Inlägg av Tark »

Tjo!

Hittade den här i en gammal låda och har ingen större koll på vad det är för pedal eller vad den gör med ljudet. Någon som kan sprida lite ljus över denna produkt (och om den är bortom räddning vad gäller insidan eller om den skulle kunna fixas med lite enklare lödning).

Melos - Effektmatic

Bild

Bild
----------------------------------------
Precision (US-83), EBMM Stingray (-98), Markbass Little Mark 250, TKS 212.
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem

Re: Vad har jag hittat i garderoben?

Inlägg av Grafen »

Det är ett dynamiskt filter/en auto-wah. Snygg!
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Inlägg av mikkejohansson »

De där tåtarna ska lödas på switchen (men hur...?) och så i med två 9v batterier. Sen får du se om den vill starta!
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Tark
Medlem

Inlägg av Tark »

Grafen skrev:Det är ett dynamiskt filter/en auto-wah. Snygg!
Yeah, hittade lite info på den. Verkar riktigt snajdig. Japanare från 70-talet, så en riktig vintagepedal. Verkar vara rätt ovanlig och eftertraktad också, hittade annonser på den för ca 2000:- och ännu dyrare (fast i dollar och pund dock, inget på den svenska marknaden vad jag kunde hitta). Kul grej, ska se om jag kan få den att fungera också. :D

Pedalen verkar vara mer för gitarr, men lät som den funkade fint för bas också enligt diverse forum.

mikkejohansson skrev:De där tåtarna ska lödas på switchen (men hur...?) och så i med två 9v batterier. Sen får du se om den vill starta!
Jag hittade ett elschema på den på nätet. Ska ta mig hem till svärfar som har lödgrejer och se om vi kan knåpa ihop den igen. Är en riktig rookie på elektronik, så får hålla tummarna för att vi inte pajar något (svärfar är rätt vass dock).

Pedalen är en klon på Mu-Tron III, som Stevie Wonder m.fl. använde. Effekten verkar vara en funk-spelares bread-n-butter som det ser ut. =)
----------------------------------------
Precision (US-83), EBMM Stingray (-98), Markbass Little Mark 250, TKS 212.
Skriv svar