Overdrive och DI
- kristofferbas
- Medlem
- Kontakt:
Overdrive och DI
Är ute efter en overdrive-pedal att använda live. Linear alltid basen (genom min A-designs REDDI) men har inte riktigt hittat nån overdrive som låter vettigt i öronen (inear) och i PA:t. Har inte testar drivor med pedaler, och heller inte några highend-alternativ. Gärna en med blendratt då det inte är något överdrivet överstyrt jag vill åt, utan att snyggt skita till lite rockare plektrumlåtar. Spelade in nyss och använde då en Sansamp bredvid min REDDI och det tyckte jag funkade bra i studio iallafall, men körde dom ju då som två separata kanaler och blandade i efterhand.
Tips och idéer?
/k
Tips och idéer?
/k
EBMM SR/EBMM 20th Anniversary SR5 - Ashdown ABM EVO II - TKS 112 x 2 - A-Designs Audio Reddi
Basist i Radio!
Basist i Radio!
- TDHP
- Forumvärd
Re: Overdrive och DI
Säger som vanligt, MXR M80.
Det är helt enkelt den du ska ha.
Det är helt enkelt den du ska ha.

Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP
Resten är bara för att det är kul!

TDHP
- Roger Hedin
- Medlem++
EBS ValveDrive DI. Både rörgojs och DI i en och samma...
Senast redigerad av Roger Hedin den mån 27 jul 2015, 20:29, redigerad totalt 1 gånger.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
- Roger Hedin
-
- Medlem+
Jag lägger min röst på en Vintage Deluxe från Darkglass Electronic.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- strummer
- VIP medlem
Sft gillar jag:-)
Skickat från min C6903 via Tapatalk
Skickat från min C6903 via Tapatalk
Kompressor, det är livet!
- bjelkeman
- Medlem++
- Kontakt:
Beror väl på vilket ljud man är ute efter. Det fyra förslagen hittills låter ganska olika varandra. Man brukar få lika många förslag som det finns pedaler.
Några andra, som låter annorlunda än det ovan är:
Mesa Fluxdrive (ingen blend)
Darkglass B7K (superb blend, och låter skitbra med bara lite dist)
Boss SD-1 Stinkfoot moddad (ingen blend)
Några andra, som låter annorlunda än det ovan är:
Mesa Fluxdrive (ingen blend)
Darkglass B7K (superb blend, och låter skitbra med bara lite dist)
Boss SD-1 Stinkfoot moddad (ingen blend)
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
- kristofferbas
- Medlem
- Kontakt:
Förlåt om det var otydligt, det var alltså inte en overdrive i största allmänhet, eller en en overdrive/DI jag letade efter. Är väldigt nöjd med min REDDI (som de flesta användare verkar vara), och jag letar alltså efter en overdrive som funkar bra att lina så att den låter vettigt även i InEar och ut i PA:t. Har läst på lite mer på bland annat TalkBass och där verkar det som det föreslås att dra ner diskanten efter pedalen, eller att ha nån form av högtalarsimulator. Självklart skulle jag kunna sätta en mikrofon på lådorna jag har till lyssning, men är nöjd med ljud och enkelheten med DI så går det att lösa utan mikrofon så är det bättre.
Darkglass pedaler har jag varit sugen på länge men har aldrig haft möjlighet att prova. Får försöka hitta en att låna som jag kan när vi repar med stora PA:t. Kanske även testa med en eq efter för att dra ner diskanten då.
Darkglass pedaler har jag varit sugen på länge men har aldrig haft möjlighet att prova. Får försöka hitta en att låna som jag kan när vi repar med stora PA:t. Kanske även testa med en eq efter för att dra ner diskanten då.
EBMM SR/EBMM 20th Anniversary SR5 - Ashdown ABM EVO II - TKS 112 x 2 - A-Designs Audio Reddi
Basist i Radio!
Basist i Radio!
-
- Medlem+
Jag har både en Vintage Deluxe och en B7K och jag använder inear. Jag var nöjd med Vintage Deluxen i öronen men det blir ju alltid lite platt och torrt jämfört med att micka en låda. Fick reda på att Two Notes gjorde en högtalarsinulator i pedalform och den gigar jag inte utan nu mera. En fantastisk liten låda som jag varmt kan rekommendera. Men då får du ju skaffa en separat overdrive om du nu inte nöjer dig med lite slutstegsdist. Kolla in den på http://www.two-notes.com/en/hardware/torpedo-cab/" onclick="window.open(this.href);return false;
Annars släpper Two Notes en 2 kanals rörpramp, som också har en inbyggd högtalarsimulator, i september. Verkar väldigt intressant. Kolla in på http://www.two-notes.com/marketing/broc ... e_2015.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Annars släpper Two Notes en 2 kanals rörpramp, som också har en inbyggd högtalarsimulator, i september. Verkar väldigt intressant. Kolla in på http://www.two-notes.com/marketing/broc ... e_2015.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
- Grafen
- Hedersmedlem
Art Directorn hade en dålig dag:theLopp skrev:Kolla in den på http://www.two-notes.com/en/hardware/torpedo-cab/" onclick="window.open(this.href);return false;

Stallet är hendekagonalt.
- Poester
- VIP medlem
Har en multidrive tillgänglig, men det kanske inte funkar då?
- - - -
- - - -
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
- kristofferbas
- Medlem
- Kontakt:
Tack för det svaret! Det är väl säkert något sånt jag letar efter, även om det där blir en lite dyr lösning (speciellt ihop med en Darkglass-pedal). Men ska försöka testa en nån sådan lösning.theLopp skrev:Jag har både en Vintage Deluxe och en B7K och jag använder inear. Jag var nöjd med Vintage Deluxen i öronen men det blir ju alltid lite platt och torrt jämfört med att micka en låda. Fick reda på att Two Notes gjorde en högtalarsinulator i pedalform och den gigar jag inte utan nu mera. En fantastisk liten låda som jag varmt kan rekommendera. Men då får du ju skaffa en separat overdrive om du nu inte nöjer dig med lite slutstegsdist. Kolla in den på http://www.two-notes.com/en/hardware/torpedo-cab/" onclick="window.open(this.href);return false;
/k
Basist i Radio!
Basist i Radio!
-
- Medlem+
Overdrive och DI
Finns en Torpedo C.A.B. på Vend nu för 3800. Fortfarande mycket pengar...
Är du i Göteborg/Kungsbacka så får du gärna höra av dig om du vill testa!
Är du i Göteborg/Kungsbacka så får du gärna höra av dig om du vill testa!
- kristofferbas
- Medlem
- Kontakt:
Ja där händer det ju att jag är ibland, så det kanske man kan styra upp isåfall. Tack för det!
Basist i Radio!
Basist i Radio!