Jag testade B7K Ultra som hastigast parallellt med en B7K på TGT11. NU har jag en Amerikanskbyggd B7K och inte den Finska som jag provade, så det ju inte helt rättvisande, men de är som jag förstår det ganska lika. B7Kn för mig är i princip alltid på och inte vråldistat utan mer lite "hår på bröstet". Både blend och drive ligger normalt mellan 9-12.
Som bakgrund så kan jag säga att jag meckar inte med ljudet så där jättemycket när jag väl har det grundljudet jag vill ha, som min B7K klarar galant att leverera tillsammans med min rigg. Byter jag bas, så måste jag ratta lite, men generellt så uppnår jag det jag vill höra ganska enkelt.
B7K Ultran har många fler ljudmöjligheter än B7Kn har. Ställbara mid-frekvenser, av och på för disten och master volymen. Den är helt klart mer kapabel. Men jag tycker att när jag provade dem så var det tillräckligt nära varandra att jag inte känner att det skulle ge mig något att byta upp mig. Jag har å andra sidan en VMT också, som jag kan trampa på om jag vill ha mer drive, men den används inte så mycket då det slutar nästan alltid med att jag går tillbaka till B7Kn. VMTn behåller jag mest just nu för att jag inbillar mig att jag skulle ångra mig om jag sålde den. Men med en Darkglass 700 hemma och en Darkglass Jon Stockman pedal (när dessa båda kommer) så kanske jag ändrar mig.