TB eller ej?

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

TB eller ej?

Inlägg av kmo »

Har köpt och sålt octavers flera ggr.. Men nu behöver jag oktav på två låtar på två set. Vill Mao inte köpa nåt dyrt. Om jag lägger en Octabass ej TB först, tappar jag signalstyrka??? Gamla modellen hittas ju billigt ..
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
raydee
Medlem

Re: TB eller ej?

Inlägg av raydee »

Kort svar... nej.

O så det lite längre svaret
Om pedalen i fråga inte har TB så ligger det alltid en buffer i signalvägen. En buffer påverkar alltid signalen, dåligt, bra, transparent... ja det beror på hur buffern är konstruerad.
En buffer kan tom vara att föredra vid långa kabellängder.

Tror(har inte hört eller läst) inte att EBS har någon dålig buffer så jag tycker du kan simma lugnt.
Men visst, har du en audiofils guldöron så kanske du upplever en skillnad. Som tur är har inte publiken dina öron.
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

Tack!!
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Bullen
Medlem++

Inlägg av Bullen »

A/B testade multicomp med och utan true bypass en gång och upplevde ingen skillnad alls då. Var en kort kedja men hade den varit längre hade nog snarare den utan vunnit. Jag hade köpt en gammal billig istället, men hittar du en med TB billigt så är den nog precis lika bra. Förutsatt att du inte har en drös TB till i kedjan och inget som buffrar ordentligt då som sagt.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
aacee
Medlem+

Inlägg av aacee »

Köp Subway:en som finns till salu här. Dom låter utomordentligt bra!
600:- är billigt dessutom...
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++

Inlägg av Roger Hedin »

Jag har aldrig upplevt nån skillnad på EBS-pedaler med eller utan TB.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

Blev en helt nybyggd OctaRay, bytesaffär. Kanonpedal, väääldigt lik originalet (Ampeg subba)).
Skriv svar