Vad har ni för burkar före gamla rörhäcken?

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

Jag ska testa lite olika preamppedaler så får vi se var det landar.

Sedan är jag lite dum i huvudet också. Traynorn har i motsats till vad jag hävdar ovan VISST reglage för mellanregister. Rattarna under Range Expander funkar i princip som Marshallens Mid och Prescence. Som Anli säger i frågande tonläge ovan så är dessa Traynor-stärkare i de flesta avseenden identiska med Marshalls Super Lead och Super Bass (plexi och inte plexi). Den största skillnaden är priset. Det har inte gått samma vintagetroll i Traynor som i Marshall.

/Mats D
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem

Inlägg av groovyjr »

Är du fortfarande intresserad av en eq så har jag en Boss GE7B till ett bra pris. Skicka mig ett PM så kan vi snacka om det. Mer info om den finns på http://www.bossarea.com/loadpage.asp?fi ... s/ge7b.xml
Bild
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Det händer inte mycket men lite om man rattar på Range Expander reglagen.
:-)
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

anli skrev:Det händer inte mycket men lite om man rattar på Range Expander reglagen.
:-)
Nä, men en smula hängmatta kan man ju få till. Kanske kan man gå in och byta kondingar och motstånd så att det händer lite mer, men en extern eq-pedal är nog en enklare och mer effektiv lösning.

/Mats D
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

EBS Valvedrive snällar till ljudet rätt rejält, det kan bli lite mesigt om man redan har rör, men å andra sidan verkar det ju vara snällare du är ute efter. Annars är jag benägen att hålla med Dereborn, funkar det inte utan den där midratten kommer det att bli svårt att eq:a till ljudet. Jag brukar tänka att inget går att göra om, bara dra åt olika håll.
Själv har jag ett par gamla TC eq-pedaler som är fantastiskt bra när man till exempel behöver öka botten. Min Sound City har helsjuka tonkontroller så när man behöver anpassa till lokal och liknande så behövs någon trampmoj.
Jag tycker att pedaler är bra till att justera det som redan är bra, inte göra om.
Men alla har ju rätt, så....
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

Jag klarar mig iofs med att dra ned på mid och presc (Range Expander) så det handlar inte om att "göra om" ljudet, bara få lite större och mer exakt kontroll över framför allt det lägre mellanregistret. Jag kommer förmodligen skaffa Boss nya variant på EQ-pedal för bas, efterföljaren till den som avbildas tidigare i tråden.

/Mats D
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+

Inlägg av peppe »

MatsD skrev:Jag har även kollat lite på pedaler som Tech21:s nya VT Bass men vet inte hur mycket den egentligen skiljer sig från Bassdrivern.

/Mats D
Tycker VT Bassen skiljer sig rätt mycket från Bassdriven faktiskt, i mina öron långt mycket bättre! Och vill du ha mera midd så finns det så det räcker och blir över i den.
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Skriv svar