Hur slår man ihop två signaler på bästa rätt? Jag har två utgångar på mitt pedalbord. Signalen kommer antingen ut från den ena eller den andra utgången. Naiv och yster provade jag med att ansluta en Y-kabel i varje utgång och sen vidare till förstärkaren. Detta ledde till kraftiga gain-förluster. Antagligen går väl strömmen "bakvägen" tillbaka i den andra utgången och lastar ned allt på något sätt.
Jag vet inte om här här känner till detta fenomen eller om jag har tänkt helt fel.
Visserligen skulle jag kunna använda en A/B-pedal eller litet mixerbord men det vill jag helst slippa. Skulle bara vilja ha något enkelt som funkar per automatik utan att jag behöver göra något.
Är det någon ny magisk manick som behövs för att göra mitt liv komplett?
Jag blir också förvirrad. Varför är det två utgångar?
Är det en multieffekt med stereoutgångar du har? I så fall ska du antagligen bara kunna ta "left"-utgången, då borde det bli en monosignal som du kan dra till förstärkaren...
Jag delar ju upp signalen från mina stereobasar och låter de gå i olika pedalloopar.
Inget konstigt alls.
Låter förstås skit om man kör i hop dom i samma förstärkarintag (om man inte har alla pedaler avslagna med true bypass). Letade oockså efter en sådan grunka, tror att bosspedalen (switch/looppedal, vad den nu hette?) fixade detta.
Men 1000 spänn var dyrt. Hittade samtidigt min två kanaliga Traynor och då löste sig det problemet.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Skulle nog gissa på att du behöver en någorlunda fasriktig mixer typ en Mackie VLZ 1202:a för det där. Eller två helt separata förstärkare för livebruk. Att bara "slå ihop" signalerna är nog inte rådligt då risken för fasfel bör vara någorlunda överhängande.
Lite förenklat beskrivet så har jag har en Jamman i slutet av kedjan. När den inte används vill jag helt koppla förbi den på ett enkelt sätt.
Men jag har tänkt om och jag skulle nog kunna lösa det hela med en loop-switch och sätta Jam-mannen i effekt-loopen. Detta istället för att slå ihop två signaler som verkar vara upphov till många problem.